handycrowd Startet 19.April.2021 Link til dette innlegget Startet 19.April.2021 (redigert) Ok, jeg er forvirret (det skjer lol!) Og min norsk er i beste fall sketchy. Jeg forstår maksimal tid for overmaling med maling i andre strøk (for å oppnå en kjemisk binding), det er minimumstiden jeg er forvirret om. Biltema alkydmaling sier "Kan overmales etter 48 timer ved 10 ° C". Jeg antar at dette betyr at jeg må vente i 48 timer hvis det er 10 ° C. Men, hvor lenge venter jeg hvis det er varmere? I går gikk 1. strøk glatt i 16 ° C været. Spørsmål da: Kan jeg male andre strøk i dag, eller skal jeg vente en dag til? Virker for lenge, malingen er hard akkurat nå. Kos deg med solskinnet! Redigert 19.April.2021 av handycrowd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Malingen herdere fortere ved høyere temperatur. Problemet med å male for tidlig - når malingen er bare delvis herdet er at du risikerer å dra mede deg klumper eller flak fra første strøk- Gjør en liten test et sted det ikke betyr så mye. Sitér dette innlegget Link to post
Corvin17 Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Ser at Maksimal tid for overmaling er 6 dager ved 10 °C og 3 dager ved 20 °C. Altså en halvering av tid ved dobling av temp. Så mulig at det er tilsvarende ved minimums tiden også. 48t ved 10 °C og 24t ved 20 °C. Altså ca 36t ved 15 °C Sitér dette innlegget Link to post
handycrowd Svart 19.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 (redigert) Jeg forstår det greit. Men problemet mitt er å forstå språket, det ser ut til at de sier at jeg burde vente 36/48 timer før andre strøk. Første strøk er steinhard nå :-) Redigert 19.April.2021 av handycrowd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 (redigert) Er første strøk "steinhardt", så skal det nok gå fint. Malte med alkydmalingen til Biltema i påsken i 15-18 grader. Ventet 24 timer før neste strøk. Ble totalt 6-7 strøk. Forsøkte å vente kun 12 timer, men da endte jeg opp med å "dra opp" forrige strøk som kladdet seg til rulla. Redigert 19.April.2021 av Kjøttmeis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
handycrowd Svart 19.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Godt vet Kjøttmeis! Og wow, så mange strøk. Jeg henger hodet i skam da jeg bare planla 2 eller 3! I går rullet sønnen min og jeg tippet med en veldig fin børste, og jeg må si at finishen er veldig bra. Det er bedre enn når jeg prøver å gjøre det alene. Byttet fra rull til børste mister tydeligvis dyrebare sekunder ... Jeg har nettopp satt opp partyteltet mitt på 3mx3m fordi solen er for varm! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.