Stekepanne Startet 18.April.2021 Link til dette innlegget Startet 18.April.2021 Hallo. Først litt info: Seilbåt med Raymarine-utstyr fra 2008. Raymarine SmartPilot S1. Axiom plotter fra 2019. Fluxgate-innmat byttet for 2 uker siden. Fluxgate-kabler ohmet, alt innenfor spec. Manuell etterfulgt av automatisk kalibrering på sjøen kjørt i 2020. Vi kjøpte båten i 2018 med Raymarine C80. Til tider hadde denne litt «krabbegange» men det kom og gikk og var ikke så ille. Etter oppgradering til Axiom og kjørt begge kalibreringene til autopiloten har ikke «krabbegange» vært noe problem, men vi sliter veldig med at kompasskurs ikke stemmer. Mens vi kjører rett frem går jeg inn på autopilot-panelet og finner frem til «Align heading», her trykker jeg på Auto-knappen og kurs stemmer helt perfekt. Svinger litt hit og dit og det stemmer fortsatt bra. Så tar jeg 360 grader og vipps så er kurs avvikende til venstre for kjøreretning, typisk 20-30 grader. «Align heading» løser problemet på nytt. Derimot hvis jeg snur 180 grader blir kurs feil med opp mot 100 grader. Hver gang jeg kjører «Align heading» så er alt helt perfekt, som i mitt hode tilsier at kompasset egentlig veit hva som er riktig kurs. Kompasset ligger under senga akter styrbord. Har prøvd å tømme rommet helt for ting og tang som kan påvirke kompasset, det hadde ingen betydning. Noen som aner hva som kan være feil? Jeg vet at GPS har dårlig batteri så det skal skiftes, kan det ha noe å si? Tusen takk for all hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 (redigert) Min erfaring er at fluxgate-kompass ikke blir så mye bedre enn dette. Det hjelper dog om det kan plasseres et sted med god avstand fra alt metall og strømførende ledninger. Har et eldre Raymarine system selv (e127 med X-10 og fluxgate), så har ikke den auto align-funksjonen (tror jeg). Antar at den funksjonen kanskje ‘roter til’ kalibreringen i andre himmelretninger - Ref den store feilen på 100 grader. Om jeg kjører såkalt sjøkalibrering blir resultatet sånn noenlunde, helt til jeg flytter på en dregg eller ei teine som ligger i nærheten av fluxgate. Er vanskelig å finne en god lokasjon på min båt så langtidsplanen er GPS-kompass. Ser det har kommet et ganske prisgunstig Furuno nå (SCX-20/21) som frister men jeg har et Comnav ‘byggesett’ liggende på roterommet som kanskje materialiserer seg en gang.. Redigert 19.April.2021 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 19.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Den auto Align heading er en funksjon i autopiloten. Den bruker ca 0sekunder på å finne korrekt kurs, men hva den gjør har jeg ikke peiling på. Flytte kompasset har jeg også tenkt på, men da må jeg forlenge kabelen (kappet av noen før meg). Kan det by på problemer? Jeg bytter gjerne til noe bedre og nyere, men trur kanskje SmartPilot S1 kun støtter fluxgate? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Det skal ikke være noe problem å forlenge ledningene. Fluxgate er i praksis bare to ‘potmeter’ som gir ut en spenning i n/s akse og en i ø/v akse. Jeg har fått oppgitt at om jeg kopler fra fluxgate og forer X-10 direkte med kompassheading på nmea0183 så skal autopilot bruke det som heading. Men har aldri kommet så langt. Står noenlunde det samme i S1 manual: Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 19.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Jammen det høres jo bra ut. Jeg ser at mange nye kompass er fluxgate. Vil det være forskjell på disse og det jeg har? Jeg lurer på å først prøve å flytte kompasset. Hvor kan det være lurt å sette det? Det mest riktige er vel midt i båten, både lengde og bredde, men det vil i praksis være vanskelig. Helt bakerst i rommet den er i dag, ut mot skroget på styrbord side? Det vil være et stykke fra motor og strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Stekepanne skrev for 16 timer siden: Fluxgate-innmat byttet for 2 uker siden. Må en de ikke lage en deviasjon tabell og kalibere på ny? Mulig EV-1 kompass er kompatibel med ditt system?? