Campingcruisern Startet 18.April.2021 Link til dette innlegget Startet 18.April.2021 Vi holder på å skal tette en takluke i vår Fjord Weekender 24 og i den forbindelse har vi demonteret den og vil shine den opp litt. Metallet i den har eiret som på bildet og er hvitt/grønt. Jeg har prøvd litt å polere med autosol krom polering. Det blir en del bedre men ikke helt bra. Holder jeg da ikke på lenge nok, eller bør jeg pusse eller noe annet først? ? Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 18.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2021 Kan man bruke stålull eller våtslipepapir eller noe? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 18.April.2021 Link til dette innlegget Svart 18.April.2021 (redigert) Det der er vel fort såpass sterkt eiret at resultatet vil bli svartprikket ruglete krom uansett hvor hardt du går løs på det med Autosol. Ideelt sett burde det bli blåst og forkrommet på nytt for å få tilbake sin gamle glans. Et alternativ er å lakkere det med (det beste) pulverlakk eller tokomponent polyuretanlakk/maling. Kromfargen forsvinner (selv om pulverlakk kan fås i ganske bra krometterligninger da), men resultatet ser i alle fall bra ut, og det er varig. Vet det er enkelte fengsler som driver med blåsing og pulverlakkering, til en OK pris for arbeidet. Redigert 18.April.2021 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 18.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2021 (redigert) Hakkannen skrev for 2 timer siden: Det der er vel fort såpass sterkt eiret at resultatet vil bli svartprikket ruglete krom uansett hvor hardt du går løs på det med Autosol. Ideelt sett burde det bli blåst og forkrommet på nytt for å få tilbake sin gamle glans. Et alternativ er å lakkere det med (det beste) pulverlakk eller tokomponent polyuretanlakk/maling. Kromfargen forsvinner (selv om pulverlakk kan fås i ganske bra krometterligninger da), men resultatet ser i alle fall bra ut, og det er varig. Vet det er enkelte fengsler som driver med blåsing og pulverlakkering, til en OK pris for arbeidet. Har fått det litt bedre på enkelte plasser (der hvor jeg har prøvd. Der som det er veldig grønnhvitt enda har jeg ikke gjort noe), men sykt mye arbeid ? Man kan ikke lakkere med feks Bengalack spraymaling? Redigert 18.April.2021 av Campingcruisern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 18.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2021 Eller noe sånt , eventuelt med klarlakk oppå etterpå? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 18.April.2021 Link til dette innlegget Svart 18.April.2021 Bengalack/Quick/Motip, varianter av enten alkyd (olje) eller akryl, gir fin overflate, men er dessverre ikke særlig motstandsdyktig mot mekanisk slitasje. Klarlakk oppå kromspray ødelegger kromeffekten og resultatet blir mer som sølvgrå. Hadde det vært meg hadde jeg enten benyttet Autosol først og så gått over med hardvoks og bare godtatt at resultatet blir som det blir, så lenge det er en viss form for glans er gjerne ikke lukaløfteren noe man går og kikker på hele tiden heller. Eller så hadde jeg gjort det med tokomponent eller pulverlakk for å få det mer slitesterkt slik at det går an å ta tak i lukeløfteren uten å være redd for at det kommer så mye merker. For all del, vanlig enkomponent spraylakk gir et greit resultat kjapt og greit, og er dere forsiktige med overflaten kan det holde seg pent en god stund det også, men tenker dere holde lukeløfteren pen over tid vil pulverlakk gi bedre og mer varig resultat. Og som vist på dette bildet kan man få ganske kromlignende overflate. Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 19.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Pulverlakkering må vel gjerne settes bort til noen. Koster vel fort flesj og tar tid. Hvis noen i området i det hele tatt gjør slikt da. Det er ikke noen hjelpemiddel som kan gjøre jobben med å polere slikt enklere? Mest hendig med manuell polering på runde saker kanskje ? Hva slags hardsvoks mente du jeg skulle avslutte med? Sitér dette innlegget Link to post
