Jump to content

Autopilot til 31 fots motorseiler

Knobben

Recommended Posts

Hei! Poster for første gang, men har vært leser i mange år. Utrolig bra forum. I alle år så har jeg hatt åpne motorbåter, men nå har jeg kjøpt en styggfin balje av en viksund goldfish 31 fots motorseiler(33 fot med baugspyd). Veldig gøy å seile litt, fiske litt og ha en god og varm styreposisjon inne i styrhus. 
Men jeg er litt rådvill på dette med styringen. Den er mekanisk med vaiere og fungerer egentlig greit nok, men man må naturlig nok ratte litt mer enn med hydraulisk styring for å holde stø kurs. 

Så det hadde vært interessant med innspill fra litt mer erfarne eiere av større båter å få innspill på dette med å installere autopilot. Siden jeg primært bruker båten alene så står autopilot høyt på prioriteringslisten. MEN jeg er fryktelig usikker på om det beste er å først installere hydraulisk styring for deretter å sette inn autopilot beregnet for hydraulisk, eller om jeg bare skal beholde styringen som den er og heller installere noe ala dette https://seatronic.no/raymarine-evolution-autopilot-ev100-for-ratt-med-p70s-display eller dette https://seatronic.no/raymarine-evolution-autopilot-ev200-seilpilot-med-type-1-drivenhet-med-p70s-display. Jeg er litt skeptisk til den første som monteres på rattet, og siden båten er 7.5 tonn(ifølge forrige eier) så er nok direkte montering under på ror veien å gå med med denne løsningen. 

Hydraulisk pluss autopilot blir en del dyrere, og ettersom jeg forstår så trekker hydrauliske autopiloter litt mer strøm. 

Har noen med litt mer erfaring noen gode råd å komme med? Jeg forstår at dette kanskje går litt på preferanser og slikt, men jeg hadde satt stor pris på innspill! 

Jeg har autopilot med lineær motor på kvadranten (autohelm). Ser det koster 10’ mer enn rattmontert. Jeg har ikke erfaring med rattmonterte AP, men jeg anser det som en dårligere løsning etter hva jeg hører. Skal du ha båten noen år hadde jeg gått for fast montert på kvadranten, din båt er tung for en rattmontert tror jeg. Hydraulisk styring har jeg ikke vært borti, ser ikke hensikt i å bygge om. For å få ap’en til å styre pent og bruke lite strøm skal seilene være riktig trimmet. Styr manuelt mens du trimmer og sett på ap når du kjenner at båten seiler nesten uten rorpress.

• 10 måneder senere...

Jeg har Raymarine sin rattpilot på rattet ute på Goldfishen min med kabelstyring. Det har fungert utmerket i 4 sesonger nå. Kablene må selvsagt gli lett og hydraulisk styring hadde vært kjekt, men det virker og ble installert på en halv dag ved overtakelse .

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...