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Fantino Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Ville ikke brukt penger på å oppgradere til ny fluxgate, men heller gått for gps kompass om det føles verdt det. En kamerat har EV-1 og akkurat samme utfordring. Tricky å finne god plass med lite forstyrrelser for enheten. Det står litt om mulige plasseringer i manualen. Ville prøvd å få den godt over siktelinje for motor og andre store metallobjekter. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Fantino skrev 1 time siden: Ville ikke brukt penger på å oppgradere til ny fluxgate, men heller gått for gps kompass om det føles verdt det. En kamerat har EV-1 og akkurat samme utfordring. Tricky å finne god plass med lite forstyrrelser for enheten. Det står litt om mulige plasseringer i manualen. Ville prøvd å få den godt over siktelinje for motor og andre store metallobjekter. Jeg har Ev-1 ombord i sjarken. Den går snittet. Jeg vurdere å handle en litt endre AP med fluxgate, men må først få tak i pumpe. Er dette generelt et problem med fluxgate? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 TrikkerN Lønning skrev 10 minutter siden: Jeg vurdere å handle en litt endre AP med fluxgate, Det er vel å nedgradere fluxgate hos meg krevde 3 runder og lage deviasjon tabell og kalibere . Ev-1 krever en runde og lager deviasjon tabellen selv. har inntrykk av at pilotene kjører best når den får leve sitt eget liv og ikke må krangel med en kartmaskin om kursen. Det beste er vel GPS kompass. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Stekepanne Svart 19.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Tusen takk for mange gode svar. Høres ut som nytt fluxgate er bortkastede penger. Jeg trur dessverre at GPS-kompass ikke passer lommeboka for øyeblikket. Da har jeg ikke mye annet å gjøre enn å flytte. Kompasset bør altså stå høyere enn motoren? Hvis jeg plasserer det foran motoren, vil det da være nødvendig å ha det like høyt? Jeg har ikke kjørt kalibrering etter at jeg byttet kompass-innmat. Det var jo bare en kladd med et lodd, så trodde ikke det var nødvendig. Noen som kan verifisere at dette bør gjøres? Jeg leste at raymarine anbefaler 10 som Max deviation, alt over det bør kompasset flyttes. Min er på 16, nok en ting som peker i den retningen. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Hvis du ikke har kalibrert etter at du skiftet innmat, så ville jeg prøvd det, og sett om deviasjonen fortsatt var over 10. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 (redigert) Tror det smarteste er å forlenge ledningene provisorisk og prøveplassere fluxgate med dobbelsidig tape feks, og så testkalibrere for å se hvilken plassering som gir minst deviasjon rundt hele kompassrosa. Anbefalt plassering er vel mest mulig i senter av båt der bevegelse er minimal men i nøden osv. Mener å huske fra manualen at om en har stålbåt så var det ok å montere et stykke opp i mast til og med (men neppe i ‘øyehøyde’ med radar/VHF-antenne). Fluxgate egner seg sikkert best i trepram uten motor og klinker ? Redigert 19.April.2021 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Roger jo skrev for 4 timer siden: Det er vel å nedgradere fluxgate hos meg krevde 3 runder og lage deviasjon tabell og kalibere . Ev-1 krever en runde og lager deviasjon tabellen selv. har inntrykk av at pilotene kjører best når den får leve sitt eget liv og ikke må krangel med en kartmaskin om kursen. Det beste er vel GPS kompass. Jeg har litt annet oppsett på sjarken. Der går alt Raymarine utstyret hånd i hånd. Dvs plottet, AP og radar. Vi setter opp mønster som kjøres osv.. Dette behovet har jeg ikke i turbåten. Ønsker kun å holde samme kurs. Er dette helt håpløst med fluxgate? Kommer ut på halv pris med Fluxgate ? (Sorry det er ikke meningen å kuppetråden?) