Halcoskipper Startet 25.April.2021 Link til dette innlegget Startet 25.April.2021 Hei. Prøver meg her på forumet då det viser seg å være mange erfarne folk her. Har kjøpt ei gammel Hanto 24 snekke som det er nokre utfordringer med. Veit at det har vært eit motorbytte i den. Det vart bytta frå Yanmar til BMW D50-2. No viser det seg at gir-hendelen på Hurth BHW 250 kassen, står bakover og akslingen/propellen roterer med motor (venstre) når båten går forover. Etter det eg har funnet ut er dette feil. Altså står det ei venstre-gående propell på den, men må ha ein høyre-gående. Ønsker gjerne tips/råd om hvilken propell som kan passe (størrelse/vridning). Utveksling er 2.74 , aksling 30 mm, 45 hk. Mvh uerfaren Hanto eigar Sitér dette innlegget Link to post
Baat_man Svart 25.April.2021 Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 Burde absolutt gå rett vei ja, da revers går via reduksjonsgir og dette ikke er ment for kontinuerlig belastning slik jeg har lest det i hurts manual. Om du vet utveksling på revers å hvilken propell du har nå kan det enkelt regnes ut hva som tilsvarer dagens propell. Sitér dette innlegget Link to post
Halcoskipper Svart 26.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2021 Takk for svar ?. Båten ligger på sjøen, så må på land for å sjå kva propell som står på no. Håpa eg kunne ha ny propell klar, og berre bytta då eg må ha kranbil for løft, men forstår at både bytte og finne rett propell kan vera litt arbeid. Kanskje best å få den på land. Håper det er nokon her som har eller har hatt samme båt med samme motor som kan tipse om konkret propell. Sitér dette innlegget Link to post
Baat_man Svart 26.April.2021 Link til dette innlegget Svart 26.April.2021 Om du er villig til å kjøpe ny så får du nok hjelp til å beregne propell hos enkelte bedrifter som driver med slikt. Mulig du også kan betale en liten sum for bare beregningen om du skal kjøpe brukt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.