ygg Startet 24.April.2021 Link til dette innlegget Startet 24.April.2021 hei båtfolk, Jeg vurderer å gå for en dc, mer eksakt bella 621 dc med 200 hk, motoren er 25 hester for stor for båten, men ser veldig fin ut; både motor og båt. Hengeren som medfølger er godkjent for en nyttelast på 1020 kg, noe som nok er noen kg for lite. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=215217276 Syns Bellaen 621dc virker "trangere" og mindre enn Askeladden 605 som jeg har tittet på tidligere. Er usikker på om dette egentlig er rett båt for meg, men er dette et greit kjøp? er dette en båt man også får solgt i et normalt marked? gitt at motoren er for stor og hengeren for liten? BR ygg Sitér dette innlegget Link to post
Guest knerten67 Svart 24.April.2021 Link til dette innlegget Svart 24.April.2021 Hei,har ikke erfaring med Bella, men eg hadde en 605.Solgte den og kjøpte meg Yamarin 64 dc med 200hk på,er kjempefornøyd Sitér dette innlegget Link to post
ygg Svart 24.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2021 Ser at Yamarin 64dc har denne u-sofaen akter, du syns ikke det blir trangt? Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 24.April.2021 Link til dette innlegget Svart 24.April.2021 Hvordan stiller det seg med forsikring når du har for stor motor? Tenker på både ansvarsforsikring, men også om du skulle være uheldig. Vil tro at forsikringsselskapet ikke vil applaudere akkurat... Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 24.April.2021 Link til dette innlegget Svart 24.April.2021 Hva som er riktig båt for deg blir jo veldig opp til deg og ditt bruk. Om du skal bruke den til dagsturer, synes jeg personlig at kabinen i en DC blir bortkastet plass. En bowrider har mye mer tumleplass. På den annen side, om du mener det er behov for et lite krypinn så er DC et riktigere valg. E-Tec er tatt ut av produksjon, men det har jo flere motorer fra den tiden. Finn ut av timetall og servicehistorikk før du slår til hvertfall. Vektmessig er jeg enig i at dette er helt på kanten, sannsynligvis over. Du kan jo kjøre den på vekta til vegvesenet for å få fasiten. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
ygg Svart 24.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2021 nei det er nok et problem, spesielt om det kan hevdes at for stor motor kan ha bidratt til hendelsen. Har forhørt meg med DNB om dette tidligere, man får forsikret den, men risikerer avkortning. Er mest skeptisk, men mest fordi hvordan dette slår ut på hvor enkelt det er å selge denne om det viser seg at båten ikke fungerer for oss. Sitér dette innlegget Link to post
Guest knerten67 Svart 24.April.2021 Link til dette innlegget Svart 24.April.2021 ygg skrev 28 minutter siden: Ser at Yamarin 64dc har denne u-sofaen akter, du syns ikke det blir trangt? Eg synes at den ikke er trang, båten er jo 2,48 brei. Liker Yamarin betre en 605. Sitér dette innlegget Link to post
Guest knerten67 Svart 24.April.2021 Link til dette innlegget Svart 24.April.2021 ygg skrev 32 minutter siden: Ser at Yamarin 64dc har denne u-sofaen akter, du syns ikke det blir trangt? knerten67 skrev 2 minutter siden: Eg synes at den ikke er trang, båten er jo 2,48 brei. Liker Yamarin betre en 605. Så vil eg si at 64dc er mer sjødyktig en 605,64dc slår mye mindre i bølger og er stødigere Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 24.April.2021 Link til dette innlegget Svart 24.April.2021 Blir jo ikke noen Bella-tråd dette, men jeg har hatt 64DC i flere år. Den sofaen er sjukt genial, rett og slett. Noen ulemper ift at man må tråkke over putene for å komme ut i vannet, men den sosiale konstruksjonen på sofaen veier opp. Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 24.April.2021 Link til dette innlegget Svart 24.April.2021 (redigert) knerten67 skrev for 4 timer siden: Så vil eg si at 64dc er mer sjødyktig en 605,64dc slår mye mindre i bølger og er stødigere Det har du sikkert rett i. Men 605 har romsligere og mer praktisk cockpit til alt annet enn å sitte mange rundt et bord. Bella 621 kaster etter min mening bort mye plass mellom cockpit og borde, men har skapt og godt skrog som gjør at du kan holde litt høyere fart når det bølger litt. Det handler mest om hva du skal bruke båten til. I fart eller stilleligge? Fiske? Selvlensende dørk? Soling? Bading? Badestige. Hvor mange skal være med? Kaste/hale anker? Viktige egenskaper som må i det minste 'lissomprøves' . Solgte min 605 i fjor etter 15 år. Den passet vår bruk veldig bra. Redigert 24.April.2021 av Havarita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.April.2021 Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 (redigert) larole skrev for 9 timer siden: Hvordan stiller det seg med forsikring når du har for stor motor? Tenker på både ansvarsforsikring, men også om du skulle være uheldig. Vil tro at forsikringsselskapet ikke vil applaudere akkurat... Dette er den "lille" 200 E-tec som er samme motorblokk som 135, 150, 150 HO og 175. Så ikke direkte overmotorisert NB! Sjekk at motoren faktisk er produsert i 2008. E-tec motorene fikk bedre og billigere injektorer det året. De tidligere årgangene har svært dyre injektorer. Jeg trodde iallefall skillet gikk der, men ble litt usikker i forhold til hva som står i tråden her under signaturen "Verado", da han hevder de nye kom for 2009-årgangen (produsert fra andre halvår 2008 antagelig). Det bør antagelig påvirke prisen litt, siden den ikke var spesielt billig i utgangspunktet. Tatt i betraktning at motoren er 13 år gammel og at Evinrude har lagt ned produksjonen. Og har relativt dyre deler. Redigert 25.April.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mort1 Svart 25.April.2021 Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 Jeg ville testkjørt de båtene som er aktuelle, slik at DU får et skikkelig vurderingsgrunnlag ihht dine preferanser. Jeg har ingen erfaring med Bella, men har sett flere med dam oppå kalesjetaket. Askeladden 605 har jeg hatt i 13 sesonger. Den er absolutt å foretrekke med 150hk, da den blir bedre i bølger med noe mer vekt på hekken. Meget praktisk cockpit til alt mulig, også stangfiske+++. Da barna var små var det plass til begge barna og mor på benken framme, det satt hun stor pris på. Cabin ble brukt til lagring av vester, tepper og annet diverse som trengte tørr lagring. Ulemper er at den slår noe, og kaster en del sjø opp på vindskjermen, tidvis nærmest "uten grunn". Av de 3 som er nevnt over hadde jeg valgt Yamarin 64dc uten tvil, pga vesentlig bedre sjøegenskaper enn 605. Eneste unntaket må være hvis du fisker mye, da ville jeg valgt 605.... Ville da valgt med 200hk v6....da blir båten leken i tillegg. Med 150hk er den traust, trygg og god og kjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 25.April.2021 Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 På bildene ser båt/motor meget pene og velholdte ut! Når det er sagt så er kombinasjon av (mest sannsynlig) for liten henger, for stor motor (i forhold til godkjent maks), motor som har gått ut av produksjon og båt av et merke som vel ikke står først på listen over de mest anerkjente og attraktive så vil jeg si at dette ikke er et helt optimalt prosjekt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Guest knerten67 Svart 25.April.2021 Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 Vi må få høre hva du faller for Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 25.April.2021 Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 (redigert) Sørg uansett for prøvekjøring. Jeg hadde en Bella 560 og den var håpløs før jeg fikk montert flaps. Redigert 25.April.2021 av BårdK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.