Jump to content

Hente Windy 37 GM i Stavanger-Tønsberg, har noen nyttig informasjon?

Windy37GM

Recommended Posts

Da nærmer vi oss Svenner fyr, ligger fortsatt i marsjfart på 28-29 knop.  Vi merker betydelig lavere fuelforbruk enn igår da vi stampet i 22knop i motbølger.

Jeg har aldri hatt autopilot før, det er en drøm på så lange strekk som dette :-)

image.jpg.4ebe355c74d60e344d622e0c60fccdc1.jpg

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Windy37GM skrev for 2 timer siden:

Da nærmer vi oss Svenner fyr, ligger fortsatt i marsjfart på 28-29 knop.  Vi merker betydelig lavere fuelforbruk enn igår da vi stampet i 22knop i motbølger.

Jeg har aldri hatt autopilot før, det er en drøm på så lange strekk som dette :-)

Autopilot begynner man å elske etter ca 30 sekunder i lav fart. I plan går jo båten stort sett fjellstøtt allikevel, men en Bav 32 i 6-7 knop vingler mer enn en såpeholder.

Må ha vært en flott tur med det flatt blått både over og under båten.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Hei igjen

Vi hadde en fin tur og utrolig heldige med været. At vi fikk føremeldinger fra kristiansand av @Olevine omtrent da vi dro fra Egersund hjalp veldig på et lett nervøst og hurtigbankende hjerte. 

Erfaring: På veien gjorde vi 4-5 feilvurderinger avhengig av hvordan man regner ( 1 av dem påpekt av @Careka):

-Vi dro ut fra Stavanger og hadde tenkt oss til Flekkefjord. Vi burde satt oss bedre inn i vær og vind der ute, så det ble revurdert derogda til at vi dro til Egersund. Riktig vurdering derogda, men vi burde vurdert bedre før vi dro.

-Påvei inn mot Egersund, siste flaket før den trange broen  der dro jeg på. Jeg hadde zoomet for langt inn og anså det flaket som større enn det var. Avstand til land var ca 100m. Vi så ikke noe 5knop skilt. Bilde1

tabbe1.jpg.a5920162dea8b9f0d8921879d1902cc5.jpg

-Påvei ut fra samme sted så vi industri på begge sider, anslo avstand til land på ca 100m og dro på igjen. Vi så ikke noe 5knop skilt. Vi bommet litt på Egersund gjestehavn, slakket derfor av etter noen hundre meter og svingte av til Egersund. Bilde2

-Ved Mandal. I etterpåklokskapens ånd, den burde vi ha hoppet over. Der var den en nasty 0,6m grunne som jeg så

og en 0,8m som vi ikke så. der vare det ubehagelig å være (selv om ei snekke rasa forbi oss i sikkert 9 knop :-) ).

tabbe2.jpg.d361571fc3b36966a12ec4ea9780295c.jpg

Ellers en fin tur, vi så tilogmed Kongeørn/Havørn ved Risør, dæggern for en majestetisk fugl!

Vi koste oss på tur, vi bare koste oss litt fortere..

mvh Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Ryddig og godt svart @Windy37GM Jeg er ikke så veldig glad i at folk skal drive med pekefinger og innta lovens lange arm. Dersom man har tilbakemeldinger til noen kan man ta det direkte med den det gjelder isteden for "gapestokk". Men når det likevel ble sånn, så liker jeg godt måten du reiser kjærringa. Alle har vi gjort, og gjør vi, feil vurderinger. Det er hvordan vi eier de etterpå som er med å definerer oss :) 

Og videre tusen takk for masse fine bilder og underholdning i en ellers kjedelig arbeidsdag. Vel blåst som @LALUNA II sier! Til sist, gratulerer med en snasen båt. Fikk lyst på litt Windy selv etter dette, men må nok opp i altfor mange fot om vi skal få faste sengeplasser til 5.... 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...