finegreier Startet 22.April.2021 Del på Facebook Startet 22.April.2021 (redigert) Hei Bilde nr. 1: Slik er det i dag For at det ikke skal bli så mange streker, så tegnet jeg ikke inn jord. Bilde nr. 2: Slik hadde jeg tenkt å koble det opp. Grunnen til at jeg la inn en ekstra bryter på hornet er at jeg har mulighet til å deaktivere denne hvis jeg skal bruke lensepumpa manuelt, da er det ikke nødvendig med varsling. Vil dette fungere slik jeg har skissert? Redigert 22.April.2021 av finegreier (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Det skal funke ja. Finnes en ferdig løsning, dog ikke med så høy lyd. Den er på -54% i pris. https://www.maritim.no/bryterpanel-lensepumpe-12v-m-alarm Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 finegreier skrev 47 minutter siden: Vil dette fungere slik jeg har skissert? Du starter lensepumpa hver gang du bruker hornet, men det er vel strengt tatt ikke et problem som trenger en løsning. Sitér dette innlegget Link to post
finegreier Svart 22.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2021 (redigert) Hornet er jo koblet til flotøren, og når bryteren(flotøren) er ned vil den ikke gi strøm til lensepumpa? sett med nye øyne, så er det kanskje ikke nødvendig å ha bryter til hornet allikevel? Redigert 22.April.2021 av finegreier (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 @X10anhar et godt poeng som jeg overså. Er det ikke greit å skrudd av hornet når du har blitt oppmerksom på vannet? Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 (redigert) Både hornet og lensepumpe er koblet til utgangen på flottør. Derfor vil begge virke samtidig uansett om dette startes av flottør eller av hornbryter. Dette løses enkelt ved hjelp av en diode, men jeg tror strengt tatt ikke problemet er nødvendig å løse. Bryter til hornet trenger du for å varsle andre når du skulle trenge det, eller for å hilse på kjentfolk. Og bryter mellom horn og lensepumpe trenger du når lensepumpa skal lense båten. Noe annet vil du komme til å angre på en eller annen gang i fremtiden. Jeg forstår egentlig ikke hvilken bryter du vurderer å kutte ut, men jeg personlig ville syntes det var dritkult om du hadde montert et gigantisk utvendig kompressorhorn, hvor eneste misjon var å varsle om lensepumpa starter... :-) Redigert 22.April.2021 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
finegreier Svart 22.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2021 Hvis jeg trykker på horn knappen i dashen da vil det gå strøm til flotøren (som er en bryter). Men så lenge flotøren er nede så vil ikke denne kunne gi strøm til lensepumpa? Sitér dette innlegget Link to post
finegreier Svart 22.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2021 Absolutt et poeng, greit å kunne skru av tuta når man er oppmerksom på vannet Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 (redigert) finegreier skrev 11 minutter siden: Hvis jeg trykker på horn knappen i dashen da vil det gå strøm til flotøren (som er en bryter). Riktig. finegreier skrev 11 minutter siden: Men så lenge flotøren er nede så vil ikke denne kunne gi strøm til lensepumpa? Feil. Du overser at bryteren i flottøren har både en inngang og en utgang. Både horn og lensepumpe er koblet sammen på samme side av bryteren. Redigert 22.April.2021 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
finegreier Svart 22.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2021 Ja, herregud. Nå ser jeg det. Tusen takk! Sitér dette innlegget Link to post
finegreier Svart 22.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2021 (redigert) Dumt spørsmål, men plutselig er det noe dumt man har oversett. ref tidligere i tråden Men om jeg skrur av denne bryteren merket rødt, da vil jeg kunne bruke hornet uten at lensepumpa startes? Redigert 22.April.2021 av finegreier (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Det er helt riktig. Men mye av poenget med kretsen din er jo at den bryteren ikke skal slås av før lyden fra hornet blir slitsom. Da tilsier all min erfaring at bryteren vil være slått av den dagen du skulle ønske du ble varslet om lensepumpa. Og jeg må igjen understreke at dette med at hornet starter lensepumpa strengt tatt ikke er et problem i behov av en løsning. Sitér dette innlegget Link to post
finegreier Svart 22.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2021 (redigert) X10an skrev 4 minutter siden: Det er helt riktig. Men mye av poenget med kretsen din er jo at den bryteren ikke skal slås av før lyden fra hornet blir slitsom. Da tilsier all min erfaring at bryteren vil være slått av den dagen du skulle ønske du ble varslet om lensepumpa. Og jeg må igjen understreke at dette med at hornet starter lensepumpa strengt tatt ikke er et problem i behov av en løsning. Du har et poeng, er nok en fordel at den bryteren er konstant på. Er heller ikke noe problem at tuta starter pumpa. Har ikke brukt tuta på 2 år så det går nok bra. Må bare huske å dimensjonere tuta med sikring så den takler lensepumpa også. Takk for all hjelp! Redigert 22.April.2021 av finegreier (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Selv ville jeg aldri i verden ha gjort noe slikt. En ting er å ha en liten summer inne i båten, men å koble denne til det utvendige hornet vil jeg fraråde deg. Hva med den regnfulle natten, når kalesjen har smådryppet nitten timer i strekk og marinaens naboer plutselig bråvåkner av et gigantisk kompressorhorn nede i båthavna? Hornet stanser kanskje etter 60 sekunder, men 60 sekunder er leeenge klokken 04:30... Sitér dette innlegget Link to post
finegreier Svart 22.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2021 Hehe, sant nok. Men har aldri opplevd at det kommer så mye vann i båten via pga regn igjennom kallasjen, så det går nok bra. Er ikke så hardt vær der jeg har båten, er bare i en liten dam i skogen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.