TideRace Svart 25.April.2021 Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 Da tenker jeg at det er mer fornuftig å ha lett og enkel tilgang til dieselkran (er) fra tank for å umiddelbart stenge her, enn filteret. Men klart, alt hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 Dét har jeg i alle fall 🙂 Dra ut en skuff i pentry og stengeventilen er der for hånda. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
navid Svart 25.April.2021 Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 Grand Banks jr skrev 1 time siden: Så i et motorrom som er 40 år gammelt har det skjoldet lite for seg med mindre man har automatisk slukkeanlegg? Tjaaa... Selv i et motorrom uten slukkeanlegg, vil en jo ha litt bedre tid på seg med den manuelle slokkeren vil jeg mene. Disse skjoldene er heller ikke montert i mitt 30 år gamle motorrom. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 @navid, har du med gjennomsiktig glasskolbe? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
navid Svart 25.April.2021 Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 (redigert) Ja, jeg har to Separ 90 med gjennomsiktige glassboller der nede. Edit: Eller de er vel av et plastmateriale mener jeg. Redigert 25.April.2021 av navid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
stian_188 Svart 25.April.2021 Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 Swingswong skrev for 20 timer siden: Jeg har et slikt filter i båten. Motoren bruker drøye 80 L/t. I manualen står det at filteret skal levere 227 eller no L/t, men er dette med 30, 10 eller 2 mikron filter? jeg vil tro at flow reduseres med økende filtrering. Jeg har drevet med litt garasjetesting av flow på Racor500 for å finne ut hva som menes med de 227lph. Koblet opp med BT sin versjon av Bosch 044 pumpa som suger gjennom filteret og pumper rett tilbake til tank. Dette ga noe over 300lph med ca 20kPa vakuum og 10micron filter. Tilsatte vann i diesel for å se hvordan separeringen oppførte seg og det var vel her forskjellen kom til syne. Virker som hastigheten blir så stor at vannet løser seg opp i bittesmå partikler slik at dieselen blir uklar og vannpartikler muligens kommer seg forbi filteret. Tok et par dager før filterbolla ble helt klar igjen. 227lph tenker jeg er den høyeste flowen filter/vannseparering fungerer med. Har også motor uten retur til tank, den er koblet på et T-stykke sammen med tilførselslangen. Originalt 4,2 QSD. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 25.April.2021 Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 Grand Banks jr skrev for 9 timer siden: I mitt tilfelle er det kun motor som er der, samt dieselslanger i gummi. Dieselslanger i gummi sier dem ikke noe om. Glassbolla ryker nok lenge etter slangene i en eventuell brann. Typisk skrivebordsbyråkrati hele CE tullet. Nordisk båtstandard hadde tross alt ett erfaringsgrunnlag bak seg. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.April.2021 Link til dette innlegget Svart 26.April.2021 Beholderene er av et eller annet plastmateriale. Hulda har Separ og Racor. Jeg har en 'fiskebåtstandard' for båter under 15 meter. Der er krav at fremføring av diesel til motor skal gå i stålrør. Det er tillatt med kort gummislange (15 cm) for å ta opp vibrasjon. Hulda følger ikke standarden på dette punktet. Slanger tåler generelt nokså mye varme innen de begynner å lekke. Den dårligste slangen, av erfaring, er den som ikke har cord innbakt i gummien, men kun stålarmering på utsiden. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 26.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2021 Har kjøpt nye dieselslanger fra Hydroscand. Regner med at de er av den gode typen. Ser ut som cord midt inni. Ganske tykke vegger også. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
