Luckystrike Startet 23.April.2021 Link til dette innlegget Startet 23.April.2021 Da er båten sjøsatt, men ved den korte turen virket det som at drevet ikke gikk helt ned slik at baugen ikke kom ned. Hadde bare liten fart, men mener aggregatet skal kunne tiltes enda mer under båten. Kan det være at trimindikatoren ikke har kommet på rett plass ? Prøvde å skru den på plass der som skruene sto. Men hullet er vel ovalt, så den kan vries noe ? Drevet gikk i alle fall helt opp når jeg skulle forflytte hengeren. Sitér dette innlegget Link to post
tnlu Svart 23.April.2021 Link til dette innlegget Svart 23.April.2021 Hei. Hva viser instrument når du tilter helt inn. Skal vise -7 eller -8. Hvis det går forbi måleområde på instrument så står det kun -. Usikker på om det da vil bryte ned tilting. Normalt vil du høre på hydraulikk når drevet bunner i nedre stilling. Prøv utrn at motor går. ?. Sitér dette innlegget Link to post
Luckystrike Svart 23.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2021 Kjørte den helt ned før jeg startet motoren, og når jeg kjørte den korte turen til kaiplassen viste instrumentet - 6, lenger inn fikk jeg det ikke. Den fjusket litt når jeg skulle ha den opp mens den sto på land. Men det var bare et par ganger. Etter på gikk den fint helt opp, men nå går den tydeligvis ikke helt ned og inn. Sitér dette innlegget Link to post
Luckystrike Svart 24.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2021 Prøvde igjen idag å tilte drevet så langt ned som mulig. På instrumentet får jeg det ned til -5 / -6. Når jeg tar den opp hører jeg tydelig at pumpa tll hydraulikken endrer karakter og du hører den ikke vil gå lenger. Når jeg tar den ned så stopper den bare å gå. Virker som den bare mister kontakt, ingen endring i lyden som når jeg tar drevet opp. Så det virker som den skal lit lenger ned. Nå har jeg ikke vært ute og prøvd og fått båten opp i plan. Så det kan hende det ikke skal lenger inn. Men det ser ut som drevet ligger helt vannrett og det ser også ut som stempelstanga skal gå enda litt lenger inn. Gir tiltindikatoren bare signal om posisjon på drevet, eller regulerer den også utslaget til drevet ? Sitér dette innlegget Link to post
tnlu Svart 25.April.2021 Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 (redigert) Når den stopper i nedre posisjon skal det vår forskjell i lyd på hydraulikk. Typisk at du hører "den sliter/går tyngre". Det gjør ihvertfall min. Trodde ikke at indikator vil stoppe hydrolikkpumpa fra å gå. Veit at hvis den viser for høyt, tror hvis den er over beachmode så ligges det inn en startsperre. Hvis du kan se på tiltsylindre så vil du normalt kunne se hvor mye av den som er utsatt for sjø/groe, og dermed hvor langt inn den har gått før. Tips: Eg har som vane å tilte drevet helt ned når eg ikke skal bruke båten noen dager. Da ligger mest mulig av sylindre beskyttet og du vil ikke dra groe gjennom / forbi simmerringer. Hvis du demonterer tiltindikator og lar den vise ca 0 og prøver å kjøre drevet ned uten indikator montert så vil du høre om hydraulikk bunner. Forutsatt at du kommer til når du ligger på sjøen da ? Redigert 25.April.2021 av tnlu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Luckystrike Svart 27.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2021 Da har jeg tatt en skikkelig prøvetur og problemet er løst. Det var tiltindikatoren som måtte finjusteres. Den regulerer også utslaget på drevet. Men så dukket selvsagt et annet problem opp og det var at gasshendelen låste seg når jeg bakket. Hendte et par ganger... Da måtte jeg stoppe motoren, og så fikk jeg den løs. Det må sjekkes opp. Kan være krise når jeg legger til kai en plass det er trangt.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.