Jump to content

Manuell vinsj til båthenger, beregne størrelse

Bodehode

Recommended Posts

Jeg har en Scand Dynamic på ca 1700-1800kg. Til denne har jeg en hjemmelaget båthenger.

Tidligere har jeg kjørt hengeren ned i vannet og kjørt båten rett opp i vognen. Men nå har jeg solgt pickupen og får ikke vognen like langt ut i vannet. Båtutsettet i havnen jeg bruker er slakt og fint..

Tenkte derfor å montere en manuell vinsj på hengeren for å dra opp de siste 3-4 meterne opp i vognen. Men hvordan beregne størrelse på vinsjen? På Jula og Biltema har de bare manuelle vinsjer opp til 1100kg. Regner med at det er maks trekkapasitet. Men når båten dras opp i hengeren er vel vektbelastiningen på vinsjen lavere enn vekten på båten, skal jo dra den - ikke løfte?

Vil en 1100kg manuell vinsj kunne trekke opp båten i hengeren, eller er det risikospill på høyt nivå?

1370692111_2020btphenger.jpg.1bc462faf2045494fc0e9a620415d4c6.jpg

Har søkt litt i forumet, men finner lite tråder om dette..

Fant denne, og konkluderer med at det holder nok med 1100kg vinsj, men lufter vurderingen allikevel.  

men 

Livet er for kort til å kjøre diesel

For meg høres det ut som det bør passe til din båt - velg en vinsj hvor du kan ha en snill girutveksling så det går an å sveive en så tung båt.

Til sammenligning kjøpte jeg nylig en helt ny Brenderup 201500 båthenger, altså for 20 fot med totalvekt 1500 kg, og nyttelast på omkring 1160 kg. Altså er den ment for å trekke opp en båt på 1160 kg, og vinsjen som kom med var en ganske spinkel sak med en trekk-bånd hvor det sto 770 kg på båndet. Så kan du jo se på hva det ligner på i forhold til deg. På Brenderup sin side kan du også gå inn å se på reservedeler - der kan du se ulike vinsjer og hvilket hengere de passer for. SÅ kan du lete til du ser en vinsj som passer på en henger som har båt-vekt på det du trenger, og se hva den vinsjen er ratet for.

Du skal trekke båten, ikke løfte den ?

Jeg har den største vinsjen til Biltema med bånd og to girutvekslinger. Har en mindre båt. Stor 16 foter som veier en god del, og den har måkevingeskrog som virker som gir litt større motstand når rulles opp. Det er relativt slakt der jeg ruller den opp, men båten "reiser seg" til tross for det. Så det er tungt å vinsje inn. 

Jeg vil anbefale deg å prøve. I værste tilfelle kan du bruke en talje og slik sett doble dra-kraften hvis du trenger det.

Jeg har ikke sett større manuelle vinsjer i bruk, selv om det helt garantert finnes. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Det du trenger er nok en elektrisk vinsj. Koster ikke noe særlig mer enn en god/kraftig manuell vinsj. 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Kreftene kommer i tillegg til båtvekten i stor grad an på hellingen på rampen og friksjonen mot hengeren. 

Har du noen hjul/ruller eller skal båten trekkes på treverk/gummi? Normalt sett vil en vinsj på 1100 kg holde hvis den ellers er av god kvalitetet.

nordan family 27 skrev On 21.4.2021 at 11.19:

Altså er den ment for å trekke opp en båt på 1160 kg, og vinsjen som kom med var en ganske spinkel sak med en trekk-bånd hvor det sto 770 kg på båndet.

Det blir vel ca samme forholdet som hos meg.

1160/770=1,5

1800/1100=1,6

Så da prøver jeg meg på en 1100kg vinsj. Kjøper med bånd med bruddstyrke på 1500kg, og satser på at vinsjen kolapser før båndet ryker i tilfelle det går galt... 

Får smøre opp alle trinser og få hengeren så langt ut i vannet som mulig (kanskje forlenge draget litt).

Blir denne som kjøpes inn:

https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/transport/vinsjer/handdrevne-vinsjer/handvinsj-009830/

Tusen takk for innspill

Livet er for kort til å kjøre diesel

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...