Dodraugen Startet 25.April.2021 Del på Facebook Startet 25.April.2021 Jeg har bytta ut standard-giveren på Simrad'en med en Totalscan giver. Er montert etter anvisning og koblet på riktig inngang på Simrad-enheten inne i båten (Quicksilver 605). Har så etter instrukser fra Seatronic valgt giver type "HDI 83/200 455/800 kHz" i innstillingsdelen. Men jeg får ikke noe ordentlig signal fra giveren. Viser ikke dybde samme hvilken frekvens jeg velg (Høy/lav chirp, 83 eller 200 kHz). Det er tydeligvis kontakt med den, siden jeg får vanntemperatur oppgitt. Noen som har noen tips her, er det noen "grunninnstilling" for ekkolodd som bør gi signal? Litt i villrede her, når båten ligger på båtplassene sier den at det er 1 m dypt, det er eneste stedet den finner dybden. Har prøvd range-innstillinger opptil 300 m, men like dødt uansett. Det kommer noen "prøvende" tegninger nå og da, men ikke noe som gir noen mening. Sitér dette innlegget Link to post
rebop Svart 25.April.2021 Del på Facebook Svart 25.April.2021 Hei. Legg gjerne ved et bilde som viser installasjonen av totalscan / svinger. Det er flere på forumet er som har veldig god kunnskap om oppsett og bruk av ekkolodd. Har du prøvd å slå av motor for å se om du da får inn mer presise data da? Jeg har lowrance og totalscan (mye av det samme, bare rimeligere), og der trenger jeg ikke velge noe annet enn auto for at den skal klare å finne dybde, men jeg ser dessverre at min totalscan plukker opp støy fra motor, så med avslått (påhengsmotor) får jeg bedre nøyaktighet og mindre støy i ekkolodd bildet. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 25.April.2021 Del på Facebook Svart 25.April.2021 TotalScan skal kobles til sonar port 2 (svart 9-pinns kontakt) og skal automatisk detekteres. Hvis den ikke automatisk detekteres så sjekk softwareversjon og oppgrader til siste versjon 18.3 hvis nødvendig. Skal være mulig å velge TotalScan M/H manuelt også. Å velge HDI 83/200kHz blir bare tull, dette er en svinger uten SideScan. Hvis det ikke står 9p bak navnet på denne svingeren så er det for den blå svingerkontakten og ikke den svarte hvor TotalScan skal tilkobles. Sitér dette innlegget Link to post
Dodraugen Svart 25.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2021 Ok, takk for tips, skal sjekke dette i morgen. Den er koblet på "structure" porten, lengst til høyre sett nedenfra. Og det er denne svingeren: https://seatronic.no/lowrance-simrad-totalscan-hekkgiver Så den skal støtte sidescan. Har ikke oppdatert software siden båten ble kjøpt, så det kan nok ligge der ja. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 25.April.2021 Del på Facebook Svart 25.April.2021 TotalScan kom på markedet flere år etter at Evo2 ble introdusert så hvis den har gammel software så trengs det en oppgradering for å kunne bruke TotalScan. Det finnes ingen standard svinger for NSS serien, de er alle levert uten svinger. Sitér dette innlegget Link to post
Dodraugen Svart 26.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2021 Oppdatering av software var det som skulle til, takk @abbor! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.