Jump to content

Plassering av Racor (kopi) i forhold til tanken


Grand Banks jr

Recommended Posts

Hvor høyt bør jeg plassere Racor-kopien? 

 

Jeg vet tankens høyde, og dermed maks "vannspeil". Bør jeg plassere Racor slik at øverste kant er flukt med forventet dieselhøyde? Slik at når jeg åpner filteret i toppen så kan det i størst mulig grad fylle seg selv etter filterbytte?

 

Jeg har stoppekran ut fra tank. 

 

20210421_185141.jpg.6893a53c7de1e5727289baed74d5e744.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Du bør uansett stenge kranen før du åpner filteret. Da gjør det ikke noe at filteret står lavere enn topp tank. 

 

Husk at filteret må fylles med diesel før du setter på lokket, også etter senere filterbytte. 

 

Og ikke glem å åpne kranen igjen før start. Vet jeg av egen erfaring 🙂

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Da må den stå nær bunnen av motorrommet.

Jeg har istedet montert en slange på CAV-vannutskiller med kran i enden under tanknivå. Da kan man tappe vann uten at det suges inn luft.

 

md21_varmeveksler_lokk_syrefast.jpg

 

Mulig ulempe med "hevert-system" er at tankinnholdet kan havne i kjølen dersom det skulle oppstå en lekkasje....

 

Har ikke Racor-kopi lufteskrue?

Link to post

Racor-kopi har tappeskrue under (som det kan trees inn slange på), og et lokk på toppen med en stor T-skrue som fester i midten. Den kan vel også fungere som lufting helt øverst vil jeg anta. 

 

Jeg er usikker på hva du mener ellers med lufteskrue @Ingar

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Jeg tenker du er inne på den beste løsningen. Selv ville jeg anbefalt stoppekran helt inne ved Racorfilteret. Da har du full kontroll når du skal fylle filteret igjen etter filterskifte. Ikke at det egentlig er så veldig viktig å fylle det helt opp, men du gjør alt enklere for deg selv om stoppekranen er tilgjengelig fra samme posisjon du befinner deg i når filteret skal skiftes.

 

Lufteskrue trenger du ikke. Du bare fyller opp filteret med kranen før lokket settes på. Eventuell tapping gjøres uten å lufte, og med åpen kran fra tanken.

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post

Rørene som stikker ut ved siden av Racor-kopien på bildet er rørene som kommer fra / til toppen av tanken på andre siden av skottet. Jeg må måle mer nøyaktig for å finne eksakt høyde. Tankene hviler ikke på båtens bunn men står lengre oppe. 

 

Jeg har tilgang til stengekranen til tanken ved å ta ut en skuff i byssa, så jeg tror jeg kan betjene både Racor og den samtidig. (Kommer jo an på hvor langt unna jeg må flytte filteret.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Jeg hadde prioritert å plassere filteret på et sted hvor det er lett å skifte filterelement ovenfra og enkelt kunne drenere vannutskiller nedenfra. Det er jo den store fordelen og hele poenget med å montere et FG500.

 

Du bruker mindre enn et minutt på å fylle filterhuset med en 1-litersflaske som du kan ha liggende i båten sammen med et ekstra filterelement. Høyst sannsynlig har du også bedre kontroll med påfylling på denne måten, enn med en av/på-kran rett fra tank.

 

Link to post

@TideRace, jeg tror jeg kan kombinere det. Tilgang ovenfra og underfra, samtidig. Jeg har mulighet til å stå ved siden av motoren. Hadde håpt å slippe en ekstra flaske med diesel, men skal jeg ha det skal jeg i alle fall lage en fast plass til den i motorrommet. Kanskje kjøpe en slik "multifuel" flaske for camping og ha den stående?

 

@Okkaby, jeg mener det er stigrør på babord tank. Det er der motoren suger fra. Mellom tankene er det uttak/ innløp nederst. Min babord tank ligger ganske utilgjengelig, men skal se om jeg kan få et endelig overblikk over dette i morgen. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Ok. Har mitt filter sittende med filterinnløp kanskje 3cm over utløp på tank. Sitter da så langt nede det går, når en skal kunne drenere. Men har et CAV filter å ikke disse store klumper som du montere.

Kjøpte 2 av disse store kopi filter tidligere. Men solgte de videre, da de ble alt for store for min del.

Motor får mer enn nok diesel fra cav filteret.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

@Okkaby, jeg har en VP vannutskiller som satt slik at det sugde luft i stedet for.å drenere ut vann når jeg prøvde det. Så jeg hadde lyst på et grovfilter i tillegg til inspeksjonsglass, og valget ble Racor. Har plass heldigvis :thumbsup:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Har vannutskiller i bunn på cav filter.

Har ikke vært noe vann i diesel de to sesonger jeg har hatt båten.

Fikk også sjekket diesel/tank av av fuel service tidligere i år. Alt gulle fint.

Så beholder det oppsett jeg har her. CAV grovfilter og vanlige vp filter på motor.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

@Okkaby, jepp. Det oppsettet kunne jeg levd med. I dag har jeg kun en 40 år gammel vannutskiller, ingen grovfilter, og vannutskiller er plassert slik at det i praksis ikke fungerer.

 

Heldigvis har jeg plass til Racor, så da blir det et slikt. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev for 13 timer siden:

Jeg er usikker på hva du mener ellers med lufteskrue @Ingar

 

Jeg mente slike som sitter på CAV-filteret. Men iom at Racor fylles fra toppen er det vel unødvendig.

 

Grand Banks jr skrev for 12 timer siden:

jeg har en VP vannutskiller som satt slik at det sugde luft i stedet for.å drenere ut vann

 

Ja, det er en slik som jeg postet bilde av. I tillegg kan man ikke se om den inneholder vann....:headbang:

 

Noen som har langtidserfaring med Racor-kopi? Min generelle erfaring med kinetisk kopi-kunststoff er elendig, tenker spesielt på at "glasset" kan krakelere og sprekke.

