Jump to content

Passe lite litiumbatteri til forbruk.

Arne2

Recommended Posts

Jeg har jo et elektrisk anlegg med forbruk av startbatteri, men liker å være 200% sikker på at jeg alltid har startstrøm, så derfor aå har det blitt til at jeg har tatt med meg et ekstra blybatteri for PC og litt ekstra lys og slikt. Det fungerer jo men vekten er jo som for bly.

Så fikk jeg da kjøpt meg en elektrisk sykkel omsider og da har jeg jo gjort meg den tanke at hadde jeg hatt et slikt batteri ombord i båten, så hadde jo det fungert utmerket bra.

Derfor så har jeg forsøkt å søke litt på om det finnes noen litiumbatterier som kan passe for formålet og som ikke er alt for dyre. Det kan se ut som om det er tilfellet og at det er litt å velge i. Er det noen her på forum som har prøvd og som kan anbefale?

https://seatronic.no/strom/batterier?batterier_type=litium&product_list_order=price

Lithiumbatterier er helt supre, de holder over 13V helt til de er tomme og du kan bruke 100% av oppgitt kapasitet. Med bluetooth har du full kontroll på gjenværende kapasitet på app på telefonen.

Vær obs på at batterier uten varmefolie (heat) ikke kan hurtiglades i lavere temperatur enn 5 grader.

Jeg oppgraderte bobilen fra 2x100Ah bly til 3x125Ah Skanbatt Lithium Heat og brukstiden på bilen uten landstrøm øket fra 12-14 timer til 5-6 døgn om vinteren med varme på døgnet rundt.

Ikke direkte det du spør om men litt erfaring er det i alle fall...

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Et supert forum på Facebook for disse problemstillingene: https://www.facebook.com/groups/SkanbattForum/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
1 hour ago, SveinHa said:

Lithiumbatterier er helt supre, de holder over 13V helt til de er tomme og du kan bruke 100% av oppgitt kapasitet. Med bluetooth har du full kontroll på gjenværende kapasitet på app på telefonen.

Vær obs på at batterier uten varmefolie (heat) ikke kan hurtiglades i lavere temperatur enn 5 grader.

Jeg oppgraderte bobilen fra 2x100Ah bly til 3x125Ah Skanbatt Lithium Heat og brukstiden på bilen uten landstrøm øket fra 12-14 timer til 5-6 døgn om vinteren med varme på døgnet rundt.

Ikke direkte det du spør om men litt erfaring er det i alle fall...

Jo, det var interessant, mange takk for info. Kan man virkelig kjøre varme fra Litium batteriene .. det hadde jeg ikke tenlt på. Jeg har også tenkt på: Hvordan i alle verdens dager vet man hvor mye strøm det er på dem, men da er altså Bluetoot løsningen.  Ser at disse 100 Ah litium batterien de er faktisk ikke tyngre enn at man kan lempe på dem og ikke dyrere enn at det er mulig å kjøpe dem.

Arne2 skrev 5 minutter siden:

Kan man virkelig kjøre varme fra Litium batteriene

Nja, ikke direkte men drift av gass- eller dieseldrevet varmeapparat. De er ofte litt kilen på spenningen, spesielt under oppstart, og det var det som begrenset bruken med blybatteri.

• Barnevaksiner

Varme direkte fra litiumbatterier er jo ganske vanlig. I elbiler naturligvis :smiley:

4-6 kW varmeapparat er vel standarden der. Men da går det jo helst på 400V og ikke 12V.

Kanskje til og med 800V for noen modellers vedkommende. Da blir ikke kabeltverrsnittet fram til varmetråden spesielt imponerende. Men forøvrig har jeg egentlig ikke peiling på spenningen til selve varmekilden i elbiler.

Varmepumpe blir jo mere og mere vanlig i elbilverdenen, for å spare litt på kilowatten. Batteriet er jo ikke en utømmelig kilde uansett.

Men foreløpig ikke så aktuelt for båtfolk flest å tenke i de baner.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Ja, å koble en varmeovn til et 12V batteri det blir vel som å kjøre startmotor kontinuerlig. Det dreier seg vel også om et par tusen watt. Et 100 A Litiumbatteri skulle vel da i teorien holde i en halv time, med mindre det i mellomtiden eksploderer og tar fyr. Tilsvarende for blybatteri skulle vel da bli 15 minutter.

Det var mange fine litiumbatterier på tilbud, og til gode priser, men den lille haken med alle disse gode tilbudene det var jo "finnes ikke på lager". Da kan man jo laste ned fotoet gratis, men det hjelper jo ikke så mye.

Det som er å få og som man kan ta med seg hjem, det er 100 Ah Litiumbatterier uten bluetooth. 

https://www.maritim.no/skanbatt-basic-lithium-batteri-12v-100ah-100a-bms

Et slikt batteri hadde jo vært veldig kjekt å ha, hvis man nå passer på å holde slike ting som vaskemaskiner og komfyrer utenom. Med 12.5 kilo så er det jo nesten bærbart eller slepbart.

Men hvis det ikke er noe Bluetooth på en slik modell, hvordan i all verdens dager klarer man å holde styr på ladingen, slik at man for eksempel ikke overlader?

Hva med å bruke det på en liten påhengsmotor, det må vel også fungere ?

Eller som nødbatteri fro å lade startbatteriet ved hjelp av startkabler? 

Arne2 skrev 27 minutter siden:

Men hvis det ikke er noe Bluetooth på en slik modell, hvordan i all verdens dager klarer man å holde styr på ladingen, slik at man for eksempel ikke overlader?

Akkurat det fikser BMSen i batteriet så det er ikke noe problem men det er veeeeeldig greit at også JEG får vite ladetilstand, da spesielt UTladetilstand, og der komme bluetoot inn i bildet.

• Barnevaksiner

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...