Grand Banks jr Startet 21.April.2021 Del på Facebook Startet 21.April.2021 Hvor høyt bør jeg plassere Racor-kopien? Jeg vet tankens høyde, og dermed maks "vannspeil". Bør jeg plassere Racor slik at øverste kant er flukt med forventet dieselhøyde? Slik at når jeg åpner filteret i toppen så kan det i størst mulig grad fylle seg selv etter filterbytte? Jeg har stoppekran ut fra tank. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Brigg Svart 21.April.2021 Del på Facebook Svart 21.April.2021 Du bør uansett stenge kranen før du åpner filteret. Da gjør det ikke noe at filteret står lavere enn topp tank. Husk at filteret må fylles med diesel før du setter på lokket, også etter senere filterbytte. Og ikke glem å åpne kranen igjen før start. Vet jeg av egen erfaring 🙂 Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Grand Banks jr Svart 21.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2021 Ja, tanken min var å plassere Racor lavere enn tanken. For da kan jeg bare bruke kranen på tanken for å etterfylle Racor. 🙂 Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ingar Svart 21.April.2021 Del på Facebook Svart 21.April.2021 Da må den stå nær bunnen av motorrommet. Jeg har istedet montert en slange på CAV-vannutskiller med kran i enden under tanknivå. Da kan man tappe vann uten at det suges inn luft. Mulig ulempe med "hevert-system" er at tankinnholdet kan havne i kjølen dersom det skulle oppstå en lekkasje.... Har ikke Racor-kopi lufteskrue? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 21.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2021 Racor-kopi har tappeskrue under (som det kan trees inn slange på), og et lokk på toppen med en stor T-skrue som fester i midten. Den kan vel også fungere som lufting helt øverst vil jeg anta. Jeg er usikker på hva du mener ellers med lufteskrue @Ingar Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
X10an Svart 21.April.2021 Del på Facebook Svart 21.April.2021 (redigert) Jeg tenker du er inne på den beste løsningen. Selv ville jeg anbefalt stoppekran helt inne ved Racorfilteret. Da har du full kontroll når du skal fylle filteret igjen etter filterskifte. Ikke at det egentlig er så veldig viktig å fylle det helt opp, men du gjør alt enklere for deg selv om stoppekranen er tilgjengelig fra samme posisjon du befinner deg i når filteret skal skiftes. Lufteskrue trenger du ikke. Du bare fyller opp filteret med kranen før lokket settes på. Eventuell tapping gjøres uten å lufte, og med åpen kran fra tanken. Redigert 21.April.2021 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 21.April.2021 Del på Facebook Svart 21.April.2021 Ligger dine tanker så høyt oppe? Ser ut som de ligger langt over bunn av båt, om du holder filter på nivå med bunn av tank. Hvor høyt på tanken sitter utløp fra tank? Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Grand Banks jr Svart 21.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2021 Rørene som stikker ut ved siden av Racor-kopien på bildet er rørene som kommer fra / til toppen av tanken på andre siden av skottet. Jeg må måle mer nøyaktig for å finne eksakt høyde. Tankene hviler ikke på båtens bunn men står lengre oppe. Jeg har tilgang til stengekranen til tanken ved å ta ut en skuff i byssa, så jeg tror jeg kan betjene både Racor og den samtidig. (Kommer jo an på hvor langt unna jeg må flytte filteret.) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Okkaby Svart 21.April.2021 Del på Facebook Svart 21.April.2021 Suger du fra toppen av tanken? Hos meg sitter kran rett over bund av tanken. Men har lurt på hvor høyt jeg kunne plassere filter i forhold til kran. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
TideRace Svart 21.April.2021 Del på Facebook Svart 21.April.2021 Jeg hadde prioritert å plassere filteret på et sted hvor det er lett å skifte filterelement ovenfra og enkelt kunne drenere vannutskiller nedenfra. Det er jo den store fordelen og hele poenget med å montere et FG500. Du bruker mindre enn et minutt på å fylle filterhuset med en 1-litersflaske som du kan ha liggende i båten sammen med et ekstra filterelement. Høyst sannsynlig har du også bedre kontroll med påfylling på denne måten, enn med en av/på-kran rett fra tank. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 21.