Familiesnekke
Hei!
Vi hadde en slik «isboks» med utpumping av alt gråvann fra vask på pentry, bad og dusj. Dette var noe drit som ble tilstoppet «hele tiden» av hår, matrester og såperester. Og den lå selvsagt helt nederst i båten, under sengebunnen i fotenden i stikkabinen; grrrr...
Jeg hadde denne typen:
https://www.lasashop.no/products/rule-dusjlense-system
Ut med den driden i fjor; det ble nye 32mm skroggjennomføringer til begge vaskene, men løsningen for dusjen stoppet opp, etter jeg hadde satt på en ny 1» slange fra sluket og boret noen nye hull for å rute om avløpet; vekk fra «under stikkabinen» og til motorrommet. Der ligger det fremdeles bare en løs slange, inntil skottveggen foran motoren:
Jeg er jo som kjent (?!) glad i membranpumper, så jeg kjøpte Jabsco gråvannspumpe og nivåbryter på «Messetilbud 2020». Og disse ligger pent i eskene sine fremdeles... (noen flere som har det sånn?)
https://www.westsystem.no/p/4959
Jeg lurte en stund på om jeg skulle sette pumpen rett på slangen, og bare skru på pumpen når jeg går inn i dusjen, og av når jeg går ut, men tenker at det blir lett å glemme seg bort; og så står pumpen der og går... Jeg tenkte også på å sette på en «timer», som lar pumpen gå feks 5 minutter, men jeg fant aldri noe for 12V.
-Noen som vet om en «timer-løsning» for 12V, så rop ut?!
Derfor kjøpte jeg altså også en nivåbryter, og tenkte jeg skulle sette inn en tank; litt ala «isboksen», men med ekstern membranpumpe. Problemet er, og grunnen til at det stoppet opp er; at jeg ikke fant en tank som passer til formålet.
Jeg har derfor kommet frem til at jeg skal støpe en tank selv, med polyester og glassfiber.
Jeg ønsker å henge tanken på skott-veggen foran motoren, over lensepumpe og bryter. Jeg vil at den skal være så smal som mulig, og romme ca 5 liter. Tanken skal ha en 1» stuss fra dusjen, og en 19mm stuss til pumpen; så langt ned som mulig. På toppen skal det være gjennomføring for ledninger og en 13mm luftestuss. Jeg tenker at luftingen skal ligge under sluket i dusjgulvet; slik at hvis opplegget slutter å virke, så renner gråvannet ut og ender opp under motoren. Da unngår jeg at vannet renner ut i «gangen» utenfor badet, og jeg ser at jeg har et problem neste gang jeg skal i motorrommet.
Veggen tanken skal henge på, lensepumpe/bryter, og 1» slange fra dusjen: