arnearmoa Svart 23.April.2021 Link til dette innlegget Svart 23.April.2021 Mix skrev for 1 time siden: En veldig god løsning som du sikkert er fornøyd med. Jo takk igjen 👍😜 Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 24.April.2021 Link til dette innlegget Svart 24.April.2021 Okkaby skrev On 22.4.2021 at 17.18: Et annet spørsmål. Hvor høyt over utløp/ventil i bunn av tank kan en montere disse filtre, for at motor skal suge uten problemer? Vil det ha noe å sim om filter sitter kanskje 30cm over utløp? Vanlig grense for sugehøyde er satt til 600 mm. Er det installert en dyp tank, bør man vurdere høyden mellom bunn av tank og sugepumpe. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 24.April.2021 Link til dette innlegget Svart 24.April.2021 Vil ikke være en festbrems, men tenk litt sikkerhet ved disse kopiene. 1. Metallbolle eller varmeskjold etter RINA skal benyttes for CE-merkede fritidsfartøy. (Brenner båten som følge av lekkasje vil du sannsynligvis ta hele tapet selv..) 2. Sparer man så mye etter frakt etc? Du får "Rolls Royce" (Separ) fra ca 2500kr. 3400kr glassbolle med skjold. Uansett; noen tips ved installasjon: 1. Monter kuleventil ved tank om det ikke allerede er der. Høyden på filter til vannutskiller forsøkes montert i samme høyde som topp tank, men gjerne noe lavere. 2. En håndpumpe (f.eks som nevnt i tråden fra Separ) kan monteres med fordel for mange som ikke har den muligheten i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.April.2021 Link til dette innlegget Svart 24.April.2021 Tror du har hoppet over noen forutsetninger @oberst1. Kan du legge ut en link til bestemmelsene du refererer til? Vil gjerne lese dem. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 24.April.2021 Link til dette innlegget Svart 24.April.2021 Hulda skrev 16 minutter siden: Tror du har hoppet over noen forutsetninger @oberst1. Kan du legge ut en link til bestemmelsene du refererer til? Vil gjerne lese dem. Hei @Hulda, Du har helt rett; jeg glemte å nevne siden installasjonen så ut til å være i motorrom. Har du vannutskiller i eget rom/skott kan du nok se bort ifra kravet til metallbolle eller godkjent varmeskjold. Husker ikke i farten hvilket år dette kravet om CE-merking kom (2004?), men man kan lese seg ihjel på EU-direktiver... https://www.rina.org/en/ce-marking-for-pleasure-craft https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32013L0053 https://www.regjeringen.no/no/sub/eos-notatbasen/notatene/2014/apr/fritidsbat--og-vannscooterdirektivet/id2433829/ RINA fungerer vel som et organ som igjen produsenter kan lene seg til for godkjente løsninger som tilfredsstiller krav til lover og tilhørende forskrifter etc. Hvis jeg ikke har misforstått helt blir dette litt som f.eks preaksepterte ytelser i byggematerialer tillatt benyttet i Norge osv iht til TEK/Byggforsk... Poenget er at mange fjerner vannutskillere med metallboller i et motorrom uten å kanskje tenke hvorfor det sto der fra produsenten? Erstatter man da det med en billig Kina-kopi så.... Man gjør som man vil, ville bare sette fokus på sikkerhet også Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 24.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2021 (redigert) Min båt er 40 år gammel. Ingen CE merker selvfølgelig. Filter plasseres i forkant av motor, rett under luftinntak som gir kjøling. Så langt bort fra turbo og "den varme siden" som mulig. (Diagonalt motsatt.) Skjold kan jeg lage ved behov. Men selv turboen (vannkjølt) har jeg ikke målt over ca 70 - 75 grader på forrige motor. Kuleventil er ved tank. Ca 30 cm fra filter. I naboskott. Racor kopi med frakt og MVA kommer på ca 450 kr. Men jeg kjøpte i norsk nettbutikk og da kostet det vel rundt 700 med frakt. Det er en ørliten sjanse for at jeg kan montere det i naboskottet, men ved dieselsøl vil det lukte i hele båten. Det vil det ikke hvis søl i motorrom. (Søl i forbindelse med bytte av filter. Et par dråper er nok til lukt. ) Redigert 24.April.2021 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Okkaby Svart 24.April.2021 Link til dette innlegget Svart 24.April.2021 oberst1 skrev 57 minutter siden: Vil ikke være en festbrems, men tenk litt sikkerhet ved disse kopiene. 