Jump to content

Problemer med Raymarine kompasskurs

Stekepanne

Recommended Posts

Fantino skrev for 17 timer siden:

Hvor i en seilbåt ville du evt montert fluxgate?

En targabøyle virker for noen har jeg lest. 

Satte Rate gyro compasset litt oppe i masta, 5 m over havet virket "ok" 1 1/2 år tålte ikke slingringen og det ble mangee runder.

Raymarine  sier at EV-1  er en 9-akset beveglesessensor som føler på båtens bevegelser langs alle tre akser og skal tåle å stå 5 m over havet i masta, virker ok ved kai:crazy:.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg har ikke peiling. Men hos meg funker det. Kanskje det jeg viser til kan eliminere noen feilmuligheter. Slik ser det ut på Hulda. Jeg har en 2009 (eller deromkring) Raymarine X30 autopilothjerne montert i senterlinjen helt akter:

2086347875_310509Tring002.jpg.4761cd80eb5fb6406246cbcedfa89e1d.jpg

Oppe på targabøylen sitter et rategyro kompass og antenne GPS:

1794343802_Bohusln101012004.jpg.894ae4456acce26b36b1476b01f13d83.jpg

Høyden over vann kan vel være rundt 4 meter. Denne installasjonen har aldri gitt problem. Autopiloten kjører spikk-rett på alle kurser. Jeg kalibrerte den gangen jeg monterte greiene. Siden har jeg ikke rørt den delen av config. Raymarine styrer en Robertson linjerhydraulikk. Systemet har rorindikator:

1076663731_310509Tring006.jpg.161ec61762a1a5e8f99125f281fdc479.jpg

Utfordringen med å ha GPS-antennen så høyt påvirker det hjernedøde Garmin-systemet, kurspilen vingler innmari i takt med sjøgangen. Hvilket Ray ikke bryr seg om. Systemet er ikke koblet opp mot hverandre (Ray/ Garmin).

Dette er interessante referanser @Hulda ! Blir dog bittelitt forvirret av alle de ulike begrepene vi bruker for ‘retningssensor’. Jeg synes jeg skimter det jeg kaller fluxgate oppe i masta på bildene og kurscomputer SPX-30 under dekk (jeg har SPX-10 men det blir vel ingen prinsipiell forskjell), ref bilde under.

Med denne plasseringen av fluxgate, får du noenlunde stabil ‘deviasjon’ rundt kompassrosa og dermed at COG og heading er noenlunde overlappende?

Om jeg forstår det riktig så bruker Garmin radar ikke heading fra Raymarine så da brukes vel ikke denne headingen til orienteringen av radarbildet? Jeg prøver å trene på å bli bedre på å bruke radarbildet og da er det sykt irriterende med bare få grader avvik som feks plasserer møtende båt på babord i stedet for styrbord side etc.

65A0E77C-2123-438C-8700-E80259857CA8.jpeg

Redigert av Fantino (see edit history)

Håper jeg ikke bidro til den alminnelige forvirring. For det var ikke meningen. Den vesle, svarte dingsen oppe i front av targaen er en rategyro. Den skal, etter sigende, være mer retningsstabil enn et vanlig gyrokompass. Uansett det man finner på innsiden er et magnetkompass med noen dingser rundt. Det er ikke noe gyro i begrepets korrekte forstand. 

Jeg har SPX30. Forskjellen til XPS10 er hvor stort A-trekk 'hjernen' tåler. Jeg visste ved kjøp ikke hvor mange A Robertson ville trekke. Derfor kjøpte jeg den største Ray'en. Jeg kunne greid meg med XPS20. XPS10 ville akkurat bli overbelastet av Robert. Tror Robert kan trekke borti 16 A. 

Ellers er autopiloten min akkurat lagt opp som vist på din tegning over. 

Garmin har ikke noen tilkobling til kompass. Garmin kjører kun etter GPS. Når båten ligger stille, vet ikke Garmin hvilken retning baugen peker. 

Jeg kan naturligvis koble noen greier slik at Ray/Robert vil kunne styre etter waypoints satt i Garmin. Men min 4012 er så hjernedød at den hjernecella som funker knapt nok greier å drive skjermen. Radaren begynner i dra på årene. Den er nå flere Garmingenerasjoner gammel. Men den kjører absolutt førsteklasses. Bruker ikke overlay. Det blir for mye for hjernecella til 4012. Som ikke greier å følge/legge kartutsnittet korrekt over radarvisningen. Den har jeg gitt opp. Ellers fungerer alt helt upåklagelig. 

Slik som jeg kjører, blir det ingen deviasjonsproblematikk. Når jeg setter en kurs i Garmin, legger jeg kun Robert etter den kursen. Og så må jeg selv en gang i blant korrigere for avdrift. Avdriften fra kurslinjen forteller Garmin, hvor mye feil jeg går, SB/BB, i forhold til ønsket kurs. Den ulempen lever jeg med. Det hadde naturligvis vær cool om jeg ved Færder kunne satt WP Kjøben og gått og lagt meg. For mange år siden hadde vi en galematias i Son som satte kurs fra Tristein til Skagen. Satte alarm på radaren. Satte på vekkerklokka og tok kvelden. Snorket tvers gjennom noen separasjonssoner.

