Jump to content

Hvilken kartplotter bør jeg kjøpe til jolla?

nomen

Recommended Posts

Det ser ut til at den gamle 520 plotteren fra Garmin har " tatt kvelden", så jeg må ha ny.

Jeg har mest lyst på en Simrad cruise med 5" skjerm.

"Dragonfly" fra Raymarine sin fot ser så spinkel ut, så jeg er usikker på om jeg vil ha den.

Og Garmin sin 5" plotter hvordan er den?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Humminbird - helt grei plotter/ekkolodd og har i hvertfall tidligere hatt et genialt hurtigfeste med integrerte kabelkontakter. 

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

nomen skrev for 2 timer siden:

Det ser ut til at den gamle 520 plotteren fra Garmin har " tatt kvelden", så jeg må ha ny.

Hvis den ikke mottar GPS signal etter vinteropplag er ikke det noe nytt.
Enheten har ett internt batteri som er tomt.Noen timer med 12v løser problemet.

Jeg skiftet dette batteriet i vinter, men bra tips.

Det som var igår (første gangen den ble brukt for sesongen), var at den fant posisjonen, og den oppga kurs og hastighet

Men kartet var bare stooore piksler, uansett hvordan man zoomet, var det ikke annet enn store piksler og helt umulig å lese noe kart.

Jeg tenkte kanskje at det var kartet sim det var feil på, så jeg satte inn en kartbrikke fra en Garmin721, men nå er plotteren nesten helt død.

Når jeg slår den på, piper det og Garmin logoen kommer opp, men så bare ebber bildet på skjermen ut og den blir svart.

Har Simrad Go7. Fulgte med båten jeg kjøpte. Skal ALDRI kjøpe Simrad. Antok det var en profesjonell leverandør, men er nokså mye SW feil på min (har "nyeste" versjon). Kartet på brikken dropper ut og litt småkrøll her og der. Også meget skuffende at Simrad etter kort tid ikke leverer programvareoppdateringer til plotteren. 

Jeg har 7 tommer Garmin i snekka, en 721 den er jeg meget fornøyd med.

En 7 tommer med kart blir nesten 10 000,- det er alt for mye å ha i ei jolle, jeg synes allerede 5-6000,- er for drøyt.

Håper ikke det er mange som har dårlig opplevelsd av Simrad, der er 5 tommeren deres jeg har mest lyst på.

Garmin ser ut til å bare ha 4 tommer, og hopper direkte til 7 tommer.

4 tommeren deres er å få til under 3000,-, det frister litt.

Redigert av nomen (see edit history)

snekkerbod skrev for 9 timer siden:

Har Simrad Go7. Fulgte med båten jeg kjøpte. Skal ALDRI kjøpe Simrad. Antok det var en profesjonell leverandør, men er nokså mye SW feil på min (har "nyeste" versjon). Kartet på brikken dropper ut og litt småkrøll her og der. Også meget skuffende at Simrad etter kort tid ikke leverer programvareoppdateringer til plotteren. 

Da må det være noe feil med plotteren i såfall. Hat hatt min noen år uten problemer. Hadde problem med kartbrikken, men det var vist en serie kartbrikker som hadde noe feil, så jeg fikk ny på garanti. Og hva er så viktig med å oppdatere software så mange ganger? Så lenge plotteren fungerer som normalt, så er det vel ikke vits å oppdatere? Er jo ikke akkurat en mobiltelefon. 

Da ble det en Garmin echomap 42.

Den lokale båtsjappa hadde den på hylla.

Noen hundingser dyrere enn hos laveste nettpris, men jeg liker å handle direkte.

Snakke litt med selgeren ta og føle på produktet før en bestemmer seg.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...