Mix Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Har du problemer med dette sett heller inn Separ SWK filter. De finnes også i Kina kopier, litt dyrere men er ett bedre filter. Ellers følg manualen. Det er en grunn for den. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Mix skrev 12 minutter siden: Ellers følg manualen. Det er en grunn for den Men det er også lov å tenke selv . . . Jeg er en relativt fattig båteier som aldri følger noen manual slavisk uten å tenke over nødvendigheten, spesielt når det går på økonomien. Når det gjelder fylling av filterhus går det ikke på økonomien, men det blir lett noe søl med diesel. Man bør være klar over at slike manualer ofte er skrevet for alle mulige eventualiteter og mest for å sikre leverandøren mot ansvar, uten hensyn til ofte unødvendige ekstrautgifter og mulige ekstraarbeider som tilkommer brukeren etter kjøpet. Den som har skrevet manualen for Racor har nok tatt høyde for at tradisjonelle motorer ikke er selvluftende og kan få driftsstans ved luft i systemet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mix Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Ved selvluftende motor er ett Separ SWK suverent. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Mix skrev 56 minutter siden: Har du problemer med dette sett heller inn Separ SWK filter. De finnes også i Kina kopier, litt dyrere men er ett bedre filter. Ellers følg manualen. Det er en grunn for den. Ser disse koster fra ca 400kr til små 1000kr Men så kommer der noe jævlig med frakt på. Fra ca 800 til over 1600kr for frakt, å da med vanlig slowmotion frakt. Er disse filtre så jævli store at de veien en halv motor? Et annet spørsmål. Hvor høyt over utløp/ventil i bunn av tank kan en montere disse filtre, for at motor skal suge uten problemer? Vil det ha noe å sim om filter sitter kanskje 30cm over utløp? Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Mix Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Det er det matepumpa på motoren som avgjør. Men 30cm er neppe noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 NilsPils skrev 59 minutter siden: Men det er også lov å tenke selv . . . Ja, det er det. Se på konstruksjonen på Racor. Inntak og uttak rett over skåla. Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne hva som skjer med innelukket luft over dette nivået i ett tett system. Her er det ingen veivhusventilasjon som geniet over her sammenlignet med på Volvo Penta oljefilter. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Mix skrev 6 minutter siden: Ja, det er det. Se på konstruksjonen på Racor. Inntak og uttak rett over skåla. Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne hva som skjer med innelukket luft over dette nivået i ett tett system. Her er det ingen veivhusventilasjon som geniet over her sammenlignet med på Volvo Penta oljefilter. Det holder ikke å bare se på nivåene på tilkoblingen utvendig. Vi rakettforskere ser at det også er kanaler inne i filterhuset som fordeler oljen. Den går først gjennom syklonen i bunnen og blir deretter sugd opp til filteret ovenfor gjennom en kanal. Jeg holder en knapp på forklaringen til "geniet over her". Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mix Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 NilsPils skrev 30 minutter siden: Det holder ikke å bare se på nivåene på tilkoblingen utvendig. Vi rakettforskere ser at det også er kanaler inne i filterhuset som fordeler oljen. Den går først gjennom syklonen i bunnen og blir deretter sugd opp til filteret ovenfor gjennom en kanal. Jeg holder en knapp på forklaringen til "geniet over her". Dere rakettforskere gjør som dere vil. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.April.2021 Del på Facebook Svart 23.April.2021 Som regel er vel det meste av forfilter/vannavskiller montert høyere enn toppen av tanken, så matepumpen har nok ingen problemer med akkurat det. Den skal jo helst også kunne suge når det er bare 10-15% igjen på tanken.. Men det stiller jo uansett krav til at det ikke er noen som helst luftlekkasjer inn på sugesiden. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
X10an Svart 23.April.2021 Del på Facebook Svart 23.April.2021 Racor skriver i manualen sin at trykkfallet over filteret aldri skal være over 10inHg. Noe som tilsvarer trykkfallet du får over ca. 3.9 meter sugehøyde. Dette mener altså Racor en normal dieselpumpe skal takle å suge, og de har antakelig helt rett i det. Det er for øvrig mer eller mindre fysisk umulig å suge diesel opp høyere enn 11.4 meter over nivået i tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 23.April.2021 Del på Facebook Svart 23.April.2021 Teerex skrev for 5 timer siden: Som regel er vel det meste av forfilter/vannavskiller montert høyere enn toppen av tanken, så matepumpen har nok ingen problemer med akkurat det. Den skal jo helst også kunne suge når det er bare 10-15% igjen på tanken.. Men det stiller jo uansett krav til at det ikke er noen som helst luftlekkasjer inn på sugesiden. Skulle dette vært høyere enn toppen av tanken, måtte jeg montert det over dekk hehe Nei her sitter vel innløp nok så nærme utløp fra tanken hos meg. Å alt siter i motorrommet. Men har jo en forbanna design, hvor ventil er plassert på filter, så en ikke får byttet slange mellom tank å filter uten å måtte tømme hele tanken/tankene. Så har plan om å kjøre de nesten tomme i sommer, for så å montere ventil rett på tank. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