NilsPils Svart 26.April.2021 Link til dette innlegget Svart 26.April.2021 Grand Banks jr skrev On 25.4.2021 at 9.40: Ut fra hva jeg har sett så ser det ut som en metallbolle som dekker nederste halvdel av glassbollen. Jeg forstår ikke helt hvordan den beskytter noe særlig når det uansett ikke er noe særlig varmestråling der filteret står i motorrommet... Under filteret er det jo bare kald bunn. Men kanskje det er fordi svakheten i filteret er glassbulen? Takker for opplysningen. Har alltid lurt på hva som er vitsen med den metallkoppen. Nå vet jeg at jeg har "godkjent" varmeskjold på Racor-filteret. Filteret mitt er originalt Racor (selv om båten er laget i Asia). Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 26.April.2021 Link til dette innlegget Svart 26.April.2021 Når det gjelder retur av diesel til tanken kan det være svært praktisk. Jeg har to dieseltanker og har ventilsystem som gjør at jeg kan velge hvilken tank som går til motoren og hvilken som skal få returen. Vanligvis lar jeg returen gå til den tanken motoren trekker fra. En bør være klar over at det kan gå mye diesel i retur i forhold til det motoren bruker. Derfor må en være forsiktig så en ikke overfyller hvis en lar returen gå til en annen tank. Nå har jeg nylig hatt dieseldyr, rengjort den ene tanken grundig, skiftet filtere og fylt tilbake filtrert diesel til omtrent halv tank. Det var en grisejobb med pumping av diesel til kanner, filtrering og tilbakefylling. Nå har jeg lært at det kan gjøres mye enklere. Nå står den andre tanken for tur. For å lette arbeidet kjører jeg på den forurensete tanken til den er under halvfull og derette med retur til den rene tanken. På den måten får jeg ferdig polert diesel gjennom to filtere på den rene tanken og slipper griseriet med å tømme den andre. Dersom jeg hadde hatt nok ledig tankvolum kunne jeg bare kjørt diesel fra den ene tanken over til den andre med matepumpa. Dette er jo et perfekt system for polering av diesel. Må bare huske å sjekke/skifte filtere ofte nok. Dersom jeg hadde vært mer oppmerksom på mulighetene her, hadde jag kunnet tømme den første tanken med matepumpa og fått polert diesel dirkte ovet til kanner. Men med to tanker og riktig planlegging blir det ikke nødvendig med kanner i fremtiden. Og med riktig bruk av biocide og jevnlig sjekk mhp. vann i tanken skal det heller ikke bli nødvendig. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mix Svart 26.April.2021 Link til dette innlegget Svart 26.April.2021 NilsPils skrev for 4 timer siden: Har alltid lurt på hva som er vitsen med den metallkoppen. Nå vet jeg at jeg har "godkjent" varmeskjold på Racor-filteret. Nei, varmeskjold er ikke godkjent etter CE reglene i motorrom. Kun metallbolle. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 30.April.2021 Link til dette innlegget Svart 30.April.2021 Mix skrev On 26.4.2021 at 14.46: Nei, varmeskjold er ikke godkjent etter CE reglene i motorrom. Kun metallbolle. Yrkesbåter kan ikke, men fritidsbåter kan.. forskjellige krav. Se lenger opp ang RINA. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 30.April.2021 Link til dette innlegget Svart 30.April.2021 For å oppklare flow oppgitt til vannutskiller/ filter: Eksempelvis Separ SWK2000/5. Flow rate oppgitt til 5 l/min eller 300 l/t. Dette er flow, altså gjennomstrømming av drivstoffet gjennom huset oppgitt i maks verdi for å opprettholde riktig funksjon. Overgår man det øker man heller til neste størrelse filter (i dette tilfelle SWK2000/10). Denne flowen må ikke blandes med forbruket på en motor, som ofte er langt lavere. For å finne riktig størrelse på filter må man spørre motorprodusent etter disse dataene. Hvor mye flow den motoren (dieselpumpe) leverer. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 30.April.2021 Link til dette innlegget Svart 30.April.2021 oberst1 skrev 9 minutter siden: Yrkesbåter kan ikke, men fritidsbåter kan.. forskjellige krav. Se lenger opp ang RINA. Nei, det er feil. