4aneczka Startet 18.April.2021 Link til dette innlegget Startet 18.April.2021 Hei! Jeg er helt grønn her. Skal gjennomførte båtførertest på fredag og etter kurset har jeg fortsatt noen spørsmål. På kurs lærer at hver minutt er 10 sekunder (???). Er det ikke 60? Også hvordan teller man minutter? Fra nærmeste grad? For eksempel N 59* 06’ 05, E 10* 28’ 07 , og lærer telte minutter fra grad 58 mot 59. Er dette riktig? Kan noen hjelpe meg? Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 18.April.2021 Link til dette innlegget Svart 18.April.2021 Det bare er slik. Vi deler 1 nautisk mil (eller 1 minutt) i 10 kabler. Det var "enklere" før med kart i stor målestokk. Og uten gps var det begrenset hvor nøyaktig man fikk en posisjon. Nå kan vi få en hel haug med desimaler. 4aneczka skrev for 2 timer siden: hvordan teller man minutter? Fra nærmeste grad? Ja. Nå klarer ikke jeg tyde kartet du har bilde av, men det ser ut som et båtsportkart fra vestfoldkysten. Da er vi vel ca på 59 grader nord. Et båtsportkart er i ganske liten målestokk, du ser et lite område. Altså, dette dekker ikke en hel grad sør/nord. Så det begynner i sør (nederst på kartet) på 59 grader og et eller annet minutt. Det jeg kan se av bildet av kartet, er at kartet går over ca 7 minutter (eller 7 nautiske mil om du vil) i nord/sør retning. 4aneczka skrev for 2 timer siden: og lærer telte minutter fra grad 58 mot 59 Man teller nordover på nordlige breddegrader. Vestover på vest lengde, og østover på øst lengde. 58 grader og 50 minutter er lengre nord enn 58 grader og 40 minutter. Som du ser på kartet, rett ved blyanten (i kanten av kartbildet), har du gråe og hvite felt i vertikal linje. En slik grå (og hvit) vertikal sak er 1 minutt (1 nautisk mil) og denne er igjen delt i 10 streker. Disse strekene er 1 kabel/185,2 meter Samme gråe og hvite felter har du i bunnen av kartet i horisontal linje. Disse er også 1 minutt. Men alle andre steder enn på ekvator er lengdeminutt kortere enn breddeminutt. Du ser med et halvt øye at disse ikke er like lange som de på siden av kartet. Da kan du pusle med noe som heter avvikning. Avikningen endrer seg jo lengre nord du kommer. Altså at lengde minuttene blir kortere nordover/sørover for ekvator, og null på 90°nord/syd. Derfor, skal du ta ut avstand fra kart med f.eks en passer mellom Hollenderbåen og Store Færder, setter du etterpå passeren på venstre side i kartet (på disse minuttene), og får en nøyaktig avstand. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 (redigert) Jeg mener at minutter benevnes med en apostrof, og sekunder med to. Hver grad deles altså i 60 sekunder. Det som etterhvert har blitt vanlig er å bruke komma etter at hele minutter er oppgitt. F.eks 11˚ 09,50´, som er det samme som 09´ og 30 ´´ Redigert 19.April.2021 av BØstrøm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 (redigert) Hej Det finns flera positionsformat. Grader, minuter och delar av minuter Grader, minuter och sekunder (60 sek/min) Grader och decimala grader Detta kan kanske reda ut lite om olika positionsformat. Olika positionsformat Hälsningar Ove Redigert 19.April.2021 av Ove T (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Hei, Posisjonene du har skrevet N 59* 06’ 05, E 10* 28’ 07 mangler noe vesentlig, du må få med tegnet for sekunder bak 05`` og 07`` ellers gir det ingen mening. Da blir det slik: N 59* 06`05``E 10* 28’ 07`` Da får du posisjon oppgitt i grader minutter og sekunder. Og det er riktig som du skriver at det er 60 sek i et minutt. Feil i teksten. Det menes nok at ute på siden av kartet er minuttet inndelt i 10 deler isteden for 60. Som de andre også skriver. Men å sette av N 59* 06`05`` direkte i kartet blir litt kjelkete, derfor regner vi posisjonen om til grader og desimalminutter som da blir 59*06,1` Altså 59 grader og 6,1 minutter. På siden i kartet passerer du da 59 grader 6 minutter og til det første streket av de ti. Der har du din nordlige bredde. På nettet finner du flere konverteringskalkulatorer mellom de tre forskjellige variantene som posisjonene oppgis i. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Hei, Jeg har skrevet ganske detaljert om hvordan dette er bygget opp i den posten her: Det er innlegg nr.3 i den tråden. Les igjennom og se om det ikke gir deg et klarere bilde av hvordan dette er bygget opp. Mvh vegjoh Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.