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2021 @TideRace, jeg tror jeg kan kombinere det. Tilgang ovenfra og underfra, samtidig. Jeg har mulighet til å stå ved siden av motoren. Hadde håpt å slippe en ekstra flaske med diesel, men skal jeg ha det skal jeg i alle fall lage en fast plass til den i motorrommet. Kanskje kjøpe en slik "multifuel" flaske for camping og ha den stående? @Okkaby, jeg mener det er stigrør på babord tank. Det er der motoren suger fra. Mellom tankene er det uttak/ innløp nederst. Min babord tank ligger ganske utilgjengelig, men skal se om jeg kan få et endelig overblikk over dette i morgen. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Okkaby Svart 21.April.2021 Del på Facebook Svart 21.April.2021 Ok. Har mitt filter sittende med filterinnløp kanskje 3cm over utløp på tank. Sitter da så langt nede det går, når en skal kunne drenere. Men har et CAV filter å ikke disse store klumper som du montere. Kjøpte 2 av disse store kopi filter tidligere. Men solgte de videre, da de ble alt for store for min del. Motor får mer enn nok diesel fra cav filteret. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Grand Banks jr Svart 21.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2021 @Okkaby, jeg har en VP vannutskiller som satt slik at det sugde luft i stedet for.å drenere ut vann når jeg prøvde det. Så jeg hadde lyst på et grovfilter i tillegg til inspeksjonsglass, og valget ble Racor. Har plass heldigvis Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Okkaby Svart 21.April.2021 Del på Facebook Svart 21.April.2021 Har vannutskiller i bunn på cav filter. Har ikke vært noe vann i diesel de to sesonger jeg har hatt båten. Fikk også sjekket diesel/tank av av fuel service tidligere i år. Alt gulle fint. Så beholder det oppsett jeg har her. CAV grovfilter og vanlige vp filter på motor. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Grand Banks jr Svart 22.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2021 @Okkaby, jepp. Det oppsettet kunne jeg levd med. I dag har jeg kun en 40 år gammel vannutskiller, ingen grovfilter, og vannutskiller er plassert slik at det i praksis ikke fungerer. Heldigvis har jeg plass til Racor, så da blir det et slikt. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ingar Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Grand Banks jr skrev for 13 timer siden: Jeg er usikker på hva du mener ellers med lufteskrue @Ingar Jeg mente slike som sitter på CAV-filteret. Men iom at Racor fylles fra toppen er det vel unødvendig. Grand Banks jr skrev for 12 timer siden: jeg har en VP vannutskiller som satt slik at det sugde luft i stedet for.å drenere ut vann Ja, det er en slik som jeg postet bilde av. I tillegg kan man ikke se om den inneholder vann.... Noen som har langtidserfaring med Racor-kopi? Min generelle erfaring med kinetisk kopi-kunststoff er elendig, tenker spesielt på at "glasset" kan krakelere og sprekke. Finnes det uoriginale vannalarm-brytere? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Jeg har commonrail diesel. Den luftes automatisk med matepumpen. Da er det ikke nødvendig å fylle filterkoppen etter filterbytte. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Grand Banks jr Svart 22.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2021 Jeg har en VP 41B, og den hjelper vel ikke akkurat med luftingen? Viktigste grunnen til at jeg ville ha gjennomsiktig bunn er at jeg ønsker å kunne se visuelt om det er forurensninger i dieselen. Hvis Racor koppen er uten forurensninger så regner jeg med at finfilteret er fint også. Jeg har ennå ikke lest om noen med kopi som har hatt problemer, så regner med at jeg slipper det jeg også. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Brigg Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 NilsPils skrev 36 minutter siden: Da er det ikke nødvendig å fylle filterkoppen etter filterbytte. I og med at det er Racor som er tema i denne tråden vil jeg poengtere at du aldri vil få ut all luften av et slikt filter ved å lufte på motoren. Dette pga filterets konstruksjon. Du vil riktig nok ikke dra luft inn i motoren, men bare den nederste halvdelen (ca) av filterelementet vil stå i diesel og være effektivt for filtrering. Det må fylles opp med diesel før lokket skrus på for at hele filterelementet skal få lov å gjøre nytte for seg. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
