Jump to content

Lekk Jabsco sjøvannspumpe - fiks eller ny?

Bergen780

Recommended Posts

Vet du hvilken pumpe du har? Det pleier å stå på lokket.

Og så kan du søke her:

https://www.jabscoshop.com/marine/pumps/bronze-engine-cooling-pumps/

Om du får tak i deler, så betinger det også at reparasjonen holder.

Det er små toleranser i en slik pumpe, så hvis du ikke selv har eller kjenner noen med rett kompetanse, så kan det være like greit å kjøpe ny med en gang.

Jeg betalte en for å fikse en slik lekk pumpe på en tidligere båt, men det tok ikke mange timene før jeg fikk saltvannsdusj i motorrommet, igjen. Så jeg endte opp med å kjøpe en ny pumpe. Til slutt ble det 150% prisen av å kjøpe ny pumpe; og så døde dynamoen, som lå rett ved pumpa..., og det ble mye styr for å vaske motoren for å få bort saltvann...

Jeg ville kjøpt ny!

Burde ikke være så komplisert. Det er en del videoer på YouTube som beskriver overhaling. I herværende baatplassen.no finner du 'Byggingen av Hulda, på oppfordring'  overhaling av tilsvarende pumpe pedagogisk tilrettelagt med tekst og bilder. Dette er overhaling av pumpe med tetningsringer. Pass på å få tetningsringer med rustfrie fjærer. Større pumper, slik som min, kan leveres med mekanisk tetning. Prosedyren og nødvendig kunnskapsnivå blir da en tanke mer krevende, men langt fra umulig.

Takk for innspill @Hulda og imponerende tråd :) 

I mangel på skikkelig verksted og utstyr er det mulig jeg benytter meg av 1500-kroners løsningen og får det gjort på verksted, da har de mulighet for å gå over tetningsflater på en bedre måte enn meg - og forhåpentligvis ligger et lite ansvar i reparasjonen også..

Har gjort samme jobben på min pumpe,kjøpte repsett fra Sverige og nye lager fra kulelager.no.  total sum med frakt 900. Ca 1 times jobb når pumpa ble demontert. På min qsd så er pumpa lisensprodusert til mercruiser,  så jeg sendte mail til jabsco for å delenummer på tetningene.  Akslingen er i rustfri materiell,  så hvis det ikke er slitasje på den så er det bare å pusse den ren

Hei igjen,

Utålmodig som jeg er har jeg allerede bestilt rep kit og avklart med en kompis å få låne verkstedet til jobben hans en kveld i uken, så da havner jeg på ca 3,6 båtpenger og krysser fingrene for at ikke akslingen er for slitt :)

Takk for gode innspill og engasjement folkens, det er sikkert ikke siste gangen det må overhales en pumpe i en båt så da tar jeg med tipsene :)

Kayb skrev On 20.4.2021 at 13.05:

Har gjort samme jobben på min pumpe,kjøpte repsett fra Sverige og nye lager fra kulelager.no.  total sum med frakt 900. Ca 1 times jobb når pumpa ble demontert. På min qsd så er pumpa lisensprodusert til mercruiser,  så jeg sendte mail til jabsco for å delenummer på tetningene.  Akslingen er i rustfri materiell,  så hvis det ikke er slitasje på den så er det bare å pusse den ren

Hei @Kayb, skal til å overhale pumpen, men får ikke av flens hvor reimhjulet sitter. Er denne skrudd på gjenger eller står den med presspasning? Antar denne må av først for å få løs segerring, for så å demontere resten?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...