Goddis77 Startet 17.April.2021 Link til dette innlegget Startet 17.April.2021 Satte båten på sjøen i dag og satte båten i gir. Fikk da denne lyden her som jeg mener ikke har vært der før. https://youtube.com/shorts/e-Nqlnj1zRQ?feature=share kan det være aksling som tar borti hylse? har byttet simmringer og cutless i vinter og tatt motoroppretting på land. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 17.April.2021 Link til dette innlegget Svart 17.April.2021 Helt ut av det blå uten eg vet det, men kansje du må lufte ut pakkboksen, at den ikke får smørning Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Goddis77 Svart 17.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2021 Har ikke luftet den faktisk, men må en det på disse oljesmurte pakkboksene og? Hadde vært digg hvis det bare var noe så enkelt som det Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 17.April.2021 Link til dette innlegget Svart 17.April.2021 Kan minne om deffekt demperplate. Forsvinner lyden hvis du gir litt gass? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.April.2021 Link til dette innlegget Svart 17.April.2021 Mulig laus akselzink. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Goddis77 Svart 17.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2021 Sjeldenutpå skrev 12 minutter siden: Mulig laus akselzink. Har nettopp montert ny sink ja. festet den godt synes jeg, men mulig den danser litt på akslingen? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 17.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2021 Satser på enkle svar først, så kan vi ta de verre etterpå Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 17.April.2021 Link til dette innlegget Svart 17.April.2021 Ja, olje smurte pakkboksen må også luftes. På min er det en 6 mm unbraco på toppen av pakkboksen, mellom de to oljeslangene som er lufteskruen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.April.2021 Link til dette innlegget Svart 17.April.2021 Høres ut som en gammel dieselmotor?. Men jeg ville ha startet med å lufte pakkboksen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Goddis77 Svart 17.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2021 Bjørkski skrev 6 minutter siden: Ja, olje smurte pakkboksen må også luftes. På min er det en 6 mm unbraco på toppen av pakkboksen, mellom de to oljeslangene som er lufteskruen. sjekker pakkboksen i morgen. Lufter enten med skrue hvis det er, eller ved å løsne på klemmen. tenker også å ta en titt under vann med GoPro eller dykkermaske hvis pakkboks ikke hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.April.2021 Link til dette innlegget Svart 17.April.2021 For meg høres det ut som en mekanisk rakling. Anode som danser på akslingen er av de alternativer som kan gi slik støy. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 17.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2021 Frister mer med GoPro enn dykkermaske akkurat nå. Må bare få GoPro saken i orden først. Gikk i heng nettop. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 18.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2021 Da er pakkboks luftet og stakk hodet under vann. Anode var på samme plassen nå som før. Tok ny video nå, men nå satte jeg båten i gir og gav litt gass. Da forsvant lyden. Tipper lyden var der forrige sesong og jeg. Demperplate mest aktuelt da eller? https://youtube.com/shorts/wJolCi1Wosg?feature=share Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.April.2021 Link til dette innlegget Svart 18.April.2021 Gitt at splinen fra girkassen er innenfor tolleransen til demperplaten, bør livslengden på demperplaten være >5000 timer. Vet ikke hvor du er i løypa. Jeg overstrakk en demperplate da jeg fikk flytetau fra teine i propellen. Lyden kan også være 'systemvibrasjon' der man hører klaprende girtenner ved lav last. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 18.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2021 Tror jeg lever med det i begynnelsen her nå, så ser vi det litt an. Kan ta en titt under båten litt senere med dykkerutstyr for å se at alt er ok der. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.April.2021 Link til dette innlegget Svart 18.April.2021 Om det er demperplaten eller girlyd bør lyden forsvinne når du får litt belastning på den. Ta deg en tur;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Goddis77 Svart 18.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2021 Har også funnet en lekkasje på motoren som jeg vil sjekke opp først. Laget egen tråd på det. Ved litt belastning forsvant lyden. Sitér dette innlegget Link to post
olehs Svart 3.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2021 Fant en tredje youtube-video av lyd etter bytte av demperplate. Syntes det hørtes mye bedre ut, men forsvant ulyden helt etter bytte av demperplate? Har en liknende lyd selv, så veldig nysgjerrig på om det løste problemet. Sitér dette innlegget Link to post
olehs Svart 3.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2021 (redigert) Her er forresten sånn det høres ut hos meg: https://youtube.com/shorts/yTjxBYZoaps?feature=share. Blir glad for alle råd og fint om det kan hjelpe trådstarter, men hvis noen mener dette er noe helt annet, er det fint om de gir et vink så kan jeg evt åpne en egen tråd. Hos meg ble det først satt på en altfor tung propell. Ny propell nå er fortsatt for tung, men bedre. Lurer litt på om belastningen fra den forrige propellen kan ha skadet demperplaten? Ny motor og nytt gir, men begynner seriøst å tvile på mekanikeren. Lengre historie, men tenker feil oppretting eller feil demperplate som andre var inne på, evt. litt løse motorlabber slik at motor vrir seg under belastning kan være en problemstilling? Hadde som nevnt vært interessant å vite om problemet ble løst med ny demperplate og om det var denne eller ny oppretting som gjorde susen. Redigert 3.Mai.2021 av olehs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 3.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2021 Demperplaten var synderen på lyden hos meg ja. Ble borte den. Trodde jeg hadde lagt den ut her, men tydeligvis ikke Sitér dette innlegget Link to post
olehs Svart 19.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2021 Bare for å runde av mine innlegg her hvis andre dumper innom med samme problem. Hos meg var hovedproblemet dårlig oppretting av tidligere mekaniker. Løsnet boltene i klemflens og målte med søkeblad rundt hele. Fant at det spriket minst 0,25 mm på ene siden, samt at den også lå over maks-toleranse på 0,1 mm i underkant (Sleipner-spesifikasjoner). Har i første omgang prøvd å justere litt selv og ulyden ble betraktelig mindre med dette. Har kontaktet ny mekaniker, som anbefalte at skikkelig oppretting gjøres når båten står på land til høsten for å være sikker på at aksling ligger midt i hylsa. I tillegg var de nye motorfestene som var laget av den forrige mekanikeren for høye, slik at motoren i praksis stod "på stylter" på de bakre motorlabbene. Han anbefalte derfor å legge under et mellomstykke for å løfte labbene bak slik at motoren fikk mindre mulighet til å bevege seg. Også dette tas til høsten, og regner med at ulyden blir borte og vibrasjoner betraktelig redusert, da. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.