Jump to content

Rengjøring av teakdekk.

erlend mb

Recommended Posts

Ttor skrev On 25.4.2021 at 20.27:

Den fra Biltema fungerer bra.

Helt enig. Jeg har prøvd totrinns produktene fra de fleste produsentene. De virker bra alle sammen, men et par av dem er temmelig tøff mot teaken. Jeg ser noen har kalt det for "kjemisk høvling". Jeg oppfattet Biltema sin Teakrens og Brightener som noe mildere, men likevel effektiv. Det er viktig å bruke begge, ellers blir teaken alt for mørk. Og prisen da mann. Drøyt 200 kroner for de to flaskene, det er vesentlig rimeligere enn de andre.

Etterpå går jeg over med Antgra - den nøytrale fargen. Da får teaken sin naturlige farge tilbake, ikke den unaturlige orange som du får når du bruker teakolje. Teakolje har jeg sluttet fullstendig med, siden den fort blir stygg, og du må rense og olje på nytt hele tiden. Antgra er ikke teakolje, ikke lakk, men minner litt om impregnering som i Borakol, og beste er at den holder hele sommeren uten å bli stygg.

Noen mener at teaken skal være hvit, slik den blir etter å ha blitt utsatt for sol, vær og vind. Jeg er helt enig i at det er veldig fint med et hvitt teakdekk på en trebåt, gjerne i kontrast mot mahogny. Men jeg synes ikke det er så fint  på en plastbåt. Da synes jeg den fargen det var på teaken da jeg så den nye båten på båtmessa, er finere. Det er denne fargen du får med nøytral Antgra. Ikke er det glatt heller, slik det ofte blir med teakolje.

Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...