erlend mb Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Jeg har en Biltema dremmel-aktig sak der det var med poleringsputer. Det gjorde poleringsjobben enklere. Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 19.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 (redigert) erlend mb skrev 1 time siden: Jeg har en Biltema dremmel-aktig sak der det var med poleringsputer. Det gjorde poleringsjobben enklere. Noe sånt? Jeg har nemlig dremel maskin, men finner ikke igjen polerings tilbehøret den kom med Redigert 19.April.2021 av Campingcruisern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Campingcruisern skrev for 3 timer siden: Pulverlakkering må vel gjerne settes bort til noen. Koster vel fort flesj og tar tid. Hvis noen i området i det hele tatt gjør slikt da. Ja, det må settes bort. Som nevnt, flere fengsler gjør slikt til en OK pris. Har flere kamerater som har fått pulverlakkert felgene og diverse forstillingsdeler til veteranbilene sine hos det lokale fengselet. Priseksempel for blåsing og pulverlakkering i fargen hvit med klarlakk for 4 stk felger; 400kr. Dette var for 4-5 år siden, men sier sitt om hvor prisgunstig i alle fall det lokale fengselet her driver. Flere billakkeringsverksteder har utstyr for pulverlakkering, dette gjelder også industribedrifter med tanke på landbruk og oljenæring. Skal du polere med maskin kan Dremel brukes ja, da med en eller annen form for polerstifter og polerpasta (den blå typen). Alternativt finnes det også poleringsstifter til bruk på drill. Det kan bli litt shimmer i overflaten ved bruk av polerstift, derfor er det ikke dumt å gå over med Autosol til slutt. Så etterbehandle med hardvoks ala typen båtvoks eller bilvoks. Bare for å ha et lag med voks utpå som forhindrer videre eiring den første tiden i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post
erlend mb Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Campingcruisern skrev for 3 timer siden: Noe sånt? Jeg har nemlig dremel maskin, men finner ikke igjen polerings tilbehøret den kom med Ja, de hvite nederst til venstre. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Det jeg synes fungerer best og holder lengst på slike jobber, er å pusse med stålull dyppet i Owatrol olje mot rust. Bruk gjerne den fine stålullen (grad 000), men riper er neppe noe stort problem her da. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Campingcruisern Svart 19.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 index skrev 25 minutter siden: Det jeg synes fungerer best og holder lengst på slike jobber, er å pusse med stålull dyppet i Owatrol olje mot rust. Bruk gjerne den fine stålullen (grad 000), men riper er neppe noe stort problem her da. Sånn olje? Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 19.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Nå er jeg møkk lei hele greia. Synes det blir altfor mye arbeid og lite effekt i forhold til det. Så nå lurer vi på å kjøpe 2 komponent lakk fra fra ett billakkeringsfirma. Brukte samme lakken på bilen til junior i fargen Silver metallic. Lurer på å ta både takluke, og både inner og ytre del av vindusrammene og lakkere samtidig. Tokonmponent lakk kan jo ikke brukes igjen senere når den først er åpnet. Må man ha klarlakk oppå slik ting slik som man har på en bil? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Campingcruisern skrev for 7 timer siden: Sånn olje? Sånn ja. Et fantastisk produkt mot rust, og anbefalt på krom. Har berget mye stygge deler med dette og stålull. Og oljen forhindrer ny korrosjon. Puss rent og pent, og tørk av/poler med en fille etterpå. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Teerex Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Et forniklingsfirma kan jo kromme disse på nytt. Antar det er forkrommet messing. Burde vel helst ha vært laget på nytt i syrefast stål. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
index Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Campingcruisern skrev 29 minutter siden: Nå er jeg møkk lei hele greia. Synes det blir altfor mye arbeid og lite effekt i forhold til det. Så nå lurer vi på å kjøpe 2 komponent lakk fra fra ett billakkeringsfirma. Brukte samme lakken på bilen til junior i fargen Silver metallic. Lurer på å ta både takluke, og både inner og ytre del av vindusrammene og lakkere samtidig. Tokonmponent lakk kan jo ikke brukes igjen senere når den først er åpnet. Må man ha klarlakk oppå slik ting slik som man har på en bil? Om dere skal legge så mye tid og penger i det er det bedre å kjøpe en helt ny luke. Prisen blir nesten den samme til slutt tenker jeg. Og resultatet så som så, lakk oppå krom blir sjelden spesielt vellykket. Men prøv med stålull og Owatrol først, du vil bli overrasket over resultatet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Campingcruisern Svart 20.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 index skrev for 10 timer siden: Om dere skal legge så mye tid og penger i det er det bedre å kjøpe en helt ny luke. Prisen blir nesten den samme til slutt tenker jeg. Og resultatet så som så, lakk oppå krom blir sjelden spesielt vellykket. Men prøv med stålull og Owatrol først, du vil bli overrasket over resultatet. Skal få tak i og prøve i dag. Ser de har både oljen og stålull på den lokale Obs Bygg butikken ?? Håper det er mer effektivt enn det jeg har prøvd til nå ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.