Jump to content

Hva slags lim bør jeg bruke for å lime teakfiner på lakket tre?

Kallethekid

Recommended Posts

Kallethekid skrev for 7 timer siden:

Har et gammelt teak-skott i båten som har blitt vannskader og derfor har jeg kjøpt teakfiner for å lime på. Normalt sett ville jeg pusset bort lakken og brukt trelim, men den gamle platen er så dårlig at jeg ikke tror den vil tåle pussing. Vil trelim feste på gammel lakk?

Fuglen skrev 9 minutter siden:

Eller kjøpe en plate med teak-kryssfiner og kopiere den gamle.

Legg den gamle oppå ny plate, tegne rundt, sag ut.

Etter som du allerede har kjøpt teakfiner, og den gamle kryssfinerplata du skal lime denne fineren på er i såpass elendig forfatning, så må det vel være bedre å få tak i en bit "vanlig" kryssfiner, kopiere den gamle plata og så lime din allerede innkjøpte teakfiner på den nye. Du kan da bruke vanlig trelim.

Kryssfiner som er brukt til embalasje har de vanligvis stående på enhver trelasthandel, og den får du normalt gratis.

Å kjøpe ei hel teak-kryssfinerplate for å lage dette skottet er bortkastede penger, når du nå allerede har teakfiner til å lime på.

Det du spurte om var imidlertid hvorvidt trelim vil feste på lakk.

Svaret er ja, men forutsetningen er at du matter ned lakken skikkelig med grovt sandpapir. 

Jannmar skrev 12 minutter siden:

Etter som du allerede har kjøpt teakfiner, og den gamle kryssfinerplata du skal lime denne fineren på er i såpass elendig forfatning, så må det vel være bedre å få tak i en bit "vanlig" kryssfiner, kopiere den gamle plata og så lime din allerede innkjøpte teakfiner på den nye. Du kan da bruke vanlig trelim.

Kryssfiner som er brukt til embalasje har de vanligvis stående på enhver trelasthandel, og den får du normalt gratis.

Å kjøpe ei hel teak-kryssfinerplate for å lage dette skottet er bortkastede penger, når du nå allerede har teakfiner til å lime på.

Det du spurte om var imidlertid hvorvidt trelim vil feste på lakk.

Svaret er ja, men forutsetningen er at du matter ned lakken skikkelig med grovt sandpapir. 

Takk for svar. Siden teakfineren er ganske tynn er jeg avhengig av å ha en ganske flat plate å lime på. Vi har en del kryssfiner på jobben (emballasje) men denne er så bølgete at jeg ikke tror det vil bli bra.

Kallethekid skrev 44 minutter siden:

Takk for svar. Siden teakfineren er ganske tynn er jeg avhengig av å ha en ganske flat plate å lime på. Vi har en del kryssfiner på jobben (emballasje) men denne er så bølgete at jeg ikke tror det vil bli bra.

Ja flaten du skal lime fineren på må være slett, om resultatet skal bli bra.

Hvor fikk du tak i denne teakfineren?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...