Jump to content

Påføring av epoxyprimer når båten står i opplagg - hvordan sjonglere med bukker?

Daniel Klemetsen

Recommended Posts

Hei godtfolk! 

Jeg har brukt helt latterlig mye tid på å slipe ned båten for å legge helt nytt underlag (epoxyprimer og bunnstoff). Etter å ha fjernet veldig mye og slipt alt gjevnt, leste jeg på epoxyprimeren at den ikke kunne males på 1-komponent. Det var et tynt lag med noe som trolig var 1-komponent her og der, så jeg måtte starte på nytt. 

Det jeg har lært nå, er at det finnes et stoff som man kan male på som et mellomlag. Altså ta skrapejobben og puss over for å få det gjevnt, også mal på dette før man tar epoxyprimer så sparer man seg for mye pirkearbeid. Jeg byttet også ut slipemaskiner til fordel for poleringsmaskin, det gikk mye fortere. Legg først Seajet 017 også Seajet 117, så klart for bunnstoff. Hadde spart meg for en uke med tungt arbeid tenker jeg........

Så, over til spørsmålet mitt :)

Jeg må bygge et telt for å holde høy temperatur (rundt 20-25 grader) for at primer skal herde fortest mulig. Den bruker da en uke på å bli gjennomherdet. 

Hvordan få tatt der hvor støttene er, uten å lage merker i primeren? Bunnstoffet skal helst males på når siste lag mer primer er litt fuktig.. Flytter jeg bukkene blir det merke i primeren. 

Alternativet jeg har kommet fram til er å ha litt klaring fra bukk til malingskant på første laget med primer, så på andre laget, litt større avstand igjen, også tilsvarende med bunnstoff. Når alt er herdet, flytte bukkene og bygge opp tilsvarende på de resterende flekkene..

Andre forslag? Kjøpe en ny primer som fungerer bedre i lave temperaturer og herder fortere kanskje? 

Daniel Klemetsen skrev for 1 time siden:

men får fortsatt en utfordring der båten hviler på kjølen

På en Marex jeg bygde i hine Håre dager sto den i krybba, jekket jeg den opp klar av krybba, så den sto på to klosser og hadde støtter på sidene under fener lista.  jekket den opp hver dag og flytter klossene før jeg primet la litt ekstra der klossen hadde hvert. et strøk hver dag i 5 dager og et lyseblått bunnstoff på etter 4-5 timer  siste dag.

sort bunnstoff  før sjøsetting, ved opptak kunne en skimte det lyseblå på de stedene som var litt slitt  , som fikk litt ekstra neste gang. funke bra i de åra jeg hadde den.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Det var ikke så dumt.. Får ikke flytta klossene under båten da men... 

Har vurdert å male ett strøk, vente et døgn også sette båten på isoporblokker for å fordele trykket og dermed minske sjansen for at det blir spor i primeren som ikke er helt herdet enda, også flekke der 4"x4" stokken lå. Motorbåtstøttene er jeg ikke like stressa for, de kan flyttes på og tar ikke like mye last.. Problemet med isopor-blokk-planen er at hvis det uansett blir merker så blir de mye større med den isoporen enn med 4x4 bjelka.. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...