Jump to content

Hvordan gjøre Norcraft 550 selvlensende???

sjonkel

Recommended Posts

Jeg har en Norcraft 550 18 fots med en Evinrude 115hk HO 2takter E-tech1. Denne har 2 selvlensende uttak bak. Disse har ikke tilbakeslagsventil.  Høydeforskjell mellom inngang på dørken og gjennomføringen bak er ca 7 cm. 

Problemet er at gjennomføringen bak står 5-6 cm under vann ved full tank (for stor motor til båten???). Så når det regner samler vannet seg opp og det vil ikke drenere ut. Når det står to personer helt bak så renner det vann inn i båten. Jeg testet med å fylle båten med vann ca 15 cm - da begynte det å renne vann fra sjøen og inn i båten ... fikk litt panikk for å si det mildt - men klarte å øse vekk slik at det stoppet. 

Så spørsmålet mitt er HVIS jeg tetter de gamle og borrer nytt hul og monterer nye gjennomføringer bak ca 5 cm lenger opp med tilbakeslagsventiler fallhøyden blir bare 1-2 cm fall fra inntaket ved dørken til uttaket - vil den drenere da????? Altså forskjell fra inntak til uttak bak er nesten vannrett - kanskje en til to cm høydeforskjell. Utakk vil da ligge ca en cm over vannet tipper jeg

Jeg regner med at å kun bytte gjennomføringene bak med noen med tilbakeslagsventil ikke vil hjelpe fra å ikke drenere vekk vannet (?) .. legger ved noen bilder som viser gjennomføringer. 

IMG_20210421_173845.jpg

IMG_20210421_173820.jpg

IMG_20210421_173635.jpg

IMG_20210421_173632.jpg

IMG_20210421_173615.jpg

Det som betyr noe her er hvor høyt dørken ligger i forhold til vannspeilet utenfor. Så helt enig med Bellen, dørken må opp hvis du skal få bedre selvlensing...... alternativt flytte vekt forover i båten for å løfte hekken litt, men pass på at båten ikke blir framtung, eller lensepumpe med flotør....

Motor skal være helt innafor ihht vekt, se denne:

sjonkel skrev for 2 timer siden:

Bellen: om utløpet er under vann når det er personer i båten blåser jeg i .... Det som er viktig her er at jeg ønsker ikke å finne båten på bunnen hvis det skal pøsregne i en uke i strekk..

-R

Dette skjønner jeg ikke. Hvis båten fylles med vann fortere enn det drenerer når det regner, er det eneste som hjelper å ha større diameter på dreneringen.

Jeg vil tro båten tømmes for vann fortere enn den fylles, og at dette ikke er noe problem.

En havnekalesje vil kanskje hjelpe på nattesøvnen.

For noen år siden hadde vi en tilsvarende debatt her på en annen båt med samme problem.

Da jeg kontaktet produsenten svarte de dreneringen var slik konstruert den skulle være åpen når båten lå fortøyd og stengt ved bruk.

Dette for å unngå den "rant full" under bruk med mye vekt ombord.

Aner ikke om det er sånn med den du har.

Redigert av Gudrun (see edit history)

Dette går igjen på en del skjærgårdsjeeper...

Det er egentlig en feilkonstruksjon ...

Høyde forskjellen på vannlinjen ute, og dørken inne er for liten...

Om vannet renner ut når ingen folk er ombord så fungerer det jo for så vidt greit når båten ligger fortøyd..

Men om høyde forskjellen fra vannlinjen ute og innvendig dørk er minimal, kan dreneringen være så dårlig at en ekstrem kraftig regnbyge kan snu vannstrømmen, og båten tar inn vann i stedet...

Jeg ville stått på bryggesiden med en kraftig vannslange og testet det ut...

Fyll på...svelger den ikke raskere unna en du fyller på, hadde jeg sovet dårlig om ikke bunnventilen var stengt...

Husk også at om båten ligger ute om vinteren, så renner ikke snø vekk...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...