Jump to content

21 fots HT-båt, bygge om til elektrisk framdrift?

tom Cognac

Recommended Posts

Jeg sitter og drodler :crazy: foran pc'en, er innom div. båtrelaterte nettsider for å lese litt, kose meg og høste erfaringer. Så kom jeg over dette: https://www.greenwaves.no/no/elektrifisering

Jeg har en 1986 modell 21 fots hardtop-båt med en 1993 modell Merkury påhenger 2 takts på 90 hk. Båten restaurerer jeg (her tror jeg at jeg har litt peiling, mye jobb, men jeg tror det blir bra - til slutt :yesnod:), motorer derimot - der er jeg en komplett idiot, skjønner ikke at en metallklump kan produsere energi (jada - jeg kan prinsippet for en forbrenningsmotor, men beundrer bil/båtmekanikere som skjønner disse metallklumpene og som får dem til å lystre ordre :thumbsup:), og jeg antar derfor at min Mercury før eller siden vil ta kvelden. Så begynte jeg å tenke (noe jeg ikke gjør så ofte i følge kona :lol:), hva med å bygge om båten til el-drift (når den tid kommer :rolleyes:). Er det noen her som har erfaring med el-drift på båt? Hva tror dere der ute generelt om el-drift på båt? Er det framtiden?

jeg tørker ut på land....!

El drift vil jeg oppsummere med to ord.

Dyrt og tungt

Hvis du er en rik snekkeeier (snekker tåler litt ekstra vekt) som kjører korte turer med god tilgang på strøm, kjør på.

Her er en 80hk Torqueedo

Torqeedo Deep Blue 50 RXL System

Lekker, ikke sant?

Kun 200 båtpenger

Ok, det kan gjøres billigere. Elco EP50 kan bli din for 90 000. Sleng på en del titusen for batterier. Nå begynner vi å nærme oss noe:

Electric Outboard Motor - EP50

Ned i hestekrefter, gir også en god reduksjon på prisen.

Men samtidig får man dønn pålitelige firetaktsmotorer, som omtrent ikke bråker. Blir et vanskelig valg.

Jeg er en slags gjest

En må vel trå til såpass som dette her om det skal bli skikkelig stas...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...