Jump to content

Askeladden 515 Freestyle 2000, tilgang til EL-anlegg

Sørlandssommer

Recommended Posts

Hei dere!

Trenger et tips fra de som kjenner denne båten:

Jeg har nettopp kjøpt denne båten, og skal sette inn en ny kartplotter. Det er boret et hull i glassfiberen over dashboard/instrumentpanel som kabel til gammel kartplotter og gammelt ekkolodd går ned i. Det er ingen åpning inn til koblingspunkt/bakside av instrumentpanel fra undersiden av styrekonsoll/dashboard, og heller ikke fra stuverom i baugen. Jeg må derfor åpne/demontere noe for å komme til nødvendig koblingspunkt.

Er det noen her som har /har hatt denne båttypen og vet hvordan man enklest kommer til baksiden av instrumentpanelet?

1) Skru av selve instrumentpanelet/dashboardet? (Dette er ei "plate" der ratt, instrumenter som knopmåler med mer og brytere for lys(visker etc er montert)

eller

2) Skru ut den "kassen" som er innfelt for å gi plass til førerens bein? (Hvis denne åpningen da gir tilgang opp bak instrumentpanelet.)

@erlend mb:

Ja, jeg endte opp med å prøve meg frem i går. Forsøkte først selve "dashboard"/kontrollpanel, det gikk ikke.

Men jeg fant ut det samme som du antar, nemlig at det er gjennom "fotkassen" man må gå.

Det var egentlig noe enklere enn jeg trodde å demontere den kassa, det eneste som kan være litt knot er å få pakningen riktig på plass ved montering igjen. Ellers ingen problem. Relativt grei tilgang til alt av kabler og koblingspunkter så fort kassa var ute.

Litt på siden:

Jeg er litt forundret over at ikke hele baugen er utnyttet til lasterom/stuverom. Det er jo bare drøye halve (babord side) baugen som er brukt til dette..!! Resten er bare utilgjengelig tomrom bak nevnte fotkasse... Ganske dårlig utnytting av plassen egentlig. Jeg tror kanskje båter produsert senere fikk større utnyttelse av rom i baugen, altså at en større del av baugen ble tatt i bruk til rommet bak luka på babord side i cocpit.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...