Espen Heier Startet 19.April.2021 Link til dette innlegget Startet 19.April.2021 Kan noen gi meg råd? Jeg tok av eksosbendet (1) i dag - Det var ikke gjengrodd, og vann strømmet godt gjennom det da jeg satte vannslange med godt trykk på røret, så det er lite trolig at dette er problemet. (?) Det lekker heller ikke noe vann fra bendet. Deretter tappet jeg alt ferskvannet, og fylte opp med frostvæskeblanding, helt til ekspansjonstanken hadde vann litt over MAX. Kjørte så en tur og testet med litt over 3000 RPM og da kokte den etter en kort stund. Da var både slange 2 og 3 skikkelig varme. Kjørte så en tur på rett under 2000 RPM, og da holdt motoren 80 grader. Da var slange 3 lunken, mens slange 2 fortsatt var ganske varm. Ved lavere turtall holdt den 70 grader. Da var begge slangene ok i temp. Da jeg kom tilbake etter en times tur og stoppet motoren, endte vannivå på midt mellom MAX og MIN. Impeller funker supert, og det er godt trykk i saltvannslangene når motoren går. Varmeveksler er renset/ nye termostater / ingen synlige lekkasjer. Hva kan problemet være? - Tett eksosutkast under vann, på drevet? Annet? Holder på å bli sprø av dette, føler jeg har forsøkt "alt".... Overopphetingsproblemet tiltok i løpet av sesongen i fjor, på starten av sesongen kunne jeg kjøre lenge på 3200 RPM og den kom ikke over 85-90 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Høres ut som det ikke kommer nok vann igjennom saltvannskretsen. Slange 2 og 3 skal normalt sett være ganske kalde. I alle fall på TAMD40A. Problemet kan være i innsuget. Nå har ikke jeg drev, men jeg har forstått det slik at det kan vokse blåskjell i innsuget på drevet. Dette kan sikkert noen med drev bekrefte. Men hvis det er godt trykk i saltvannsslangene så tyder det jo på at innsuget er ok. Vet ikke om det kan vokse blåskjell i utløpet. Igjen så har jeg ingen egen erfaring med drev. Vær imidlertidig veldig forsiktig med å presse motoren din inntil kjøling er på plass. Det er lang topp på den motoren, og den kan vri seg (= bli utett). Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Sturee Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Har lest om en del tilfeller der slangen fra drev og inn har blitt slapp, og dermed suger seg flat ved høyere turtall, kanskje verdt en sjekk? Sitér dette innlegget Link to post
Espen Heier Svart 19.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Sturee skrev 20 minutter siden: Har lest om en del tilfeller der slangen fra drev og inn har blitt slapp, og dermed suger seg flat ved høyere turtall, kanskje verdt en sjekk? Grand Banks jr skrev 33 minutter siden: Høres ut som det ikke kommer nok vann igjennom saltvannskretsen. Slange 2 og 3 skal normalt sett være ganske kalde. I alle fall på TAMD40A. Problemet kan være i innsuget. Nå har ikke jeg drev, men jeg har forstått det slik at det kan vokse blåskjell i innsuget på drevet. Dette kan sikkert noen med drev bekrefte. Men hvis det er godt trykk i saltvannsslangene så tyder det jo på at innsuget er ok. Vet ikke om det kan vokse blåskjell i utløpet. Igjen så har jeg ingen egen erfaring med drev. Vær imidlertidig veldig forsiktig med å presse motoren din inntil kjøling er på plass. Det er lang topp på den motoren, og den kan vri seg (= bli utett). Takk for innspill, jeg håper noen med drev svarer :) Sitér dette innlegget Link to post
Espen Heier Svart 19.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Sturee skrev 23 minutter siden: Har lest om en del tilfeller der slangen fra drev og inn har blitt slapp, og dermed suger seg flat ved høyere turtall, kanskje verdt en sjekk? Takk for interessant innspill Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.