Jump to content

Hva er serviceintervallene på Mercury Verado 200 hk?


Ajm

Recommended Posts

Den har ikke regreim, men kompressor/dynamo-reim.

Tar 10 min. å bytte. Intervall er vel 300 timer eller 3 år.

Ellers vanlig årlig service som de fleste andre motorer. Utenom impeller naturligvis.

Er det en R4 eller R6 forresten? (200 R6 er sjelden men de finnes nok fra de tidligste årgangene før 2010)

 

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja da er det nok en R4 hvis det er den på bildet under. Meget bra motor, og 380 timer er ikke allverden. 

Men stort sett ingen motor er feilfri, når den har lagt i saltvann i lange sesonger i over 10-12 år.

Trimsylinderen kan få oljelekkasje, men ikke altfor kostbart eller vanskelig å bytte ut deler hvis man er nevenyttig da (krever at motoren løsnes fra båten).

Og kulene ytterst på trimstemplene har en tendens til å tære bort.

 

 

uttern.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Vet om en med Verado 225 som var omprogrammert til 300, den gikk bra :smiley:

 

Ikke denne da:

 

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja den tålte som sagt 300 :smiley:

Står vel også en del om dette i den tråden jeg linket til over.

 

utternd66-250.jpg.a3e04f4a6eeace01c3f880e57e279577.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Siden det er ein 2008-modell og på D66. Så tror eg det er siste serien med R6. Den kan i så tilfelle omprogrameres til 275hk av Lundins.

 

Er ein på forumet her som har gjort det @Joltus.

Tror og han satte på ei Enertia ECO propell i 16x19 på den komboen.

 

Eg har selv Verado 200 R6, 2008-modell.

Men på ein lettere og mindre båt. Så eg har ikke tenkt å justere opp min.

Eg har forøvrigt og Enertia Eco propell på min, den kan varmt anbefales.

 

Ellers så er det ein grei motor å ha service på, Olje og filter på 100t.

Kompressorreim/dynamoreim, termostat, impeller, plugger og olje og filter på 300t.

 

Min motor er gått 1210 timer nå, og går fortsatt som ei klokke. Og har ikke noe tæring av betydning.

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post
Bergsholmen skrev 13 minutter siden:

Siden det er ein 2008-modell og på D66. Så tror eg det er siste serien med R6. Den kan i så tilfelle omprogrameres til 275hk av Lundins.

 

Ifølge bildet på finn.no så er det en 200 R4. Noen kg lettere men ikke samme trøkket :smiley:

Idag ville man ha slengt på en Mercury V6 200 eller V8 250 for eksempel. Begge med lavere vekt enn R4 og større sylindervolum enn R6. Tidene forandrer seg.

Men har vist seg å være gode motorer, både Verado R4 og R6.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Teerex skrev 7 minutter siden:

ag ville man ha slengt på en Mercury V6 200 eller V8 250 for eksempel. Begge med lavere vekt enn R4 og større sylindervolum enn R6. Tidene forandrer seg.

Det er heilt riktig, R6 er ein tung motor.

Og nye Verado V8 er ganske betraktelig mye lettere.

Meir volum, men uten overlading/kompressor utenom 450R, som er V8 med kompressor.?

Så ikke dumt at der er utvikling.

 

Det eg og liker godt med Veradoen er el.hydraulisk servo og el./digital gass/gir (DTS), eg har ikke har noen store problemer med dette.

Kun skiftet ein nøytral switch til 490,-

Redigert av Bergsholmen (see edit history)

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

Ja, og for V8 kan man jo selv velge vekta. Pro XS V8 veier bare 229 kg med lang stamme, Seapro V8 veier 239 kg (i CMS-utgave) mens V8 Verado-utgaven (AMS) veier 272 kg.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...