Jump to content

Quick termostatventil på v.v.-bereder lekker - kan termostatventil kjøpes uorginal?

TideRace

Recommended Posts

Jeg oppdaget i dag at de uidentifiserte dryppene i "v.v.berederrommet"  i fjor kommer fra termostatventilen som står på varmtvannsuttaket på berederen. Dette er en 40 liter Quick. Vannet kommer ut på bak/innsiden av dreieknappen, hvor det drypper 1-2 ganger i minuttet.

Ser at det kan kjøpes komplette termostatventilsett for ca 1400 kroner, men jeg trenger kun å bytte selve termostatventilen. Regner med at denne ikke lar seg reparere? Er termostatventil en "standardgreie" som enkelt kan kjøpes i rørleggerforretning, eller må jeg kjøpe nytt komplett sett fra Quick? Det er 1/2`-koblinger.

image.png.9ea31a7788bc686272e98e294aaea043.png

Et bedre bilde av selve termostatventilen:

image.png.c79ab9610dff7148b634231c78134eb5.png

Redigert av TideRace (see edit history)

Jeg har tatt av dreieknappen. Under ser det ut til å være et gjenget "stempel" (som sikkert er selve blandereguleringen) i plast eller kunststoff som skrus inn/ut i gjengene i ventilhuset som er i metall. Det kan se ut som om lekkasjen er i dette "stempelet". Regner med at noe bør byttes, men hadde håpet å ikke måtte kjøpe et nytt komplett sett.  Jeg får svinge innom en rørlegger på mandag.

Tom Rør skrev for 16 timer siden:

Ta bilde av den etter at rattet er tatt av.

Har sjekket linken fra Ali, men den passer ikke grunnet "arkitekturen", vann inn/ut, osv er annerledes og da må jeg rekonfigurere de rørene som står der i dag. Det går imidlertid ganske sikkert å lete seg fram på Aliexpress, Ebay, etc, etter en som har likt oppsett på inn/utganger, men håpet å fikse dette nå og ikke om 2 måneder... :wink: .

Her er foto av ventilen:

Her med regulatorknappen på:

image.png.229b4915d5e6e07de66b0beba6834dd0.png

Her er regulatorknappen tatt av. For meg synes det som at lekkasjen kan være i senterhullet (?) til skruen som holder knappen på plass, da det kommer en dråpe ut derfra nå og da... 

Mulig strategien kan være å dytte inn litt Tec7 i senterhullet og skru på reguleringsknappen igjen. Er lekkasjen der vil Tec7 + skruen på plass antagelig være nok. Skulle det imidlertid være noe annet vil Tec7 umuliggjøre alle andre forsøk på reparasjon av ventilen, så da er det i så fall rett på ny.

image.png.cba8aac75eddb33432456db6a73b6518.png

image.png.94d6a3179bac65f31b20a5f1da79de3a.png

Skruen som holder regulatorknappen og sitter i hullet ..

image.png.e6849e2a240056533915f2ee3b47e36c.png

Jeg demonterte min i vinter iom. at det blandet for mye inn for mye kaltvann. Den hadde hengt seg opp og jeg smurte opp med armaturfett og det funger nå. Det ser ut som om det sitter o-ringer som kan byttes. Det er bare å skru ut den svarte delen som er under plastrattet. Det er vanlige gjenger. Når rattet er på er det en sperre slik at du ikke får skrudd det ut, en når du har (som du har gjort) tatt av plastrattet er det bare å fortsett å skru så får du demontert hele ventilen. Jeg sjekket når jeg hadde demontert at det termostatiske elementet fungerte(noe det gjorde). Om du får tak i o-ringer av rett dimensjon bør problemet være  løst.

blueline skrev On 18.4.2021 at 20.53:

... Det ser ut som om det sitter o-ringer som kan byttes. Det er bare å skru ut den svarte delen som er under plastrattet. Det er vanlige gjenger. Når rattet er på er det en sperre slik at du ikke får skrudd det ut, en når du har (som du har gjort) tatt av plastrattet er det bare å fortsett å skru så får du demontert hele ventilen. Jeg sjekket når jeg hadde demontert at det termostatiske elementet fungerte(noe det gjorde). Om du får tak i o-ringer av rett dimensjon bør problemet være  løst.

Takk for nyttig tips, @blueline

Jeg har oppdaget at det jo også går an å få kjøpt "rep-sett" med ny innmat, se linken over.

Når du satte ventilenheten tilbake i ventilhuset etter overhalingen:  Skrudde du den sorte enheten helt til bunn, slik at denne posisjonen gir maks vamtvann, altså at ventilen sperrer for kaldtvannsinnblanding ved maks dybde, og at dette er "set-punkt" når du monterer ventilen tilbake igjen? 

Jeg mistenker at det er noe annet enn de store pakningene som er feil med min. Det ser ut til at vannet kommer ut gjennom skruehullet på toppen og ikke i sidene. Det kan være en liten sprekk i plastkonstruksjonen under reguleringsrattet, hvor vannet trenger gjennom i form av noen få drypp pr minutt. Jeg mistenker derfor at det kan ha vært igjen en liten vannlomme i termostaten i fjor vinter og at skaden kan skyldes frostsprengning. Jeg har derfor allerede fått bestilt ny komplett ventil for sikkerhets skyld.

Jeg må få nevne at jeg har fått fantastisk god hjelp av @Tom Rør , som gjorde det veldig enkelt å få tak i ny komplett ventil. Båtplassen-hjelp på sitt beste :sailing: !

bergie skrev 16 minutter siden:

Jeg skulle også gjerne hatt et rep sett til en slik ventil.

Ser ikke ut til at nettbutikken over, sender til Norge.

Hvorfor kjøpe repset til 240kr  når en får dette for 250

X10an skrev for 15 timer siden:

Her er forøvrig et bilde fra løsningen i min båt, for en bereder som opprinnelig ble levert uten termostat. Prisen endte vel på ca 250 kroner,med slange, ventil og T-kobling fra Kina.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

@bergie :  Du kan bestille "Termostatventil" type LK550 gjennom en VVS-forretning eller tilsvarende. Merk at det er to typer med samme betegnelse. Har du den samme som meg (som avbildet over) skal du ha versjonen med lufteskrue.

Det kan sikkert være billigere å kjøpe en ny ventil av annen type fra Ebay, AliEx, osv. som gjør samme jobben. Men da må jeg bygge om "arkitekturen" i rørsystemet etter berederen for å få den nye til å passe.  Jeg har derfor valgt å sette inn ny av samme type selv om denne koster litt mer.  Dessuten får jeg rettet lekkasjen nå og ikke til høsten.

Det er fort gjort at noe fryser i stykker om vinteren. Jeg bruker å koble på en stor vannsuger(grovsuger) på vannstystemet og tømme hele systemet med dette hver høst. Viktig å huske å skru opp lufteskruen litt og så åpner jeg kraner en og en på både kaldt og varmt slik at det ikke står vann noe sted.

Jeg sjekket litt med disse repsettene og det ser ut til at det er grei skuring å få tak i dette i Sverige, men i Norge har jeg ikke sett dem(nordmenn har fortsatt litt for god råd). Ikke så lett å handle i Sverige for tiden heller. 

Jeg husker ikke helt hvordan jeg skrudde det sammen annet enn at jeg studerte hvordan den fungerer og forsøkte å sette den sammen slik trodde ville gi mest varmtvann. Det fungerte tydeligvis bra. Jeg konkludert med at om jeg ikke  var fornøyd med funksjonen kunne jeg bare skru av rattet og skru på plastinnsatsen og deretter skru på rattet igjen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...