Jump to content

Garmin GPSmap 620 - finner ikke "Guide to"

Sørlandssommer

Recommended Posts

Selv om denne modellen er noen år nå, så er brukerveiledningen helt klar på at GPSmap 620 HAR "auto guidance". Dette støttes også av det faktum at hvis jeg går inn på innstillinger og navigasjon, så kan jeg legge inn verdier for trygg dybde, trygg høyde og avstand til land for bruker i guidet rute.

Jeg har et helt nytt Bluechart g3-kart i plotteren, et kart som i følge spesifikasjonene skal støtte "Auto guidance"

Problemet er at dette valget ikke kommer opp når jeg skal navigere. Når jeg velger et lagret punkt eller et annet sted på kartet og trykker "Naviger til", så skal jeg i følge manualen få tre valg:

- Go to (rett linje til destinasjon)

- Route to (mulighet til å legge inn egne mellompunkter)

- Guide to (plotteren lager ei rute)

Jeg får opp de to første valgene, men altså IKKE valget om "Guide to"

Forslag til hva dette skyldes..?

Prøv en software oppdatering av plotter.

Kan fint være det må til.

Du må å sjekke at plotter støtter nye G3 kart. Ikke at jeg vet om dette kan være årsaken. Men er ingen garanti at eldre modeller støtter alt av nye kart. Å uansett må det ofte til med software oppdatering.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Bra innspill, @Okkaby, men jeg oppdaterte faktisk software før jeg satte i kartet. Ble lastet ned og installert via "Garmin express"

Jeg ser i andre tråder, fra noen år tilbake her på forumet, at flere forteller om at de bruker "Auto guidance" på sin GPSmap 620, så det er jo tydelig at det egentlig skal gå an...

Så er det selvfølgelig en mulighet for at det fungerte med g2-kart, men ikke med g3. Men syns det høres noe merkelig ut, all den tid alle andre funksjoner fungerer fint med g3... (Har ikke noe g2-kart liggende, så får ikke testet ut den teorien).

Jeg har i dag vært i kontakt med Garmin Support via e-post.

Jeg føler vel det var litt "God dag mann økseskaft" svar.

De bekreftet at "Auto guidance" skal fungere, og henviste til sidetall i brukermanualen. Det samme avsnittet som jeg allerede har lest til øyet ble vått.

Jeg sendte så tilbake svar der jeg enda tydeligere forklarte at selve menyvalget "Guide to / veiledning til" mangler hos meg.

Da fikk jeg til svar at kanskje software i plotteren ikke var blitt oppdatert i tide, nå er nemlig ikke oppdateringer tilgjengelig lenger for denne enheten.

- Hvilket er litt pussig med tanke på at jeg oppdaterte software via Garmin Express (til v 3.70) i forgårs.

Edit:

Jeg ser i tidligere Garmintråder her at noen har hatt trøbbel med å få beregnet en skikkelig autorute hvis man befinner seg på land eller nær land når man starter navigeringen. Men i de tilfellene ser det likevel ut som om VALGET "Guide to / Veiledning til" har vært tilgjengelig.. Det er mer at de har fått en feilmelding eller merkelig rute. I mitt tilfelle er det altså selve valget om auto rute som mangler...

Redigert av Sørlandssommer (see edit history)

Ja, som @trettiseks her sier.

Fikk nytt svar fra Garmin i dag, der de hadde undersøkt med kollegaer i Danmark. På eldre plottere kreves det Vision for at Auto Guide skal fungere. Så selv om g3 i utgangspunktet er tilstrekkelig for Auto Guide, så er det altså ikke det på de eldre modellene.

Det skal visstnok gå an å oppgradere fra g3 til G3 Vision via Garmin express til redusert pris. Får ta en titt på det. 

(Det står relativt dårlig forklart på Garmins sider HVORDAN en slik oppdatering skal foregå. Men syns det ser ut til at man må sette SD-kortet direkte i PC, og at man da vil få opp kartalternativer i Garmin Express. Ved å koble selve plotteren til PC via USB, så får man ingen kartinfo i Express, kun info om selve plotteren)

Redigert av Sørlandssommer (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...