Bergen780 Startet 19.April.2021 Link til dette innlegget Startet 19.April.2021 Hei! Fant i dag ut at sjøvannspumpen i båten lekker gjennom sladrehullet. Demonterte og fant en godt slarkete og rusten aksling. Spørsmålet er om dette er noe å fikse på, om det finnes rep sett til de eller om man like godt kan kjøpe ny? Er en Jabsco pumpe på en Mercruiser 2.8 D (CMD 2.8) Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Vet du hvilken pumpe du har? Det pleier å stå på lokket. Og så kan du søke her: https://www.jabscoshop.com/marine/pumps/bronze-engine-cooling-pumps/ Om du får tak i deler, så betinger det også at reparasjonen holder. Det er små toleranser i en slik pumpe, så hvis du ikke selv har eller kjenner noen med rett kompetanse, så kan det være like greit å kjøpe ny med en gang. Jeg betalte en for å fikse en slik lekk pumpe på en tidligere båt, men det tok ikke mange timene før jeg fikk saltvannsdusj i motorrommet, igjen. Så jeg endte opp med å kjøpe en ny pumpe. Til slutt ble det 150% prisen av å kjøpe ny pumpe; og så døde dynamoen, som lå rett ved pumpa..., og det ble mye styr for å vaske motoren for å få bort saltvann... Jeg ville kjøpt ny! Sitér dette innlegget Link to post
Bergen780 Svart 20.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Takk for innspill @Familiesnekke :) Det var svinedyrt med ny pumpe (ca 10 BP). Rep kit kommer på ca 3,5 BP så må si det er fristende..et lokalt firma som driver med båter kunne gjøre overhalingsjobben for 1,5 så det er mulig jeg velger den..må fintenke litt på det Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Burde ikke være så komplisert. Det er en del videoer på YouTube som beskriver overhaling. I herværende baatplassen.no finner du 'Byggingen av Hulda, på oppfordring' overhaling av tilsvarende pumpe pedagogisk tilrettelagt med tekst og bilder. Dette er overhaling av pumpe med tetningsringer. Pass på å få tetningsringer med rustfrie fjærer. Større pumper, slik som min, kan leveres med mekanisk tetning. Prosedyren og nødvendig kunnskapsnivå blir da en tanke mer krevende, men langt fra umulig. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen780 Svart 20.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Takk for innspill @Hulda og imponerende tråd :) I mangel på skikkelig verksted og utstyr er det mulig jeg benytter meg av 1500-kroners løsningen og får det gjort på verksted, da har de mulighet for å gå over tetningsflater på en bedre måte enn meg - og forhåpentligvis ligger et lite ansvar i reparasjonen også.. Sitér dette innlegget Link to post
Kayb Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Har gjort samme jobben på min pumpe,kjøpte repsett fra Sverige og nye lager fra kulelager.no. total sum med frakt 900. Ca 1 times jobb når pumpa ble demontert. På min qsd så er pumpa lisensprodusert til mercruiser, så jeg sendte mail til jabsco for å delenummer på tetningene. Akslingen er i rustfri materiell, så hvis det ikke er slitasje på den så er det bare å pusse den ren Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Hei; Ja; da blir jo 3.5+1.5=50% av ny pumpe... Jeg har en mistanke om at innhehaver av https://www.lasashop.no/categories/pumper er her inne på båtplassen. Han gav meg en hyggelig pris på ny pumpe da jeg måtte kjøpe ny... Du kan kan jo høre med han?! Sitér dette innlegget Link to post
Bergen780 Svart 20.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Hei igjen, Utålmodig som jeg er har jeg allerede bestilt rep kit og avklart med en kompis å få låne verkstedet til jobben hans en kveld i uken, så da havner jeg på ca 3,6 båtpenger og krysser fingrene for at ikke akslingen er for slitt :) Takk for gode innspill og engasjement folkens, det er sikkert ikke siste gangen det må overhales en pumpe i en båt så da tar jeg med tipsene :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Er det ikke aksling med i rep settet? 3600,- for en tetning og et par lagre hørtes drøyt ut... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bergen780 Svart 20.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Enig i at det er en stiv pris, men de lå jevnt over på det. Kan være aksling er med men var ikke avbildet. Får bare se :) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Husker ikke hva jeg betalte hos Volvo. Men hos en maskinforretning ville det vært deler for ca. 500 kroner. Uten aksling. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen780 Svart 20.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Helt klart - man kunne funnet det rimeligere hos maskinforretning. 3600 var inkludert frakt og med impeller. Gjenstår å se om aksling er der. Det får stå sin prøve denne gangen Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Det kan jo hende det er mechanical seal; det er vel kanskje litt dyrere enn simmeringer. Men ja; Jabsco-deler er svindyrt! Jeg har sett flere eksempler på det nå... Sitér dette innlegget Link to post
Bergen780 Svart 26.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2021 Kayb skrev On 20.4.2021 at 13.05: Har gjort samme jobben på min pumpe,kjøpte repsett fra Sverige og nye lager fra kulelager.no. total sum med frakt 900. Ca 1 times jobb når pumpa ble demontert. På min qsd så er pumpa lisensprodusert til mercruiser, så jeg sendte mail til jabsco for å delenummer på tetningene. Akslingen er i rustfri materiell, så hvis det ikke er slitasje på den så er det bare å pusse den ren Hei @Kayb, skal til å overhale pumpen, men får ikke av flens hvor reimhjulet sitter. Er denne skrudd på gjenger eller står den med presspasning? Antar denne må av først for å få løs segerring, for så å demontere resten? Sitér dette innlegget Link to post
Kayb Svart 26.April.2021 Link til dette innlegget Svart 26.April.2021 Den sitter med presspasning. Skal sikkert varmes ganske bra før den kommer av. Jeg brukte tesj, den ble litt rom etterpå. Så jeg måtte sette et lite sveise punkt for å være sikker. Vi tro at det holder med en blåselampe for å få riktig varme Sitér dette innlegget Link to post
Bergen780 Svart 26.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2021 Prøvde å varme med blåselampe men det satt sånn fast at jeg begynte å lure på om det var gjenger. Får prøve igjen en annen dag, takker for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen780 Svart 29.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2021 Endte opp med å levere denne inn til Båt Berge i Bergen for overhaling, 1,5 BP og pumpen kjennes ut som ny. Rep settet bestod av lagre og tetninger. Totalt for nyoverhalt pumpe med ny impeller ble 5 BP. Dyrt men fortsatt nærmere halv pris av ny pumpe, får bare håpe den varer i mange år ;) Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 29.April.2021 Link til dette innlegget Svart 29.April.2021 Bergen780 skrev for 3 timer siden: får bare håpe den varer i mange år ;) Vi krysser fingrene ? Du får dele erfaringene dine i denne tråden her på BP; både positive og negative! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.April.2021 Link til dette innlegget Svart 29.April.2021 Det er helt utrolig hva jeg tjener på å ha garasje og kjeller. Uansett, like blakk. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen780 Svart 3.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2021 Da er nyoverhalt pumpe montert og testet, enn så lenge med gode resultater, ingen tegn til lekkasjer så langt *bank i bordet*. Måtte den vare i mange år Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.