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 (redigert) Om det er avvik på fluxgate så betyr det nada for å holde kurs. Men du kan få snodige utslag om du prøver å be autopilot gå mot et punkt i stedet for å holde en kurs. Og radar overlay blir naturligvis dårlig. De aller fleste har vel fluxgate og ikke GPS-kompass så går jo ikke an å påstå at det ikke virker - sikkert bedre enn min erfaring også ved gunstig montering ift ‘støykilder’. Men å få god overlapp av reell heading og heading fra fluxgate rundt hele kompassrosa virker litt tricky. Redigert 19.April.2021 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 20.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Finner ikke fluxgate kabel til salgs. Noen som vet hva spesifikasjoner som trengs? Det er vel snakk om 4 ledere + skjerming. Skjermet nettverkskabel høres jo ut som et enkelt valg, men er redd for at lederne er for tynne? Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Vil tro nettverkskabel fungerer fint. Når du har funnet ut hvor du vil plassere den (og hvor lang kabel du trenger) så ville jeg byttet den ut med en fortinnet signalkabel. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Vil også tro at nettverkskabel er et godt alternativ, spesielt siden det er lett å få tak i. Siden det bare er spenningsmåling så flyter det neppe særlig mye strøm. Er den skjermet (STP) så burde den være ganske optimal. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Det er ikke noe problemer med et fluxgate kompass med rategyro. Jeg har brukt Simrad RC42 i mange år uten problemer, forskjellen i ytelse mellom fluxgatekompassene som ble brukt tidligere og dagens halvlederkompasser er liten. For de som vil ha det beste er satelittkompass veien å gå, hadde Simrad HS60 i 5 år før jeg i fjor byttet til HS60. Merker ingen forskjell på autopiloten mellom halvlederkompass og satelittkompass, men radaroverlegg blir bedre. Den største fordelen med satelittkompass er at det ikke påvirkes av magnetfelt. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 (redigert) Roger jo skrev for 18 timer siden: Det er vel å nedgradere fluxgate hos meg krevde 3 runder og lage deviasjon tabell og kalibere . Ev-1 krever en runde og lager deviasjon tabellen selv. har inntrykk av at pilotene kjører best når den får leve sitt eget liv og ikke må krangel med en kartmaskin om kursen. Det beste er vel GPS kompass. Jeg har 15 års erfaring med tre forskjellige Simrad autopiloter med tilsammen 6 forskjellige kompasser, to fluxgate, to halvlederkompass og to satelittkompass. Den eneste forskjellen i ytelse jeg har merket av med fluxgate kompasset til AP14H når det var veldig kaldt (3-4 grader eller kaldere) da ble kompasset overdempet pga at oljen fikk lavere viskositet. AP14H var utviklet i England av et firma Simrad kjøpte så dette kompasset var ikke tilpasset norsk klima. RC42 har en mye mindre fluxgate med tynnere olje så jeg har ikke merket noe problemer med det ved lave temperaturer. En skulle tro at manglen på rategyro ville degradere ytelsen på AP14H, men kan ikke si jeg merket noe til dette. Denne piloten hadde rorføler, rategyro er en forutsetning for at virituell rorføler skal gi god ytelse. Bortsett fra dette så merker jeg ikke forskjell på autopilot ytelse avhengig av hvilket kompass jeg bruker. Jeg har hatt to eller tre forskjellige kompasser på båten hele tiden og har gjort mange tester for å se forskjell. Har heller aldri hatt noe problem med at piloten er koblet opp til GPS og plotter. Med No Drift mode som kombinerer GPS data med kompassdata så styrer Simradpilotene enda bedre enn når de opererer på egenhånd. Redigert 20.April.2021 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Fantino skrev On 19.4.2021 at 10.50: Min erfaring er at fluxgate-kompass ikke blir så mye bedre enn dette. Det hjelper dog om det kan plasseres et sted med god avstand fra alt metall og strømførende ledninger. Har et eldre Raymarine system selv (e127 med X-10 og fluxgate), så har ikke den auto align-funksjonen (tror jeg). Antar at den funksjonen kanskje ‘roter til’ kalibreringen i andre himmelretninger - Ref den store feilen på 