Redigert av Hulda (see edit history)
  • 2 måneder senere...

Hei igjen alle sammen.

Kabelen til kompasset har jeg forlenget så nå har det fått ny lokasjon lengre vekk fra motor.

Ingen ting fungerer som det skal.

Var akkurat ute og kjørte sjøkalibrering og da stod autopilot-instrumentet på «turn boat» uansett hvor mye jeg prøvde.

Avbrøyt seansen etter å ha duppet rundt i 2 timer og kjørte «auto Align hdg» for å få kartet rett vei. På vei hjem da ser jeg at kursen endrer seg minimalt selv om jeg svinger ca 90 grader.

Nå begynner jeg å mistenke at noe er galt. Enten kompasset, kablingen eller selve autopilot-hjernen.

Er det noen måte jeg kan teste kompasset på?

hvis jeg skrur det av veggen, setter på instrumentene og vrir kompasset mens jeg holder, skal kursen på autopilot-instrumentet da endre seg?

Er det noe annet jeg kan teste?

Jeg ohmet kablene etter å ha forlenget de, og der virket alt å være innenfor spesifikasjonene fra Raymarine.

Har nå lett og den er dessverre gone etter at Raymarine la ned og omorganiserte forumet sitt. Fra husken mener jeg at det er en uisolert/shield og rød/blå/gul/grønn. Mulig du kan glemme shield, men mener du skal finne +12V - evt en annen regulert innspenning - på en (rød?), 0V på en annen (blå?) og så skal du kunne måle hhv N/E komponenten på de to andre når kompasset vris. Disse vil da ligge mellom forsyningsspenning og 0V og brukes som sinus/cosinus komponent for beregning av retning.

Alternativet er at shield er 0V, en er forsyningsspenning (fast), en er forsyningsspenning/2 (fast - for å få korrekt skifte av fortegn når retning endrer kvadrant) og de to siste er N/E komponent. 

Redigert av Fantino (see edit history)

Ja jeg tenker at det må være måten å gjøre det på. Raymarine sin anbefalte test har du jo allerede gjort (måling av resistans) men den vil jo bare avsløre evt kortslutninger eller mangel på kontakt internt i fluxgate, ikke om den faktisk gir ut rett spenning (men er sikkert sannsynlig at den gjør den så lenge motstandsmålingene var ok da).

Min er ikke lik din. Legger ved bilde fra Google på hvordan autopiloten min ser ut. Gyroen er da tilkoblet punktene som er merket «RATE GYRO». 
Jeg mener bestemt det er Raymarine gyro som er montert i båten.

Men jeg fant noe annet spennende da jeg leita etter bilder av SmartPiloten min. En artikkel som skriver om en kjent feil ved kun noen smartpiloter som gjør at kompasset blir bare surr, og det skjer heller ikke umiddelbart. Feilen er en kondensator som er montert feil vei på hovedkortet(!!!)

Står mer om det her (med bilder): http://web.millican.info/Home/raymarine-smartpilot-s1---fluxgate-compass-fix

B04AC066-C112-419F-A634-10E141EDB366.jpeg

Redigert av Stekepanne (see edit history)

Utrolig, og imponerende fix. Dog skulle det være ganske lett å sjekke ut om den elektrolyttkondensatoren står feil vei. Litt mer utfordrende å snu den kanskje (han skriver at det ‘heldigvis’ var SMD - jeg pleier å sky sånt småplukk som pesten ?). Lupe må nok til.

Tenkte også på: Forlenging av ledningene vil legge til både ørlite grann resistans, men også kapasitans og induktans. Mulig det var dette som ‘vippet den over kanten’?

Hallo. 

Ny oppdatering følger:

For det første, jeg har S3 ikke S1 kontroller, men det har vel ikke stort å si for dette problemet (med unntak at jeg er 100% sikkert unntatt for feilen med kondensatoren som står feil vei).

Jeg tok av kablene fra kompasset og ohmet disse nok en gang, alt er godt innenfor spec:

https://forum.raymarine.com/showthread.php?tid=96

Jeg har IKKE raymarine gyro. Jeg har en sånn: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=60677703

Åpnet den opp og syntes dette så ut som god gammeldags «hjemmemekk». Tok ikke bilder men hvis noen er interesserte kan jeg ordne det seinere.

Jeg koblet fra gyroen og skal prøve å kalibrere uten denne tilkoblet.

Kommer med oppdatering etter praktisk test!

Den svenske rategyro komponenten som du har bilde av i linken installerte jeg for en del år siden på mitt daværende Raymarine system. Var det som skulle til for at et ubrukelig system, spesielt på nordlige kurser ble dønn stabilt og fikk piloten til å kjøre helt uten kroking slik det skal være på et originalt Raymarine system med rategyro.

Så den er på langt nær "hjemmelaget", iallefall ikke i funksjon og virker prikkfritt forutsatt at den er iorden. Feil kan man jo få med alt. Men det er nok en klar hensikt i at den er montert.

Du bør anskaffe en ny fungerende rategyro. Original eller uoriginal, bare den er iorden. Med kun fluxgatekompasset blir aldri dette systemet bra.  Installasjonen av denne komponenten åpner også for ytterligere kalibreringstilgang i menyen. Dette forsvinner om du fjerner rategyroen.

Egen erfaring.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...