Jump to content

Edit History

X10an

X10an

Selv monterte jeg løsningen med egen vann-Webasto (4kW) for å varme varmtvannet i båten til en kamerat. Varmtvannstanken i dette tilfellet har dobbel sløyfe, en for motoren og en for Webastoen. Disse sløyfene ble seriekoblet for økt varmeoverføring slik at motoren uansett ikke er den del av kretsen. Denne er så effektiv at man kan starte dusjingen allerede fem minutter etter påslag og tanken det gjelder er vel på 40 liter om jeg ikke husker feil. Han ble superfornøyd med dette oppsettet.

Vi har også lekt litt med tanken på å koble ekstra radiatorer på denne sløyfen slik at den kan brukes til oppvarming av kahytten også, uten å starte luft-Webastoen. Eller for ekstra guffe på kjølige dager. Da blir det isåfall to små radiatorer under sofaen med hver sin stillegående vifte, hvor denne sløyfen til vanlig er helt avstengt med en elektrisk ventil.

X10an

X10an

Selv monterte jeg løsningen med egen vann-Webasto (4kW) for å varme varmtvannet i båten til en kamerat. Varmtvannstanken i dette tilfellet har dobbel sløyfe, en for motoren og en for Webastoen. Disse sløyfene ble seriekoblet for økt varmeoverføring slik at motoren uansett ikke er den del av kretsen. Denne er så effektiv at man kan starte dusjingen allerede fem minutter etter påslag og tanken det gjelder er vel på 40 liter om jeg ikke husker feil. Han ble superfornøyd med dette oppsettet.

Vi har også lekt litt med tanken på å koble ekstra radiatorer på denne sløyfen slik at den kan brukes til oppvarming av kahytten også, uten å starte luft-Webastoen. Eller for ekstra guffe på kjølige dager. Da blir der isåfall to små radiatorer under sofaen med hver sin stillegående vifte, hvor denne sløyfen til vanlig er helt avstengt med en elektrisk ventil.

• Create New...