NilsPils Svart 23.April.2021 Del på Facebook Svart 23.April.2021 Okkaby skrev 6 minutter siden: Men har jo en forbanna design, hvor ventil er plassert på filter, så en ikke får byttet slange mellom tank å filter uten å måtte tømme hele tanken/tankene. Nå sitter vel utløpet på toppen av tanken med sugerør ned mot bunnen, som er vanlig? Da skulle det vel være greit å løsne slangen mot tanken. Deretter løsner du i enden mot filteret. Fra toppen av tanken renner det jo da begge veier (om jeg har forstått det rett). Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Okkaby Svart 23.April.2021 Del på Facebook Svart 23.April.2021 NilsPils skrev 18 minutter siden: Nå sitter vel utløpet på toppen av tanken med sugerør ned mot bunnen, som er vanlig? Da skulle det vel være greit å løsne slangen mot tanken. Deretter løsner du i enden mot filteret. Fra toppen av tanken renner det jo da begge veier (om jeg har forstått det rett). Nei sitter ikke noe sugerør ned fra toppen av tanken. Har utløp plassert ca 2cm over bunnen av tank. Så tar jeg bort slange nu, så får jeg ca 150L diesel ut i motorrommet. Så ikke noe som er normalt her i båten 😂 Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
NilsPils Svart 23.April.2021 Del på Facebook Svart 23.April.2021 Okkaby skrev 7 minutter siden: Nei sitter ikke noe sugerør ned fra toppen av tanken. Har utløp plassert ca 2cm over bunnen av tank. Så tar jeg bort slange nu, så får jeg ca 150L diesel ut i motorrommet. Så ikke noe som er normalt her i båten 😂 Ser den. Da burde du nok ha en kran direkte på tanken, ja . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
X10an Svart 23.April.2021 Del på Facebook Svart 23.April.2021 Jeg gjorde en tilsvarende jobb på en hjullaster sist sommer. Da koblet jeg en liten vakuumpumpe på luftingen til tanken. Gikk da helt fint å koble vekk slangen i bunn, uten noe som helst dieselsøl. Boblet bare baklengs inn i tanken den tiden utløpet i bunn var åpent. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 23.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2021 Smart @X10an Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Teerex Svart 23.April.2021 Del på Facebook Svart 23.April.2021 Drivstofftank uten stigerør er neppe i henhold til CE-norm osv. Nesten bare MC som har utløp i bunnen. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hulda Svart 23.April.2021 Del på Facebook Svart 23.April.2021 Og en drøss snekker, hvorav en del heller ikke har matepumpe. Og Hulda's dagtank. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 23.April.2021 Del på Facebook Svart 23.April.2021 Gamle snekker ja, men de hadde nå vett til å sette en kran på tanken lell. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.April.2021 Del på Facebook Svart 23.April.2021 Ventiler har Hulda også. De er til og med tette. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 23.April.2021 Del på Facebook Svart 23.April.2021 Noen motorer har matepumpe før forfilteret, andre bare suger ut av forfilteret, sånn som f.eks. Yanmar 6LP og Volvo Penta D6. Inni Racor filterhuset er det et vertikalt rør som man trer filterelementet ned på. Suget fra motoren drar diesel inn i det vertikale røret gjennom et lite hull på høyde med ca. midten av filterinnsatsen. Hvis det er luft der, blir den sugd videre, men når det er kommet diesel til den høyden er det diesel som blir sugd videre. Da er det luft ovenfor dette hullet, som er "fanget". Hvis det blir veldig tett i filterduken, vil det kanskje bli litt sånn som X10an skriver, at mer vakuum inni filterelementet enn utenfor fører til lavere nivå inni, men da vil litt luft forsvinne inn det hullet til nivået innvendig stiger høyt nok igjen. Da har nivået utenfor filterelementet klatret litt. Jeg skjønte ikke hvordan det kunne skje før X10an nevnte trykkfall over filterduken. Uansett. Jeg vil helst bruke hele filteret hele tiden. Pga. slange retning og høyde av filterhuset fungerte det veldig dårlig å "slippe diesel fra tanken" hos meg. (Det gikk i den gamle Balticen vi hadde hvis tankene var fulle) Jeg ble til slutt lei av å måtte ha flaske med diesel for å fylle helt opp, så jeg kjøpte en Separ Hand Priming Pump og monterte like før filterhuset. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 23.April.2021 Del på Facebook Svart 23.April.2021 Teerex skrev for 5 timer siden: Drivstofftank uten stigerør er neppe i henhold til CE-norm osv. Nesten bare MC som har utløp i bunnen. Går ut ifra du hjelper meg å finne ut hvem jeg skal klage til. For har en mistanke om at de som bygget båten på siste halvdel av 80 tallet ikke kjente til dette CE greie Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Teerex Svart 23.April.2021 Del på Facebook Svart 23.April.2021 De burde vel iallefalll ha en eller annen slags Veritas-norm for slikt Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mix Svart 23.April.2021 Del på Facebook Svart 23.April.2021 Okkaby skrev 51 minutter siden: For har en mistanke om at de som bygget båten på siste halvdel av 80 tallet ikke kjente til dette CE greie Fabrikkbygde båter ble ofte bygd etter Nordisk Båtstandard dengang, en bedre ordning etter min mening. Uten at hjelper deg noe, din løsning holder ikke mål der heller. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 23.April.2021 Del på Facebook Svart 23.April.2021 arnearmoa skrev 1 time siden: så jeg kjøpte en Separ Hand Priming Pump og monterte like før filterhuset. En veldig god løsning som du sikkert er fornøyd med. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.