Jump to content

Koble lensepumpe til flotør og ALARM/HORN

finegreier

Recommended Posts

Hei

Bilde nr. 1: Slik er det i dag

For at det ikke skal bli så mange streker, så tegnet jeg ikke inn jord. 

NÅ.JPG

Bilde nr. 2: Slik hadde jeg tenkt å koble det opp.  Grunnen til at jeg la inn en ekstra bryter på hornet er at jeg har mulighet til å deaktivere denne hvis jeg skal bruke lensepumpa manuelt, da er det ikke nødvendig med varsling. 

Vil dette fungere slik jeg har skissert? 

s.JPG

Redigert av finegreier (see edit history)

Både hornet og lensepumpe er koblet til utgangen på flottør. Derfor vil begge virke samtidig uansett om dette startes av flottør eller av hornbryter. Dette løses enkelt ved hjelp av en diode, men jeg tror strengt tatt ikke problemet er nødvendig å løse. 

Bryter til hornet trenger du for å varsle andre når du skulle trenge det, eller for å hilse på kjentfolk. Og bryter mellom horn og lensepumpe trenger du når lensepumpa skal lense båten. Noe annet vil du komme til å angre på en eller annen gang i fremtiden.

Jeg forstår egentlig ikke hvilken bryter du vurderer å kutte ut, men jeg personlig ville syntes det var dritkult om du hadde montert et gigantisk utvendig kompressorhorn, hvor eneste misjon var å varsle om lensepumpa starter... :-) 

Redigert av X10an (see edit history)
finegreier skrev 11 minutter siden:

Hvis jeg trykker på horn knappen i dashen da vil det gå strøm til flotøren (som er en bryter).

Riktig. 

finegreier skrev 11 minutter siden:

Men så lenge flotøren er nede så vil ikke denne kunne gi strøm til lensepumpa?

Feil.

Du overser at bryteren i flottøren har både en inngang og en utgang. Både horn og lensepumpe er koblet sammen på samme side av bryteren.

Redigert av X10an (see edit history)

Det er helt riktig. Men mye av poenget med kretsen din er jo at den bryteren ikke skal slås av før lyden fra hornet blir slitsom. Da tilsier all min erfaring at bryteren vil være slått av den dagen du skulle ønske du ble varslet om lensepumpa. Og jeg må igjen understreke at dette med at hornet starter lensepumpa strengt tatt ikke er et problem i behov av en løsning. 

X10an skrev 4 minutter siden:

Det er helt riktig. Men mye av poenget med kretsen din er jo at den bryteren ikke skal slås av før lyden fra hornet blir slitsom. Da tilsier all min erfaring at bryteren vil være slått av den dagen du skulle ønske du ble varslet om lensepumpa. Og jeg må igjen understreke at dette med at hornet starter lensepumpa strengt tatt ikke er et problem i behov av en løsning. 

Du har et poeng, er nok en fordel at den bryteren er konstant på. Er heller ikke noe problem at tuta starter pumpa. Har ikke brukt tuta på 2 år så det går nok bra.

Må bare huske å dimensjonere tuta med sikring så den takler lensepumpa også. 

Takk for all hjelp!

Redigert av finegreier (see edit history)

Selv ville jeg aldri i verden ha gjort noe slikt. En ting er å ha en liten summer inne i båten, men å koble denne til det utvendige hornet vil jeg fraråde deg. Hva med den regnfulle natten, når kalesjen har smådryppet nitten timer i strekk og marinaens naboer plutselig bråvåkner av et gigantisk kompressorhorn nede i båthavna? Hornet stanser kanskje etter 60 sekunder, men 60 sekunder er leeenge klokken 04:30...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...