1. Metallbolle eller varmeskjold etter RINA skal benyttes for CE-merkede fritidsfartøy. (Brenner båten som følge av lekkasje vil du sannsynligvis ta hele tapet selv..) 2. Sparer man så mye etter frakt etc? Du får "Rolls Royce" (Separ) fra ca 2500kr. 3400kr glassbolle med skjold. Uansett; noen tips ved installasjon: 1. Monter kuleventil ved tank om det ikke allerede er der. Høyden på filter til vannutskiller forsøkes montert i samme høyde som topp tank, men gjerne noe lavere. 2. En håndpumpe (f.eks som nevnt i tråden fra Separ) kan monteres med fordel for mange som ikke har den muligheten i dag. CE merket fartøy. Tja mistenker det står svært dårlig til med CE merking av både GB å mitt fartøy. Men tenker mitt CAV filter med vannutskiller er godkjent, siden det selges av norske butikker. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
oberst1 Svart 24.April.2021 Link til dette innlegget Svart 24.April.2021 (redigert) Okkaby skrev 4 minutter siden: CE merket fartøy. Tja mistenker det står svært dårlig til med CE merking av både GB å mitt fartøy. Men tenker mitt CAV filter med vannutskiller er godkjent, siden det selges av norske butikker. Jada, ikke noe å utsi på disse Racor-filtrene fra Parker. De lager metallbolle for motorrom-installasjon. Redigert 24.April.2021 av oberst1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 24.April.2021 Link til dette innlegget Svart 24.April.2021 oberst1 skrev 2 minutter siden: Jada, ikke noe å utsi på disse Racor-filtrene fra Parker. De lager metallbolle for motorrom-installasjon. CAV er vel ikke Parker/Racor Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
oberst1 Svart 24.April.2021 Link til dette innlegget Svart 24.April.2021 (redigert) Okkaby skrev 5 minutter siden: CAV er vel ikke Parker/Racor Nei, nå begynner jeg nok å bli litt trøtt, CAV er vel en del av gamle Lucas (Mange har skiftet ut disse til f.eks Racor, men smak og behag) Redigert 24.April.2021 av oberst1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 24.April.2021 Link til dette innlegget Svart 24.April.2021 oberst1 skrev 9 minutter siden: Nei, nå begynner jeg nok å bli litt trøtt, CAV er vel en del av gamle Lucas (Mange har skiftet ut disse til f.eks Racor, men smak og behag) Stemmer nok det med Lucas ja(om jeg ikke husker feil) Billige filtre til disse, å enkle. Så beholder nok dette så lenge det fungere. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Swingswong Svart 24.April.2021 Link til dette innlegget Svart 24.April.2021 Jeg har et slikt filter i båten. Motoren bruker drøye 80 L/t. I manualen står det at filteret skal levere 227 eller no L/t, men er dette med 30, 10 eller 2 mikron filter? jeg vil tro at flow reduseres med økende filtrering. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 24.April.2021 Link til dette innlegget Svart 24.April.2021 @Swingswong Det sirkulerer mye ekstra gjennom filteret, som ikke blir brent i motoren, men går tilbake i tanken gjennom returslangen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.April.2021 Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 oberst1 skrev for 9 timer siden: Hei @Hulda, Du har helt rett; jeg glemte å nevne siden installasjonen så ut til å være i motorrom. Har du vannutskiller i eget rom/skott kan du nok se bort ifra kravet til metallbolle eller godkjent varmeskjold. OK. Det er på linje med hva jeg har fått med meg også. Utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 25.April.2021 Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 Hvordan ser et slikt "godkjent varmeskjold" ut . . ? Og hvem godkjenner det . .? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Grand Banks jr Svart 25.