
Teerex
Duvel skrev On 22.4.2021 at 22.59:Men vi snakker ikke om tørrkjøring, vi snakker om hageslangen tilkoblet til kjølevannsinntaket på motoren.
Vannet vil følge "eksakt" den veien kjølevannet ellers vil følge.
Hva er problemet ?
Problemet er at det normale er at impelleren sitter nede i/på undervannshuset, og suger inn vann gjennom inntakene i undervannshuset. Når man kobler på en slange for å ferskvannskjøre så må naturligvis undervannshuset være over vann og/eller motoren ikke være igang hvis det skal ha noen hensikt.
Hvis undervannshuset er over vann og motoren er igang så vil impelleren tørrkjøres, og temperaturen kan etterhvert overstige det som impelleren og evt. impellerhuset (hvis det er laget av plast) tåler. Noe jeg har sett ved selvsyn.
Hvis ikke impelleren ryker med en gang så vil den kunne få nedsatt levetid hvis den blir utsatt for høy temperatur. Gummien kan bli hard og sprekke.
Det nederste bildet her har jeg tatt selv, impeller fra en innenbordsmotor som ble kjørt med stengt sjøvannsinntak.