NilsPils
Brigg skrev 27 minutter siden:
I og med at det er Racor som er tema i denne tråden vil jeg poengtere at du aldri vil få ut all luften av et slikt filter ved å lufte på motoren. Dette pga filterets konstruksjon. Du vil riktig nok ikke dra luft inn i motoren, men bare den nederste halvdelen (ca) av filterelementet vil stå i diesel og være effektivt for filtrering. Det må fylles opp med diesel før lokket skrus på for at hele filterelementet skal få lov å gjøre nytte for seg.
Mulig du har rett. Men jeg har aldri fylt opp Racorfilterhuset etter filterbytte. I år hadde jeg grums i tanken og svært møkkete filter. Jeg kan garantere at hele filterelementet hadde vært aktivt og var jevnt tilsmusset over det hele. Slik jeg har arrangementet er det enkelt å sjekke at filterhuset er helt fullt etter litt kjøring med matepumpe. Skal ta en sjekk ved neste filterbytte.
Redigert
Ser at X10an kom meg i forkjøpet. Det han sier om at motstanden i forurenset filter gjør at det fylles opp etter hvert tror jeg også kan gjelde for rent filter, da det alltid er motstand i filteret. Matepumpen spyler mye diesel gejnnom systemet og tilbake til tanken.