Reisatjukk Startet 25.April.2021 Del på Facebook Startet 25.April.2021 (redigert) Har kjøpt ny motor, Suzuki df90a Første lille service på 20 timer tar eg selv (er vel bare olje og filter) Spurte forhandler hvilken olje de hadde hatt på den for å prøve bruke samme type. De hadde brukt Havoline Energy sae 5w30. Den er ikke merket med fc-w, noe instruksjonsboka sier er viktig Boka sier : «Kvaliteten på motoroljen påvirker i stor grad motorens yteevne og levetid, velg alltid motorolje av beste kvalitet. Suzuki anbefaler sae 10w40 eller 10w30 Suzuki 4-cycle engine oil . Om den ikke er tilgjengelig bør du bruke en NMMA-sertifisert FC-W olje med api klassifisering sg-sh-sj-sl-sm» Da stusser eg litt på om det ikke er bedre med å helle på feks Biltema 10-30 delsynt, eller QuickSilver 10-30 mineral? Begge de er jo FC-W merket og api sg, men er jo kanskje dumt å blande med det som er fra før, selvom det jo tappes ut? Motor er kjøpt has den desidert største forhandler i Finnmark, skrøt fælt av hvor mange motorer de solgte, så bør jo ha peil... følgende står det om Havoline-olja : HAVOLINE ENERGY 5W-30 Beskrivelse Havoline Energy 5W-30 er en syntetisk basert, drivstoffbesparende lavfriksjons motorolje formulert med ikke-konvensjonelle og mineralske basoljer og en helt ny og unik smøreoljeteknologi. Det er denne teknologi som bidrar til å gi et lavere drivstoff-forbruk enn man oppnår ved bruk av konvensjonelle eller helsyntetiske oljer . Anvendelse Havoline Energy 5W-30 er spesielt utviklet for bruk i Ford-motorer der spesifikasjonen "WSS-M2C-913C" er anbefalt, men kan også fortsatt brukes der de tidligere spesifikasjonene "WSS-M2C913-A/B er anbefalt. Havoline Energy 5W-30 kan med fordel anvendes på alle person- og varevognsmotorer, både diesel og bensin med og uten turbolader og katalysator, der en av nedenfornevnte spesifikasjoner er foreskrevet av fabrikanten. Oljen beholder sine fremragende egenskaper over et meget stort temperaturområde, sikrer smøring ved kaldstart og sikrer lavt oljeforbruk ved høye temperaturer. Dette sammen med lavere drivstoff-forbruk vil redusere bl.a. utslippet av partikler og CO2 fra avgassene. Spesifikasjoner ACEA A1 / B1 (Ytelsesnivå) ACEA A5 / B5 (Ytelsesnivå) API SL/CF (Ytelsesnivå) Ford WSS - M2C913-C (Godkjent) Ford WSS-M2C913A/B (Ytelsesnivå) Renault RN 0700 (Godkjent) ble jo jææ.... langt dette men.. Redigert 25.April.2021 av Reisatjukk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.April.2021 Del på Facebook Svart 25.April.2021 (redigert) Jeg har brukt denne i mange år både på Honda og Mercury 4-takt, funker fint og tilfredstiller motorprodusentens krav. Så kommer nok til å fortsette med den ja. Men du har vel et stykke vei til Tromsø eller Alta... Redigert 25.April.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
abbor Svart 25.April.2021 Del på Facebook Svart 25.April.2021 Jeg skal få montert en ny Suzuki i sommer og kommer til å å bruke en av disse fullsyntetiske FC-W oljene https://www.marineshop.no/liqui-moly/131093/liqui-moly-marine-4t-motorolje-10w-30-5l https://www.telmo.no/synthetic-oil-10w30-2 Sitér dette innlegget Link to post
Reisatjukk Svart 26.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2021 Takk for svar, eg har vært på Biltema i Tromsø no idag å kjøpt olje ja. synes det er rart at forhandler bruke olje av ikke anbefalt type/kvalitet da. Eg sendte en Mail med spm til en annen Suzuki marine forhandler lokalt med spm om åssen olje de bruker. Det var en annen type, Mobil1 5w30, men heller ikke den følger anbefalingen fra instruksjonsbok ( ikke nmma fc-W ). er det bare eg som er sær som spør om sånt, spiller det overhodet ikke noe rolle? Eller vet de ikke bedre de som server disse? er jo litt ille å handle på Biltema for å « ha mitt på det tørre» ift specs på olja om noe sku skje😂 Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.April.2021 Del på Facebook Svart 26.April.2021 (redigert) Det skjer neppe noen skade om man bruker den ene eller den andre olja, men better safe than sorry. Forhandlere har noen ganger et "inngrodd" oljemønster som kanskje ikke er så lett å forlate Eller de har en avtale med en eller annen oljeleverandør, og syns det er enklest å forholde seg til færrest mulig varianter. Eller de vet at det funker, selv om det ikke er 100% etter boka. Men når det ikke koster noe mere så kan man jo like godt følge boka. Redigert 26.April.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
abbor Svart 26.April.2021 Del på Facebook Svart 26.April.2021 Fant følgende på et US forum postet av en som virker som har peiling I think you should consider that automotive oils are not the best choice for your motor, because they are designed for use in engines that run much hotter than an outboard. It's probably not going to hurt anything to use an automotive oil, but the oils designed for outboards are specifically designed for cooler running to handle such things as some water intrusion, and dilution by fuel. Jeg har brukt Biltema semisyntetisk 10W-30 FC-W på min DF175 fordi det ikke fantes fullsyntetisk FC-W olje på det norske markedet da jeg sjekket dette første gang i 2010 eller 2011. På DF115 som stort sett brukes i kaldt vann og også i del i kuldegrader (i lufta) har jeg brukt syntetisk 5W-40. Men med ny motor så kommer jeg til å gå for fullsyntetisk FC-W, og da blir det 10W-30, da det ikke finnes noen 5W-30 eller 5W-40 fullsyntetisk FC-W på det norske markedet. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 26.April.2021 Del på Facebook Svart 26.April.2021 (redigert) På min Yamaha F50 bruker eg Valvoline Mineral Outboard oil 10-40 (Yamaha skal ha Mineral Oil). Valvoline har delsynt i samme serie som er FC-W. https://www.valvoline.com/en-australia/our-products/engine-oil/valvoline-4-stroke-outboard-oil Vær klar over at det er egne oljer for outboard. Har selv funnet at det er en grunn til det og går for Outboard-versjonene. Om det er Biltema/Valvoline/Mobil eller noe annet spiller nada rolle. Verkstedene bruker den oljen de har avtale med og god pris på. Redigert 26.April.2021 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.