Jump to content

Sy trekk til kalesje

Swingswong

Recommended Posts

Jeg tenkte å sette i gang datteren med å lage et nytt trekk til kalesjen. Kalesjen vippes opp og surres sammen oppe ved targabøylen med et trekk. 
Materialet som er i den er noe tynt plastlignende greier som har sprukket opp flere steder. Glidelås har også sett bedre dager. 
Det jeg lurer på er hvilket stoff bør jeg velge og hvor stor glidelås. Jeg ser det finnes forskjellige størrelser, men vet ikke hvor stor en 6 eller 9mm glidelås egentlig er. 
Hva slags stoff er fornuftig å bruke her. 
Trekket er kun i bruk de fineste sommerdagene når hele kalesjen «pakkes bort».

• 2 uker senere...

Jeg ser du ikke har fått noen svar på spørsmålet ditt, så jeg prøver meg på ett her.  Skal ikke påberope meg å være noen stor ekspert på området, men jeg er akkurat ferdig med mitt første, for meg, store prosjekt; Sy sprayhood/kalesje til seilbåten, så jeg kan i hvertfall påberope meg litt erfaring.

Jeg tror jeg ville valgt et kalesjestoff til trekket du skal lage.  Selv benyttet jeg Sunbrella, men det finnes sikkert mange andre typer.  Stikk innom en kalesjemaker/seilmaker så får du sikkert kjøpt en bit.  Er jo ikke så mye du trenger.  Kalesjestoff er laget av akryl.  Hvis du skjærer det med en "hotknife" så vil ikke kantene frynse seg opp.  Alternativt kan du klippe og smelte kanten med en loddebolt el.l etterpå.
Ang. glidelås så ville jeg benyttet YKK #10 (det er vel 10mm).  Det får du også hos kalesjemakeren, ellers så vet jeg at Maritim også selger.  Husk å kjøpe en delbar glidelås som er lang nok.  Om du ikke får tak i lang nok kan du sette på to og lukke den fra hver sin side mot midten. Om glidelåsen(e) er for lang kan den kappes (NB i riktig ende, jeg snakker av erfaring.....).  Hvis du må kappe glidelåsen så klem på endestopper eller sy på en bitteliten bit av kalesjestoffet på enden som en stopper.

Om du bare skal sy en glidelås i ett lag kalesjestoff så tror jeg du helt fint klarer deg med en vanlig "hjemmesymaskin", men skal du i gang med større prosjekter så vil du sette pris på en kraftigere maskin.  Husk å bruke en tråd som er UV-beskyttet, slik at den ikke morkner med en gang, og gjerne så tykk som symaskinen din takler.  Syr du to sømmer på hver side av glidelåsen kan du folde stoffet i sømmen slik at den ene sømmen blir skjult under folden.  Da revner det ikke selv om den synlige sømmen skulle morkne.

Redigert av seilbaaten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...