erlend mb Startet 19.April.2021 Link til dette innlegget Startet 19.April.2021 Jeg har ligget under båten i dagevis og skrapt. De på butikken sa jeg kunne rulle epoxy primer dette, uten å slipe. Men jeg leser en del på dette forumet at alt bunnstoff må vekk. Er dette nok, eller må alt være helt fritt for rester? Det er mye profiler i bunnen her, så å slipe med maskin er en utfordring. Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Du må helt på gelcoaten (er båten grønn?) for at det skal bli bra med epoxy. Men hva er den behandlet med før da? Hvis det ligger epoxyprimer fra før er det 1K undervannsprimer du skal legge på her, før nytt bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
erlend mb Svart 19.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Det grønne er jeg ganske sikker på er epoxyprimer. Jeg har skrapt gjennom noen steder, og jeg skal heve vannlinjen litt. Derfor tenkte jeg å legge på mer epoxy. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 (redigert) Jeg gjorde akkurat som PolarLi sier da jeg hevet vannlinjen for mange år siden. Båten flyter like godt fremdeles. Om du der du har skrapt litt gjennom epoxy'n også har skrapt gjennom gelcoat og helt ned i polyesteren, ville jeg hatt på litt epoxy (sparkel) akkurat der. Redigert 19.April.2021 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
erlend mb Svart 19.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Lars H. skrev 11 minutter siden: Jeg gjorde akkurat som PolarLi sier da jeg hevet vannlinjen for mange år siden. Båten flyter like godt fremdeles. Om du der du har skrapt litt gjennom epoxy'n også har skrapt gjennom gelcoat og helt ned i polyesteren, ville jeg hatt på litt epoxy (sparkel) akkurat der. Du har båten liggende ute hele året, ikke sant? Hvor mange lag 1 komponent primer trenger jeg da? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Det ser ut som om båten din er behandlet med epoxy-primer. Det er kun nødvendig å legge ny primer der hvor du har skrapet gjennom ned til gelcoat. Skal du bruke for eksempel SEA jet ville jeg ha påført ett lag med en-komponent primer fra SEA jet og smurt på bunnstoffet til Maritim som er SEA jet, 2 strøk og da er det greit??? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Lars H. Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 (redigert) Sitat Du har båten liggende ute hele året, ikke sant? Hvor mange lag 1 komponent primer trenger jeg da? Nei jeg har bare båten på vannet i 7 - 8 måneder. Jeg la bare på et lag Seajet 015 primer for å få feste for bunnstoffet Seajet 033 der jeg hevet vannlinjen. Redigert 19.April.2021 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
erlend mb Svart 19.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 (redigert) Solbris II skrev 12 minutter siden: Det ser ut som om båten din er behandlet med epoxy-primer. Det er kun nødvendig å legge ny primer der hvor du har skrapet gjennom ned til gelcoat. Skal du bruke for eksempel SEA jet ville jeg ha påført ett lag med en-komponent primer fra SEA jet og smurt på bunnstoffet til Maritim som er SEA jet, 2 strøk og da er det greit??? Epoxyprimer der jeg har skrapt gjennom? Bør jeg pusse den gamle epoxyen for å få heft til 1k primer? Redigert 19.April.2021 av erlend mb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 erlend mb skrev 9 minutter siden: Epoxyprimer der jeg har skrapt gjennom? Bør jeg pusse den gamle epoxyen for å få heft til 1k primer? Der du har skrapt deg helt inn på gelcoat eller gjennom gelcoaten kan du reparere med epoxysparkel og så ha på 1-k primer. Det @Lars H. beskriver er godt nok når det gjelder både primer og bunnstoff. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
erlend mb Svart 19.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Takk for svar. Passer meg meget godt? Sitér dette innlegget Link to post
erlend mb Svart 19.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Skal bunnstoffet legges på våt enkomp og? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Det husker ikke jeg, men det står nok på boksene. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Chilli Solbris Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 erlend mb skrev 51 minutter siden: Skal bunnstoffet legges på våt enkomp og? Nei. Tørt mellom hvert strøk. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.