Jump to content

Ford sabb 2728 starter??

Tectwo

Recommended Posts

Sliter med starteren på min 2728 ford sabb. Den startet lett når jeg tok den opp ifjor høst. Men nå når jeg vrir om nøkkelen sier det bare klikk i starteren og etter noen sekunder går sikringen. Batteriene er nye ifjor. Har gått over alle koblinger og etter skrudd, ser heller ingen tegn til irr. Prøvd å dunke litt på starteren uten hell også. Kommer liksom ikke ordentlig til starteren heller da den sitter under varmeveksler. Mistenker vel at jeg må demontere halve motoren for å gi starteren en skikkelig rens?

Hei, feilen er svært sannsynlig på den sylinderen som har åpen eksosventil. Her kan saltvann lett komme inn i sylinderen fra eksosrøret i f. m. båtopptak/transport, dersom ikke eksosanlegget har tilstrekkelig vannlås - eller er helt tappet ned på forhånd. Dette er dessverre en veldig vanlige feil/tabbe - som skyldes uvitenhet, og som fort blir kostbar å utbedre.  

Så nå må du av med ventildeksel og min. få ut den dysa på sylinderen med åpen eksosventil. Da kan du se hvordan det ser ut og evt. få fyllt opp med diesel/olje eller annet lurium - og håpe at stempel/ringer etterhvert løsner. Men selv om stempelet løsner er det stor sjanse for at du ikke slipper unna en begrenset motoroverhaling. Forsøk på kjøring med en slik skade kan fort utvikle seg til et alvorlig motorhavari, så sjekk skadeomfanget nøye før evt. forsøk på oppstart.

Lykke til, får håpe ikke sesongen blir ødelagt!

Hei igjen!

Dersom du ser mye rust på sylinderveggen har du et problem da stempelfjærene fort tar skade, og du mister kompresjon - og motoren kan få oljeforbruk. Det kan også være rustproblematikk på eksosventil/sete - da vil du selvsagt også miste kompresjon, så kompresjonen er det - som nevnt over - viktig å få sjekket.

Uavhengig av hvor mye vann som er tilført sylinderen, så har vannet sannsynligvis funnet veien til bunnpanna - så du bør absolutt ta et oljeskift før oppstart. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...