Familiesnekke
Daniel; er du lei av bråket, så bytter du bare til manuelt toalett. De er mye billigere enn toalett med kværn, bråker ikke, og bruker ikke strøm. Jeg har ikke hørt om elektrisk toalett med membranpumpe.
Mine velmenende råd følger her.
Klargjøring:
Står båten fremdeles på land, eller du ikke har begynt å bruke båten denne sesongen ennå, så skyller du hele septiksystemet med vann et par ganger (sett en bøtte under gjennomføringen og sjekk for tømming på land for å være grei med naboen hvis det er noen rester fra 2020...), så fyller du hele systemet med en sterk klor-blanding, lar det stå over natten, og så skyller du med vann igjen. Da er det litt hyggeligere å jobbe med systemet.
Jobben:
Så bytter du alle septikslanger, sjekker at luftingen er åpen, setter inn manuelt toalett og følger tegningen min i den andre tråden din, så har du antagelig et relativt bekymringsfritt og lydløst septiksystem i mange år. Septikslanger og jokerventiler er «ferskvare», så de må byttes av og til.
Lufting og landtømming:
NB! For landtømming er det viktig med god dimensjon på luftingen. Jeg satte inn 1in (25mm) hele veien fra tank og ut, men har du 16-19mm, så er det sikkert ok også; men det gror raskere igjen.
Jeg mener 12mm lufting er for lite for landtømming; da er ID bare ca 8mm gjennom slangeniplene. Det er dessuten svovelgassen som er hardest mot metall, så gjennomføringen for luftingen hadde jeg byttet til TruDesign/kompositt.
Lykke til med drittjobben, og gjør den nå, istedenfor etter uhellet er ute, og du tømme septiken med tett utløp; for hånd... det har jeg gjort!
Jeg vet ikke hva slags båterfaring du, din familie, og dine venner har. Men jeg fikk denne jobben i fanget på slutten av sesongen som båteier på første år, fordi noen (ingen ville innrømme det) hadde kastet våtservietter i toalettet...