Tectwo Startet 22.April.2021 Link til dette innlegget Startet 22.April.2021 Sliter med starteren på min 2728 ford sabb. Den startet lett når jeg tok den opp ifjor høst. Men nå når jeg vrir om nøkkelen sier det bare klikk i starteren og etter noen sekunder går sikringen. Batteriene er nye ifjor. Har gått over alle koblinger og etter skrudd, ser heller ingen tegn til irr. Prøvd å dunke litt på starteren uten hell også. Kommer liksom ikke ordentlig til starteren heller da den sitter under varmeveksler. Mistenker vel at jeg må demontere halve motoren for å gi starteren en skikkelig rens? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 22.April.2021 Link til dette innlegget Svart 22.April.2021 Og batteriene har du toppladdet? Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 23.April.2021 Link til dette innlegget Svart 23.April.2021 (redigert) Hvilken sikring går, og hvor stor er den? Har du forsøkt å turne på reimhjulet, bare for å forsikre deg om at veiva ikke er låst? Redigert 23.April.2021 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.April.2021 Link til dette innlegget Svart 23.April.2021 Ja, Stor mulighet for at et stempel har satt seg, har du mistet noe kjølevæske? det skader ikke å tørne motoren i vinteropplag. Tørner du motoren er det bare å krype til korset og demontere, Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Tectwo Svart 23.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2021 (redigert) Reimhjulet sitter dønn det, så da er det bare å demontere som Roger sier her. En lærer stadig gitt ? Redigert 23.April.2021 av Tectwo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.April.2021 Link til dette innlegget Svart 23.April.2021 (redigert) Tectwo skrev 1 time siden: Reimhjulet sitter dønn det, Du er vel ikke så heldig at du har glødeplugger som du kan ta ut? Har du forsøkt å tørne begge veier pipe og lang arm på pipa. Redigert 23.April.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gudrun Svart 23.April.2021 Link til dette innlegget Svart 23.April.2021 På noen kommer du til med et skikkelig stort skrujern eller et lite spett på starterkransen(svinghjulet) etter å ha fjernet starteren. Men da snakker vi ikke allverdens kraft så det ender opp med en tannregulering. Sitér dette innlegget Link to post
Svee Svart 24.April.2021 Link til dette innlegget Svart 24.April.2021 Hei, feilen er svært sannsynlig på den sylinderen som har åpen eksosventil. Her kan saltvann lett komme inn i sylinderen fra eksosrøret i f. m. båtopptak/transport, dersom ikke eksosanlegget har tilstrekkelig vannlås - eller er helt tappet ned på forhånd. Dette er dessverre en veldig vanlige feil/tabbe - som skyldes uvitenhet, og som fort blir kostbar å utbedre. Så nå må du av med ventildeksel og min. få ut den dysa på sylinderen med åpen eksosventil. Da kan du se hvordan det ser ut og evt. få fyllt opp med diesel/olje eller annet lurium - og håpe at stempel/ringer etterhvert løsner. Men selv om stempelet løsner er det stor sjanse for at du ikke slipper unna en begrenset motoroverhaling. Forsøk på kjøring med en slik skade kan fort utvikle seg til et alvorlig motorhavari, så sjekk skadeomfanget nøye før evt. forsøk på oppstart. Lykke til, får håpe ikke sesongen blir ødelagt! Sitér dette innlegget Link to post
Tectwo Svart 25.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 Takk for alle innspill, skal ned i båten i dag så da får jeg bare se hvordan dette går. Krysser alle fingre for at dette går sånn nogenlunde bra og at ikke jeg blir hage seiler i år. Kommer med en oppdatering senere i dag Sitér dette innlegget Link to post
Tectwo Svart 25.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 Alle dyser er ute.. stått med wd40 i noen timer og nå turner motoren. Woop woop ? pakningen til dekslet gikk jo selvfølgelig i biter. Er det bare å få skrudd dette sammen nå og starte opp? Sitér dette innlegget Link to post
Svee Svart 25.April.2021 Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 Hei, så fint at det løsnet! Du bør i det minste sjekke at sylinderveggen i sylinderen hvor stempelet satt fast ikke har skader - et inspeksjonskamera ville gjort jobben. Ser det helt ok ut så kan du jo prøve med en oppstart, hvis ikke må toppen av og nødv. skadeutbedring vurderes nærmere av motorkyndig. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 25.April.2021 Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 Jeg ville tatt en komptest før jeg startet opp. Så kjørt et par timer og tatt en ny komptest. Na skal det sies at jeg tar kompresjonstest med oscilloskop, noe som er gjort på 30 sekunder for alle sylindrene. Om alt ser greit ut har du trolig sluppet lett unna. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.April.2021 Link til dette innlegget Svart 26.April.2021 (redigert) Kamera er kjekt. Var det vann i en av sylinderne? hvis ikke. Tørne for hånd en skvett olje i sylinderen når stempla er i bunn En runde for hånd og og noen runder med starteren før du setter inn dysene. Kjør opp oljetrykket med starteren før du starter. Redigert 26.April.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Svee Svart 26.April.2021 Link til dette innlegget Svart 26.April.2021 Hei igjen! Dersom du ser mye rust på sylinderveggen har du et problem da stempelfjærene fort tar skade, og du mister kompresjon - og motoren kan få oljeforbruk. Det kan også være rustproblematikk på eksosventil/sete - da vil du selvsagt også miste kompresjon, så kompresjonen er det - som nevnt over - viktig å få sjekket. Uavhengig av hvor mye vann som er tilført sylinderen, så har vannet sannsynligvis funnet veien til bunnpanna - så du bør absolutt ta et oljeskift før oppstart. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.