Jump to content

Polering/vedlikehold plastbåt

plastbaat

Recommended Posts

Hei, jeg har noen spørsmål angående vedlikehold av plastbåt. Jeg har tenkt å vaske og polere utsiden av båten. Jeg tenker det tar ca en helg alene etter tilstanden på båten å dømme. Den har en liten skade på siden (se bilde).

Båten skal vaskes, poleres, vokses og legges på nytt bunnstoff. Den er 19,5 fot og har ikke blitt vedlikeholdt på 3-4 år.

Spørsmål

Kjøper jeg ferdig "sparkel" som jeg fyller i eller er det mer omfattende? 

Eget vaskemiddel for å få bort gulfargen?

Er det dyrt å få dette gjort hos et firma? 

Ca pris hos et firma for hele jobben?

Spesielt utstyr jeg burde tenke på å kjøpe inn? Har poleringsmaskin

Ca timer jeg blir å bruke? Har polert masse biler selv 

båt.jpg

båt skade.jpg

Gulfarge nederst fjernes lettest med saltsyre. Bruk verneutstyr! Ta på. La virke noen minutter. Kanskje røre litt med svamp. Skyll av med mye vann. Biltemas "vannlinjerens" er en uttynnet versjon. Du kan prøve den. Fungerer av og til veldig bra.

Polering: Bruk en DA (Dual Action) poleringsmaskin med mindre du er trygg på at du beveger poleringsmaksinen bra nok hvis ikke DA. Bruk relativt hard poleringspad. Jobb på et begrenset område om gangen og beveg maskin sakte med litt press (DA). Jeg bruker "high cut" poleringsmiddel. Bilpleiekongen gav gode råd om padder og middel til gelcoat.. 

Fjerne poleringsmiddel når det er tørt. Microfiberkluter er bra til dette. 

Voks: Bruk tynt med hardvoks, og følg anvisningene. Trikset er å bruke svært lite voks. 

Tips: Jeg bruker våtvoks et par ganger i løpet av året. Holder bra. 

Poleringstid: Kommer an på hvordan utgangspunktet er, maskinen, padden, middelet og teknikk. Jeg kan ikke så mye om dette, men tenker at du fint rekker over båten på en dag når du har alt utstyret klart. 

Bunnstoff: Bruk egnet rulle og det går veldig raskt. Ofte flekker jeg bare der det er tynt. Nå ser det veldig tynt ut på din, så det kan godt være du kan ta et helt strøk.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...