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 Ut fra hva jeg har sett så ser det ut som en metallbolle som dekker nederste halvdel av glassbollen. Jeg forstår ikke helt hvordan den beskytter noe særlig når det uansett ikke er noe særlig varmestråling der filteret står i motorrommet... Under filteret er det jo bare kald bunn. Men kanskje det er fordi svakheten i filteret er glassbulen? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Swingswong Svart 25.April.2021 Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 arnearmoa skrev for 9 timer siden: @Swingswong Det sirkulerer mye ekstra gjennom filteret, som ikke blir brent i motoren, men går tilbake i tanken gjennom returslangen. Ikke i mitt. Jeg har ingen retur til tank. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 25.April.2021 Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 Swingswong skrev 4 minutter siden: Ikke i mitt. Jeg har ingen retur til tank. Dersom du har dieselmotor har du retur fra dieselpumpa. Den suger mye mer enn hva dysene/ injektorene trenger, og sender overskuddet tilbake til tanken. Returdieselen har da gått gjennom filteret og er antagelig endel renere enn resten av tankinnholdet. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 25.April.2021 Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 TideRace skrev 1 minutt siden: Dersom du har dieselmotor har du retur fra dieselpumpa. Den suger mye mer enn hva dysene/ injektorene trenger, og sender overskuddet tilbake til tanken. Returdieselen har da gått gjennom filteret og er antagelig endel renere enn resten av tankinnholdet. Nei. Det er en egen retur som går inn foran pumpen og ikke til tank. En slange inn til motor og ingen tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 Jeg har sett en Cummins som hadde det slik. Jeg forstår ikke hvorfor, for det må da være mye bedre at dieselen returneres til tank - og at man får polert dieselen igjennom Racor-filteret hele tiden. Spesielt det med vannutskilling og det å se om det dukker opp ekstra mye drit. Det er mye bedre å få det renset bort kontinuerlig enn å oppdage det med motorsvikt når man er ute i ruskevær... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ingar Svart 25.April.2021 Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 Noen som har sett kinakopi av vannalarm til Racor? Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 25.April.2021 Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 Hensikten med metallbollen under filteret er; i tilfelle det oppstår brann i motorrommet, så skal denne bollen i minimum 2 1/2 min hindre gjennombrenning og lekasje av selve filtereglasset. Tanken bak er at 2 1/2 min skal være tilstrekkelig tid til at det automatiske slukkesystemet i motorrommet utløses. Dette er krav på enkelte installasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.April.2021 Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 Bingo, herr @navid :-) Noe slikt jeg regnet med at hensikten er. Derfor har jeg plassert hele faderullan i rom adskilt fra brann i motorrom. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 @navid, takk for svar. Så i et motorrom som er 40 år gammelt har det skjoldet lite for seg med mindre man har automatisk slukkeanlegg? Lurer forsåvidt på hva som kan begynne å brenne i motorrommet med mindre det først er diesellekkasje. I mitt tilfelle er det kun motor som er der, samt dieselslanger i gummi. Nå er det mulig jeg klarer å faktisk montere Racor-filteret i et naboskott. Men da må jeg sannsynligvis føre en gummislange såvidt innom motorrommet før det går via naboskottet og filteret, og så tilbake inn i motorrommet. Skal undersøke muligheten for dette Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart 25.April.2021 Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 Det som kan begynne å brenne, mulig scenario: Dyselekkasje treffer varm turbo. Dieselstøv i motorrom. Dieselstøv i isolasjon, filtermateriale, kjeledressen, hva f@#&. BANG! Det er brann. Det er en ikke ueffen mulighet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.