Ajm Startet 20.April.2021 Link til dette innlegget Startet 20.April.2021 Hei, kan noen fortelle meg når serviceintervaller på Mercury verado 200hk er? Når skal reg.reim byttes? Hvordan er disse motorene ellers, driftsikre, forbrukervennlige? takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 (redigert) Den har ikke regreim, men kompressor/dynamo-reim. Tar 10 min. å bytte. Intervall er vel 300 timer eller 3 år. Ellers vanlig årlig service som de fleste andre motorer. Utenom impeller naturligvis. Er det en R4 eller R6 forresten? (200 R6 er sjelden men de finnes nok fra de tidligste årgangene før 2010) Redigert 20.April.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Ajm Svart 20.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Denne er 2008 mod. Har ikke motoren, tenkte å kjøpe. Står på en uttern d66 Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Ja da er det nok en R4 hvis det er den på bildet under. Meget bra motor, og 380 timer er ikke allverden. Men stort sett ingen motor er feilfri, når den har lagt i saltvann i lange sesonger i over 10-12 år. Trimsylinderen kan få oljelekkasje, men ikke altfor kostbart eller vanskelig å bytte ut deler hvis man er nevenyttig da (krever at motoren løsnes fra båten). Og kulene ytterst på trimstemplene har en tendens til å tære bort. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Ajm Svart 20.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Takker for svar. :) Sitér dette innlegget Link to post
Ajm Svart 23.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2021 Noen som har disse med Mercury Verado 250 HK? Blir det for mye for denne? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.April.2021 Link til dette innlegget Svart 23.April.2021 Vet om en med Verado 225 som var omprogrammert til 300, den gikk bra Ikke denne da: Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Ajm Svart 23.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2021 Nei da, bare lurte på om båten tålte det? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.April.2021 Link til dette innlegget Svart 23.April.2021 (redigert) Ja den tålte som sagt 300 Står vel også en del om dette i den tråden jeg linket til over. Redigert 23.April.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bergsholmen Svart 23.April.2021 Link til dette innlegget Svart 23.April.2021 Siden det er ein 2008-modell og på D66. Så tror eg det er siste serien med R6. Den kan i så tilfelle omprogrameres til 275hk av Lundins. Er ein på forumet her som har gjort det @Joltus. Tror og han satte på ei Enertia ECO propell i 16x19 på den komboen. Eg har selv Verado 200 R6, 2008-modell. Men på ein lettere og mindre båt. Så eg har ikke tenkt å justere opp min. Eg har forøvrigt og Enertia Eco propell på min, den kan varmt anbefales. Ellers så er det ein grei motor å ha service på, Olje og filter på 100t. Kompressorreim/dynamoreim, termostat, impeller, plugger og olje og filter på 300t. Min motor er gått 1210 timer nå, og går fortsatt som ei klokke. Og har ikke noe tæring av betydning. Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Teerex Svart 23.April.2021 Link til dette innlegget Svart 23.April.2021 (redigert) Bergsholmen skrev 13 minutter siden: Siden det er ein 2008-modell og på D66. Så tror eg det er siste serien med R6. Den kan i så tilfelle omprogrameres til 275hk av Lundins. Ifølge bildet på finn.no så er det en 200 R4. Noen kg lettere men ikke samme trøkket Idag ville man ha slengt på en Mercury V6 200 eller V8 250 for eksempel. Begge med lavere vekt enn R4 og større sylindervolum enn R6. Tidene forandrer seg. Men har vist seg å være gode motorer, både Verado R4 og R6. Redigert 23.April.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bergsholmen Svart 23.April.2021 Link til dette innlegget Svart 23.April.2021 (redigert) Teerex skrev 7 minutter siden: ag ville man ha slengt på en Mercury V6 200 eller V8 250 for eksempel. Begge med lavere vekt enn R4 og større sylindervolum enn R6. Tidene forandrer seg. Det er heilt riktig, R6 er ein tung motor. Og nye Verado V8 er ganske betraktelig mye lettere. Meir volum, men uten overlading/kompressor utenom 450R, som er V8 med kompressor.? Så ikke dumt at der er utvikling. Det eg og liker godt med Veradoen er el.hydraulisk servo og el./digital gass/gir (DTS), eg har ikke har noen store problemer med dette. Kun skiftet ein nøytral switch til 490,- Redigert 23.April.2021 av Bergsholmen (see edit history) Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Teerex Svart 23.April.2021 Link til dette innlegget Svart 23.April.2021 (redigert) Ja, og for V8 kan man jo selv velge vekta. Pro XS V8 veier bare 229 kg med lang stamme, Seapro V8 veier 239 kg (i CMS-utgave) mens V8 Verado-utgaven (AMS) veier 272 kg. Redigert 23.April.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.