Jump to content

Ulyder fra aksling etter uttak

Goddis77

Recommended Posts

Bjørkski skrev 6 minutter siden:

Ja, olje smurte pakkboksen må også luftes. På min er det en 6 mm unbraco på toppen av pakkboksen, mellom de to oljeslangene som er lufteskruen.

sjekker pakkboksen i morgen. Lufter enten med skrue hvis det er, eller ved å løsne på klemmen.

tenker også å ta en titt under vann med GoPro eller dykkermaske hvis pakkboks ikke hjelper.

• 3 uker senere...

Her er forresten sånn det høres ut hos meg: https://youtube.com/shorts/yTjxBYZoaps?feature=share. Blir glad for alle råd og fint om det kan hjelpe trådstarter, men hvis noen mener dette er noe helt annet, er det fint om de gir et vink så kan jeg evt åpne en egen tråd.

Hos meg ble det først satt på en altfor tung propell. Ny propell nå er fortsatt for tung, men bedre. Lurer litt på om belastningen fra den forrige propellen kan ha skadet demperplaten? Ny motor og nytt gir, men begynner seriøst å tvile på mekanikeren. Lengre historie, men tenker feil oppretting eller feil demperplate som andre var inne på, evt. litt løse motorlabber slik at motor vrir seg under belastning kan være en problemstilling? Hadde som nevnt vært interessant å vite om problemet ble løst med ny demperplate og om det var denne eller ny oppretting som gjorde susen.

Redigert av olehs (see edit history)
  • 3 uker senere...

Bare for å runde av mine innlegg her hvis andre dumper innom med samme problem. Hos meg var hovedproblemet dårlig oppretting av tidligere mekaniker. Løsnet boltene i klemflens og målte med søkeblad rundt hele. Fant at det spriket minst 0,25 mm på ene siden, samt at den også lå over maks-toleranse på 0,1 mm i underkant (Sleipner-spesifikasjoner). 

Har i første omgang prøvd å justere litt selv og ulyden ble betraktelig mindre med dette. Har kontaktet ny mekaniker, som anbefalte at skikkelig oppretting gjøres når båten står på land til høsten for å være sikker på at aksling ligger midt i hylsa. I tillegg var de nye motorfestene som var laget av den forrige mekanikeren for høye, slik at motoren i praksis stod "på stylter" på de bakre motorlabbene. Han anbefalte derfor å legge under et mellomstykke for å løfte labbene bak slik at motoren fikk mindre mulighet til å bevege seg. Også dette tas til høsten, og regner med at ulyden blir borte og vibrasjoner betraktelig redusert, da.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...