100 grader. Om jeg kjører såkalt sjøkalibrering blir resultatet sånn noenlunde, helt til jeg flytter på en dregg eller ei teine som ligger i nærheten av fluxgate. Er vanskelig å finne en god lokasjon på min båt så langtidsplanen er GPS-kompass. Ser det har kommet et ganske prisgunstig Furuno nå (SCX-20/21) som frister men jeg har et Comnav ‘byggesett’ liggende på roterommet som kanskje materialiserer seg en gang.. Jeg har et halvlederkompass som jeg installerte i 2007 og ikke har kalibrert siden. Er innefor ±2 grader av HS75 satelittkompass hele tiden hvis jeg ikke svinger kraftig slik at forskjellig instillinger av demping gir forskjeller. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Jeg opplever vel at båten min er så full av utstyr som gir forstyrrelser at en slik kurve er en fjern drøm ?... Men, hva er egentlig konkret forskjell på det du @abbor omtaler som halvlederkompass og fluxgatekompass? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 (redigert) Et halvlederkompass er et 3-aksialt magnetometer kombinert med et 3-aksialt akselerometer brukt som inklinometer for å orientere magnetomteret (finne hva som er vertikalt). Disse kompassene har stort sett alle en 3-aksial rate gyro i tillegg. Simrad Precicion-9 er et eksempel på et slikt kompass. Et fluxgate kompass er basert på en eller flere spoler. Dette er foirrige generasjons teknologi, men bra implementasjoner som Simrad RC42 vil fortsatt gjøre jobben i mange år. Min båt er stappfull av elektronikk og fiskeutstyr. Tviler på at få, om noen, av dobbelt så store båter som medlemmer her på BP har er utstyrt med like mye båtelektronikk som min 21 foter Redigert 20.April.2021 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Ok! Mener det er litt mer enn bare spolen/e i de små Raymarine-fluxgatene også. Er klar over at du Abbor har smekkfull båt av elektronikk ? Mente nå mest store objekter av metall osv (motor, aksling, gir, kjøleskap, TV, vask, stekeovn, høyttalere, strømførende ledninger, thruster, batterier, pumper osv osv). Er jaggu ikke godt å finne et volum som ikke er ‘forurenset’ av noe slikt. Har vært rundt i båten med et sånt magnetometer og sjekket men finner ikke ‘stille steder’ sammenlignet med der fluxgate står i dag. Hvor i en seilbåt ville du evt montert fluxgate? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Jeg har EV1 og samme utfordring som trådstarter. Kalibrerer systemet og oppnår lik heading for GPS vektor og EV1/kompassvektor. Så svinger jeg litt og avviket starter. Kan godt bli både 10 og 20 grader. Må aligne igjen på piloten. Finnes det ikke en automatisk funksjon for alignment? Før jeg flyttet EV1 var det helt ille. Den reagerte på at jeg startet motor, turtallsendringer osv. Nå er den uten forstyrrelser fra øvrig elektronikk men fortsatt lar det seg ikke gjøre å få bort avvikene. Noe som kjenner til problemstillingen med EV1? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Fantino skrev 35 minutter siden: Ok! Mener det er litt mer enn bare spolen/e i de små Raymarine-fluxgatene også. Er klar over at du Abbor har smekkfull båt av elektronikk ? Mente nå mest store objekter av metall osv (motor, aksling, gir, kjøleskap, TV, vask, stekeovn, høyttalere, strømførende ledninger, thruster, batterier, pumper osv osv). Er jaggu ikke godt å finne et volum som ikke er ‘forurenset’ av noe slikt. Har vært rundt i båten med et sånt magnetometer og sjekket men finner ikke ‘stille steder’ sammenlignet med der fluxgate står i dag. Hvor i en seilbåt ville du evt montert fluxgate? Det er selvsagt mer enn en spole i et fluxgate kompass, men spolen er det som senser. Det er typisk en magnet formet som en kule som flyter i et oljebad. Rundt huset er det to eller flere spoler som måler magnetfeltet. De første fluxgate komapssene var en enhet som ble lagt over skipskompasset. Jeg har vært i en seilbåt en gang så jeg hart nok ikke mye å bidra med når det gjelder lokasjon for kompass. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.