
abbor
Vis hele sitatet
Det er vel å nedgradere fluxgate hos meg krevde 3 runder og lage deviasjon tabell og kalibere .
Ev-1 krever en runde og lager deviasjon tabellen selv.
har inntrykk av at pilotene kjører best når den får leve sitt eget liv og ikke må krangel med en kartmaskin om kursen.
Det beste er vel GPS kompass.
Jeg har 15 års erfaring med tre forskjellige Simrad autopiloter med tilsammen 6 forskjellige kompasser, to fluxgate, to halvlederkompass og to satelittkompass. Den eneste forskjellen i ytelse jeg har merket av med fluxgate kompasset til AP14H når det var veldig kaldt (3-4 grader eller kaldere) da ble kompasset overdempet pga at oljen fikk lavere viskositet. AP14H var utviklet i England av et firma Simrad kjøpte så dette kompasset var ikke tilpasset norsk klima. RC42 har en mye mindre fluxgate med tynnere olje så jeg har ikke merket noe problemer med det ved lave temperaturer. En skulle tro at manglen på rategyro ville degradere ytelsen på AP14H, men kan ikke si jeg merket noe til dette. Denne piloten hadde rorføler, rategyro er en forutsetning for at virituell rorføler skal gi god ytelse.
Bortsett fra dette så merker jeg ikke forskjell på autopilot ytelse avhengig av hvilket kompass jeg bruker.
Jeg har hatt to eller tre forskjellige kompasser på båten hele tiden og har gjort mange tester for å se forskjell.
Har heller aldri hatt noe problem med at piloten er koblet opp til GPS og plotter. Med No Drift mode som kombinerer GPS data med kompassdata så styrer Simradpilotene enda bedre enn når de opererer på egenhånd.