Linea Startet 25.April.2021 Link til dette innlegget Startet 25.April.2021 Hei Har Sleipner 40mm akselanlegg med oljesmurt pakkboks. Har byttet simmringer for 3 år siden. Siden den gang har det ikke vært antydning til vann i oljen i slangene fra pakkboks til oljebeholder, alt har sett normalt ut. Nå ser jeg det har kommet 2 dråper olje ut på akslingen ved hylselageret når jeg byttet propellsink. Kan ikke se at oljenivået har gått ned i oljebeholder, i så fall snakk om et par milimeter. Er det noen som har erfaring med dette? Eventuelt om det kommer av at når båten er mange måneder på land så kan det presses litt olje forbi simmringene? Kan ikke huske å ha sett det tidligere. takk Mvh Linea Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 25.April.2021 Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 Jeg tenker at hadde jeg bare hatt SÅ små problemer med båten som et par dråper olje . . . Det kan hende at dette er et lite forvarsel om at simmerringen begynner å bli slitt. Jeg ville ikke bekymret meg nå, men hatt det under observasjon i løpet av båtsesongen. Dersom du ikke merker at oljevivået synker eller stiger ville jeg slappet av og tatt meg av de andre problemene båtlivet byr på. Dersom oljenivået synker merkbart ville jeg forberedt meg på bytte av simmerringer neste gang båten skal på land. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Linea Svart 25.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 Nilspils. Takk for innspill. Tenkte det samme selv men greit å høre litt med andre også. Som nevnt så var det ikke noe majones å se i fjor eller noe annet mistenkelig. Nåværende simmringer har vel 200 timer gangetid. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.April.2021 Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 Ringene burde vel holde 10-gangen av det de har gått. Om ikke akslingen snurrer svært fort, eller vibrerer.Hadde brydd meg null om et par drypp. På den andre siden, det skal være tett. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 25.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 (redigert) Hulda. Ja helt enig, burde holde lengre. Det er jo det at det burde vært tett. Det kan jo komme inn vann også etter sjøsetting, men håper den fremre holder tett ut sesongen, da kommer det ikke vann inn i båten i hvertfall Redigert 25.April.2021 av Linea (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 25.April.2021 Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 Sikkert et unødvendig spørsmål, Linea, men du lufter pakkboksen etter sjøsetting? Denne pakkboksen er vannsmurt/-kjølt bak mot cutlesslageret, og det er viktig at det står vann helt opp i bakkant av pakkboksen. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 25.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 Tiderace. Takk for tips, men det er fast rutine ved sjøsetting? Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 25.April.2021 Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 Da du skiftet simmerringer, sjekket du slitasjen på aksling der ringene sitter? Det kan bli spor i akslingen og en bør passe på at man flytter litt på pakkboksen slik at de nye ringene ligger mot akslingen der det ikke er slitasje. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Linea Svart 25.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 Arkmarin. Takk for innspill. Ja jeg sjekket akselen da jeg haddr den ute fordi jeg byttet cutlesslager, men det så veldig fint ut. Jeg sjekket også at aksel var sentrert i hylserøret når jeg sjekket oppretting så ikke det skulle bli skjev belasting på simmeringene selv om gummien tar opp litt avvik Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.