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 30.April.2021 Link til dette innlegget Svart 30.April.2021 Mix skrev 2 minutter siden: Nei, det er feil. Kan jeg spørre hvor du har det fra? Da vil de fleste anerkjente båtprodusenter ha gjort feil i årevis i tillegg til produsentene av vannutskillere.. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 30.April.2021 Link til dette innlegget Svart 30.April.2021 (redigert) Finn en båtprodusent som ikke installerer Racor 500 med metallbolle i motorrom i fritidsbåt etter at CE ble innført. CE reglene er klare på dette. Til og med deleforhandlere er klar over dette. Om folk bryr seg er en annen ting. Også jeg mener det er noe forbannet tull. Men CE er klinkende klare på dette. https://www.westsystem.no/p/6181/dieselfilter-mseparator-500---racor?gclid=EAIaIQobChMI55KZwZmc8AIVB9KyCh1qUA6dEAAYASAAEgJNU_D_BwE Redigert 30.April.2021 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 30.April.2021 Link til dette innlegget Svart 30.April.2021 (redigert) oberst1 skrev 32 minutter siden: Kan jeg spørre hvor du har det fra? Da vil de fleste anerkjente båtprodusenter ha gjort feil i årevis i tillegg til produsentene av vannutskillere.. Jeg tror dere har rett/tar feil begge to. EU reglene sier at båten må være bygget i samsvar med anerkjente regler for fritidsfartøy. Det betyr for eksempel at du kan basere deg på RINA eller bygge etter ISO-standardene for fritidsbåter. Noen tror feilaktig at ISO-standardene er ufravikelige EU-regler. På den måten vil man av og til oppleve at kravene til detaljer er forskjellig på EU-sertifiserte båter. En del krav er absolutte. Det gjelder for eksempel krav til avgasser og støy. De er listet separat i EU-regulativet. Jeg kan ikke huske at det der står noe om dieselfiltere. I samsvarsærklæringen skal det stå hvilke regler båten er bygget i samsvar med. Redigert 30.April.2021 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
oberst1 Svart 7.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2021 Mix skrev On 30.4.2021 at 21.36: Finn en båtprodusent som ikke installerer Racor 500 med metallbolle i motorrom i fritidsbåt etter at CE ble innført. CE reglene er klare på dette. Til og med deleforhandlere er klar over dette. Om folk bryr seg er en annen ting. Også jeg mener det er noe forbannet tull. Men CE er klinkende klare på dette. https://www.westsystem.no/p/6181/dieselfilter-mseparator-500---racor?gclid=EAIaIQobChMI55KZwZmc8AIVB9KyCh1qUA6dEAAYASAAEgJNU_D_BwE Trenger ikke dra denne diskusjonen så langt, men kanskje vi snakker forbi hverandre fordi Parker/Racor har jo andre produkter enn Separ og det kan være andre årsaker til at den ene har RINA-utgaver som ikke den andre har eller valg av metallbolle i hvert enkelt tilfelle. Fullt klar over at ved installasjon av Racor i motorrom så benyttes som regel metallbolle. Det jeg sikter til er at Separ har RINA-utgaver til CE-merkede fritidsfartøy med glassbolle og varmeskjold. Disse kan benyttes, men ikke til yrkesfartøy. Alle Princess, Fairline, Sunseeker f.eks har dette i tillegg til svært mange av de andre europeiske verftene nedover. De leverer rett og slett ikke dette om det ikke er anledning til det. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 26.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2021 Endte opp slik: Satte det slik at jeg får under en standard halvliters flaske. Og flaska holdes akkurat på plass av nippelen som går ned. = lite søl Står også på stedet i motorrommet med minst varme og lengst vekk fra turbo. Ville bare konkludere. Mulig jeg lager en bypass-løsning for å lufte filteret. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Brigg Svart 26.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2021 Du fyller filteret med (ren) diesel før du setter på lokket. Da behøver du ikke lufte dette filteret. Men må jo lufte på motoren etter bytte av finfilter selvfølgelig. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.