 

Finnes det uoriginale vannalarm-brytere?

Link to post

Jeg har en VP 41B, og den hjelper vel ikke akkurat med luftingen?

 

Viktigste grunnen til at jeg ville ha gjennomsiktig bunn er at jeg ønsker å kunne se visuelt om det er forurensninger i dieselen. Hvis Racor koppen er uten forurensninger så regner jeg med at finfilteret er fint også. 

 

Jeg har ennå ikke lest om noen med kopi som har hatt problemer, så regner med at jeg slipper det jeg også.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
NilsPils skrev 36 minutter siden:

Da er det ikke nødvendig å fylle filterkoppen etter filterbytte.

 

I og med at det er Racor som er tema i denne tråden vil jeg poengtere at du aldri vil få ut all luften av et slikt filter ved å lufte på motoren. Dette pga filterets konstruksjon. Du vil riktig nok ikke dra luft inn i motoren, men bare den nederste halvdelen (ca) av filterelementet vil stå i diesel og være effektivt for filtrering. Det må fylles opp med diesel før lokket skrus på for at hele filterelementet skal få lov å gjøre nytte for seg. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev 24 minutter siden:

Det må fylles opp med diesel før lokket skrus på for at hele filterelementet skal få lov å gjøre nytte for seg. 

 

Dette betyr uansett ingen verdens ting for filterets funksjon. Dersom nederste del av filteret skulle begynne å bli mettet av forurensninger vil dieselnivået bare stige høyere og høyere internt i koppen. Samtidig vil eventuell overskuddsluft følge med ut av filteret i så små doser at det forsvinner ut av systemet uten å gjøre seg til kjenne. Mengden møkkete diesel som skal til for at filteret skal gå tett er identisk uavhengig av opprinnelig dieselnivå rundt innsatselementet 

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post
Brigg skrev 27 minutter siden:

 

I og med at det er Racor som er tema i denne tråden vil jeg poengtere at du aldri vil få ut all luften av et slikt filter ved å lufte på motoren. Dette pga filterets konstruksjon. Du vil riktig nok ikke dra luft inn i motoren, men bare den nederste halvdelen (ca) av filterelementet vil stå i diesel og være effektivt for filtrering. Det må fylles opp med diesel før lokket skrus på for at hele filterelementet skal få lov å gjøre nytte for seg. 

 

Mulig du har rett. Men jeg har aldri fylt opp Racorfilterhuset etter filterbytte. I år hadde jeg grums i tanken og svært møkkete filter. Jeg kan garantere at hele filterelementet hadde vært aktivt og var jevnt tilsmusset over det hele. Slik jeg har arrangementet er det enkelt å sjekke at filterhuset er helt fullt etter litt kjøring med matepumpe. Skal ta en sjekk ved neste filterbytte.

 

Redigert

Ser at X10an kom meg i forkjøpet. Det han sier om at motstanden i forurenset filter gjør at det fylles opp etter hvert tror jeg også kan gjelde for rent filter, da det alltid er motstand i filteret. Matepumpen spyler mye diesel gejnnom systemet og tilbake til tanken.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Det er nok ingen tvil om at det kan stemme godt at kun nederste del er i bruk ved rent filter og liten flow. Racor 500 monteres tross alt på 15hk dieselmotorer utelukkende på grunn av hvor enkelt det er å skifte filter. Ved rent filter og flow på 3 liter per time blir det nok ikke sugd ut særlig mye luft. Men dette tilpasses som sagt helt automatisk etterhvert som filteret tetter seg. 

 

Hadde det vært slik at bare nederste del av filteret ble benyttet dersom filteret ikke ble luftet, burde kanskje noen ta en telefon til ingeniørene hos VP og be dem snu oljefilterne sine.. 

_20210422_140322.JPG.d041812d268dca083045aeb25bfe90e4.JPG

Link to post

Jeg har opplevd at dieselen sto bare halveis opp på filterelementet når jeg tok av lokket, og bare nederste del var blitt skittent. Dette var før jeg ble klar over at filteret må fylles opp med diesel. 

 

Men dette er jo bare praktisk erfaring og er kanskje ikke mye verdt. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

 

Brigg skrev for 1 time siden:

Men dette er jo bare praktisk erfaring og er kanskje ikke mye verdt. 

 

Din praktiske erfaring er gull verdt, men den må tolkes på rett måte. Her skiftet du åpenbart et filter som bare var halvbrukt, og det virker lurt. Om du derimot hadde fått motorstopp pga tett filter, og det viser seg at filteret bare er tett på nederste halvdel, først da ville du hatt praktisk erfaring som taler teorien midt imot.

 

Teori og praksis stemmer nesten alltid godt overens. Faktisk så godt at det er enkelt å regne ut trykkfallet over filteret ved å måle høyden på væskenivået på utsiden. Så lenge hele filteret ikke har vært i bruk har dette trykkfallet vært klart innenfor spesifikasjonene til Racor, som i følge manualen fra Mix skal være maksimalt: "7 to 10 inches of mercury (inHg)". Som sagt er det på ingen måte overraskende om hele filteret ikke har vært i bruk. Poenget er utelukkende at det å fylle filteret helt opp verken gir motoren høyere eller enklere tilførsel av diesel.

 

Det er veldig lurt å fylle litt diesel i filteret om man har en motor som er følsom for luft i systemet. Dersom man starter motoren med tomt filter er det ingen stor overraskelse om motoren stanser like etter oppstart, og i verste fall må luftes på nytt. Men når motoren først er stabilt i gang, vil den ikke stanse av denne årsak.

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...