Ibiza 19 Sport
Honda V-tec 150 hk kan plutselig ikke tiltes. Releet klikker men ingen motorlyd
Jeg har sett tråden fra 2018 om temaet men fikk ikke med meg om tiltemotoren gikk eller ikke. Må derfor få spørre konkret.
Motoren er 2006 modell. Har gått 93 timer. Alle servicer er tatt igjennom alle år. Motoren ser meget pen ut og går som ei klokke. Vi fikk kjøpt og levert båten i går. Tok en testtur inn Lysefjorden. Tiltet, gasset og kjørte rolig for å sjekke at alt fungerte som det skulle. Alt virket meget bra og vel så det. Da vi skulle inn i båtstøen ville ikke motoren tilte. Ingen bevegelse på motor, tiltklokka og heller ingen lyd fra tiltmotoren. Kun klikk fra releet.
Releet klikker både når jeg trykker på tilteknappen på selve motoren og på gear/gasspaken.
Alle sikringer er intakte.
Ledninger og koblinger er på plass.
Jeg har dunket lett på releet i tilfellet noe hadde satt seg, uten hell.
Ser at vann siver inn i bunnen av motorkappa som motordekselet står på. Det skjer både når jeg går bakpå for å ta av motordekselet, ved rygging, ved bølger og når vi bremser opp og kjølvannet tar oss igjen.
Er det normalt?
Det er umulig å unngå. Båten, Ibiza 19 Sport SE 2006 modell er bygget for å tåle 150 hk. Vet at mange har større motorer og helt opp til 300 hk. Båten tåler mye kraft.
Hva tips har dere til feilsøkingen videre?
Bør båten og motoren opp på hengeren igjen?
Bør elektriker måle strøm inn/ut av releer, utstyr, tilt-pumpe, osv?
Er det noe vi bør se etter først som vanligste årsaker?
Annet?
vet noen om en aktør som raskt og effektivt kan feilsøke og finne feilen og fikse eller skifte de defekte delene? Lokalisert i Sandnes/Rogaland.
Mange takk på forhånd?