X10an Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 (redigert) Brigg skrev 24 minutter siden: Det må fylles opp med diesel før lokket skrus på for at hele filterelementet skal få lov å gjøre nytte for seg. Dette betyr uansett ingen verdens ting for filterets funksjon. Dersom nederste del av filteret skulle begynne å bli mettet av forurensninger vil dieselnivået bare stige høyere og høyere internt i koppen. Samtidig vil eventuell overskuddsluft følge med ut av filteret i så små doser at det forsvinner ut av systemet uten å gjøre seg til kjenne. Mengden møkkete diesel som skal til for at filteret skal gå tett er identisk uavhengig av opprinnelig dieselnivå rundt innsatselementet Redigert 22.April.2021 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 (redigert) Brigg skrev 27 minutter siden: I og med at det er Racor som er tema i denne tråden vil jeg poengtere at du aldri vil få ut all luften av et slikt filter ved å lufte på motoren. Dette pga filterets konstruksjon. Du vil riktig nok ikke dra luft inn i motoren, men bare den nederste halvdelen (ca) av filterelementet vil stå i diesel og være effektivt for filtrering. Det må fylles opp med diesel før lokket skrus på for at hele filterelementet skal få lov å gjøre nytte for seg. Mulig du har rett. Men jeg har aldri fylt opp Racorfilterhuset etter filterbytte. I år hadde jeg grums i tanken og svært møkkete filter. Jeg kan garantere at hele filterelementet hadde vært aktivt og var jevnt tilsmusset over det hele. Slik jeg har arrangementet er det enkelt å sjekke at filterhuset er helt fullt etter litt kjøring med matepumpe. Skal ta en sjekk ved neste filterbytte. Redigert Ser at X10an kom meg i forkjøpet. Det han sier om at motstanden i forurenset filter gjør at det fylles opp etter hvert tror jeg også kan gjelde for rent filter, da det alltid er motstand i filteret. Matepumpen spyler mye diesel gejnnom systemet og tilbake til tanken. Redigert 22.April.2021 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
X10an Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Det er nok ingen tvil om at det kan stemme godt at kun nederste del er i bruk ved rent filter og liten flow. Racor 500 monteres tross alt på 15hk dieselmotorer utelukkende på grunn av hvor enkelt det er å skifte filter. Ved rent filter og flow på 3 liter per time blir det nok ikke sugd ut særlig mye luft. Men dette tilpasses som sagt helt automatisk etterhvert som filteret tetter seg. Hadde det vært slik at bare nederste del av filteret ble benyttet dersom filteret ikke ble luftet, burde kanskje noen ta en telefon til ingeniørene hos VP og be dem snu oljefilterne sine.. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Jeg har opplevd at dieselen sto bare halveis opp på filterelementet når jeg tok av lokket, og bare nederste del var blitt skittent. Dette var før jeg ble klar over at filteret må fylles opp med diesel. Men dette er jo bare praktisk erfaring og er kanskje ikke mye verdt. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Mix Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Racor 500FG skal fylles. RTFM (READ THE FUCKING MANUAL) https://www.racorstore.com/PDF/15332_Rev_G_500FG.pdf Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 (redigert) Brigg skrev for 1 time siden: Men dette er jo bare praktisk erfaring og er kanskje ikke mye verdt. Din praktiske erfaring er gull verdt, men den må tolkes på rett måte. Her skiftet du åpenbart et filter som bare var halvbrukt, og det virker lurt. Om du derimot hadde fått motorstopp pga tett filter, og det viser seg at filteret bare er tett på nederste halvdel, først da ville du hatt praktisk erfaring som taler teorien midt imot. Teori og praksis stemmer nesten alltid godt overens. Faktisk så godt at det er enkelt å regne ut trykkfallet over filteret ved å måle høyden på væskenivået på utsiden. Så lenge hele filteret ikke har vært i bruk har dette trykkfallet vært klart innenfor spesifikasjonene til Racor, som i følge manualen fra Mix skal være maksimalt: "7 to 10 inches of mercury (inHg)". Som sagt er det på ingen måte overraskende om hele filteret ikke har vært i bruk. Poenget er utelukkende at det å fylle filteret helt opp verken gir motoren høyere eller enklere tilførsel av diesel. Det er veldig lurt å fylle litt diesel i filteret om man har en motor som er følsom for luft i systemet. Dersom man starter motoren med tomt filter er det ingen stor overraskelse om motoren stanser like etter oppstart, og i verste fall må luftes på nytt. Men når motoren først er stabilt i gang, vil den ikke stanse av denne årsak. Redigert 22.April.2021 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.