Joost Startet 22.April.2021 Del på Facebook Startet 22.April.2021 Hei! Vi har kjøpt ny brukt båt. Nordkapp Avant 500, 2005 modell med 75 hesters evenrude motor. Vi har problemer med styringen ved lav hastighet. Den er veldig vinglete og båten er vanskelig å holde på stø kurs. Forhandler sier at dette er helt vanlig og at problemene forsvinner når båten kommer i plan. Men når barna vil fiske går det vel neppe an å kjøre i plan. Vi er nokså ny i dette markedet og trenger litt hjelp! Hilsen, Joost Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Bare å venne seg til det desverre. Planende båter oppfører seg sånn i lav fart. Mulig det hjelper litt å tilte inn motoren, men vimsete er den uansett. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grand Banks jr Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Påhengsmotorer er ofte vinglete ved lave hastigheter. Noen opplever forbedring ved å montere hydrofoil (fås på Biltema feks) , større finne eller en slik propellbeskytter (rør rundt propell) Jeg har selv ingen erfaring med slike. Hvis du har trimplan så kan du stille dem helt ned. Det kan også roe vinglingen. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
TrikkerN Lønning Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 (redigert) Grand Banks jr skrev 7 minutter siden: Påhengsmotorer er ofte vinglete ved lave hastigheter. Noen opplever forbedring ved å montere hydrofoil (fås på Biltema feks) , større finne eller en slik propellbeskytter (rør rundt propell) Jeg har selv ingen erfaring med slike. Hvis du har trimplan så kan du stille dem helt ned. Det kan også roe vinglingen. Dette gjelder generelt planende båter, uten noe særlig kjøl. Dog merkes det spesielt godt med påhengsmotor og drev.😊 Jeg pleier å kjøre ned flaps, dette hjelper hvertfall, men ikke på alle båter dessverre. Redigert : Ser at jeg nesten siterte deg( @Grand Banks jr) i siste avsnitt, men vi er i hvertfall enige 😅 Redigert 22.April.2021 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 merkes godt på båter som ligger dypt med hekken eller har mye v-bunn, det blir strømvirvler bak akterspeilet som drar det fra side til side på helt lav fart. Om du forsøker å gi bittelitt mer gass så vil styrekreftene fra motoren bli sterkere , og begynne å få kontroll på sakene. så, 2 alternativer her: Venn deg til det , la båten vandre litt uten å gjete for mye med rattet, iallefall så lenge den slingrer like mye til bege sider. Eller gi litt mer gass slik av motoren får kommandoen. Du må bare prøve deg fram litt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Perols Svart 4.Mai.2021 Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 4-bladig propeller ska ge bedre riktningsstabilitet Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.Mai.2021 Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 Wire eller hydraulisk styring? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.