jrewing
Da har jeg utforsket det elektriske anlegget i mer detalj. Jeg fjernet flere ledninger som var koblet rett på batteriet uten sikring.
Hovedfunnet er at batteri 1 kun er koblet til startrelé, som er bra. Batteri 1 er koblet til to sikringsbokser. Fra de går det strøm til to pumper (den ene virker ikke), en motorromsvifte som ikke virker, toalettpumpe, vannpumpe og muligens et par ting til.
Den fremste pumpa, som jeg koblet opp (se forige innlegg) er koblet rett på batteri 2 uten sikring! Det kunne gått riktig galt, sørlig når man tenker på at ledningene oksiderte tvers av og sannsynligvis var utsatt for vann. Så der må jeg få på en sikring (2.5A) så fort som mulig. Ekkoloddet er koblet til med egen inline sikring, som er greit, men den er koblet i en elendig koblingsboks med mange andre ledninger, så den har jeg lyst til å flytte.
Det er to batteribrytere. Den ene slår av strøm fra batteri 1 til startmotor. Den andre har som eneste funksjon å koble batteri 2 til batteri 1 i parallell. Vet ikke hvorfor det er gjort sånn, begge bryterne har denne funskjnaliteten innebygd.
Jeg tok ut alle sikringene fra en annen sikringsboks siden ingenting fra den er koblet opp utenom en sigarettenner. Alt fra den er koblet i en elendig plastboks hvor alle ledningene er stappa inn i en kobling. Ser ikke bra ut. Til høsten vil jeg fjerne alt det og sette inn ny sikringsboks og koblingsskinne.
To umiddelbare jobber: Sette på sikring på fremste pumpe og koble opp ekkolodd på et mer foruftig sted.
Det er også noe mystisk med noen brytere. To brytere slår på vindusviskerne. Jeg mener minst en av dem også slo på vifta i mottorrommet, så der trengs det tydeligvis også litt rydding.
Jeg prøvde å tengne, men det ble ikke så tydelig, skal prøve igjen.