TideRace Startet 20.April.2021 Link til dette innlegget Startet 20.April.2021 Satte opp seilene i går kveld og oppdaget at sjakkelen som sitter mellom akterliket og blokka på bommen (rullestorseil) har fått vel mye juling. Antagelig har den vært et nummer for liten, og bør i alle fall ikke brukes mer. Hadde ikke med skyvelær, men tipper hullet i motholdet på blokka burde ha plass til en 6 mm sjakkel. Bør jeg sette på rustfri eller syrefast? Hva har høyest bruddstyrke i en sjakkel? Har kikket litt på sidene til leverandørene av blokker, men det framgår ikke hva slags sjakkel som brukes. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Du skal kanskje slite litt med å få tak i rustfri sjakkel (AISI 301, 304). Titter jeg i katalogen til Biltema har 6 mm sjakkel AISI 316 (lang rett) til kr. 46,90 med arbeidsbelastning 900 kg. Så har de tilsvarende sjakkel (kort) til kr. 32,90 med arbeidsbelastning 150 kg. Hvorfor denne voldsomme forskjell i arbeidsbelastning, spør Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 20.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Takk for svar, @Hulda . Maritim opererer med både rustfrie og syrefaste sjakler. Derfor spørsmålet. Oppgitte data på sjakler rundt om er ellers stort sett begrenset til størrelse og pris, så her er Biltema forbilledlige når de også tar med belastningsevnen. Jeg får ta en titt på den med arbeidsbelastning på 900 kg, 150 kg høres umiddelbart litt pinglete ut :) . Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Søk litt i forumet så finner du en vekker om slike rimelige syrefaste sjakler. Noen sprekker uavhengig av belastning. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Hulda Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 150 kg forekommer meg noe lavt. Samtidig virker 900 kg på tilsvarende sjakkel foruroligende høyt. Det er nok en trykkleif et eller annet sted. Sitér dette innlegget Link to post
TwisT Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Hvorfor ikke bytte hele blokken. Da vet du at det holder. ( 1000 kg arb.bel.) https://www.watski.no/-11Mq3?artnr=103628&gclid=EAIaIQobChMIqcTfyLKM8AIVgZCyCh2OWwAVEAQYASABEgLrPfD_BwE Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 mons skrev 3 minutter siden: Søk litt i forumet så finner du en vekker om slike rimelige syrefaste sjakler. Noen sprekker uavhengig av belastning. Det er nok noe i det. Jeg har bøttevis av billigsjakler. Kan ikke huske å ha hatt noen feil. Men det ligger i de rustfrie austenitters natur at de har en svakhet for spenningskorrosjon. Så skal man fri seg fra den risikoen, bør man kjøpe sertifiserte sjakler av annet materiale. Da blir pris og tilgjengelighet noe endret. Selv går jeg rutinemessig over sjakler, strekkfisker etc., og bytter ut med hård hånd. Spesielt obs på rustanvisning og 'mikrosprekker'. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 TwisT skrev 4 minutter siden: Hvorfor ikke bytte hele blokken. Da vet du at det holder. ( 1000 kg arb.bel.) https://www.watski.no/-11Mq3?artnr=103628&gclid=EAIaIQobChMIqcTfyLKM8AIVgZCyCh2OWwAVEAQYASABEgLrPfD_BwE Kjøper det argumentet :-) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 20.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 TwisT skrev 4 minutter siden: Hvorfor ikke bytte hele blokken. Da vet du at det holder. ( 1000 kg arb.bel.) Joda, det er selvfølgelig en muliget, men blokka er helt fin. Problemet er at forrige eier i sin tid har satt inn en ca 4mm (?) sjakkel som er altfor liten. Den har sikkert tålt hans beskjedne bruk, men ikke mitt. Akselen på sjakkelen har inntatt en bue som gjør at den knapt kan skrus fra hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.